Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorKoskela, Inga
dc.date.accessioned2023-04-14T10:11:20Z
dc.date.available2023-04-14T10:11:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86341
dc.description.abstractTämä kanditutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastelen toimivaa vuorovaikutusilmapiiriä yläkoulun musiikintunnilla. Käsittelen aihetta opettajan näkökulmasta ja pohdin, millä keinoilla musiikinopettaja voi kehittää ja ylläpitää musiikintuntien vuorovaikutusilmapiiriä. Aihetta on tärkeä tutkia, sillä toimiva vuorovaikutusilmapiiri on merkityksellistä oppimisen ja opettamisen kannalta. Tutkielmani rakenne koostuu vuorovaikutusilmapiirin, ryhmädynamiikan ja ryhmänhallintataitojen määrittelystä. Aloitan aiheen käsittelyn pohtimalla opettajan kompetenssin sekä opettajaan ja oppilaisiin liittyvän luottamuksen merkitystä vuorovaikutusilmapiirille. Tämän jälkeen tarkastelen, miten ryhmätoiminnan vaiheet, tunteet ja positiiviset oppimiskokemukset vaikuttavat turvallisen ilmapiirin muodostumiseen ja sitä kautta musiikintuntien vuorovaikutusilmapiiriin. Lopuksi käsittelen vuorovaikutustaitojen, erilaisten oppimistilanteiden sekä palautteen ja arvioinnin merkitystä osana toimivaa vuorovaikutusilmapiiriä musiikintunneilla. Kirjallisuus ja tutkimukset osoittavat, että toimiva vuorovaikutusilmapiiri ja turvallinen ympäristö vaikuttavat positiivisesti oppimiseen, oppimiskokemuksiin sekä itseluottamukseen. Opettajalla on keskeinen rooli toimivan vuorovaikutusilmapiirin mahdollistajana. Aiheen tutkimista on mahdollisuus jatkaa oppilaan näkökulmasta esimerkiksi pohtimalla, millainen on toimiva vuorovaikutusilmapiiri oppilaiden näkökulmasta ja millä keinoilla oppilaat voivat tukea vuorovaikutusilmapiiriä. Lisäksi etäopetuksen ja hybridimallien vaikutukset toimivaan vuorovaikutusilmapiirin ovat ajankohtaisia tutkimusnäkökulmia.fi
dc.format.extent29
dc.language.isofi
dc.subject.othervuorovaikutusilmapiiri
dc.subject.otherryhmänhallinta
dc.titleMusiikinopettaja toimivan vuorovaikutusilmapiirin luojana, kehittäjänä ja ylläpitäjänä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202304142467
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysomusiikinopettajat
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoryhmädynamiikka
dc.rights.accessrights


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot