Musiikinopettaja toimivan vuorovaikutusilmapiirin luojana, kehittäjänä ja ylläpitäjänä
Tämä kanditutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastelen toimivaa vuorovaikutusilmapiiriä yläkoulun musiikintunnilla. Käsittelen aihetta opettajan näkökulmasta ja pohdin, millä keinoilla musiikinopettaja voi kehittää ja ylläpitää musiikintuntien vuorovaikutusilmapiiriä. Aihetta on tärkeä tutkia, sillä toimiva vuorovaikutusilmapiiri on merkityksellistä oppimisen ja opettamisen kannalta.
Tutkielmani rakenne koostuu vuorovaikutusilmapiirin, ryhmädynamiikan ja ryhmänhallintataitojen määrittelystä. Aloitan aiheen käsittelyn pohtimalla opettajan kompetenssin sekä opettajaan ja oppilaisiin liittyvän luottamuksen merkitystä vuorovaikutusilmapiirille. Tämän jälkeen tarkastelen, miten ryhmätoiminnan vaiheet, tunteet ja positiiviset oppimiskokemukset vaikuttavat turvallisen ilmapiirin muodostumiseen ja sitä kautta musiikintuntien vuorovaikutusilmapiiriin. Lopuksi käsittelen vuorovaikutustaitojen, erilaisten oppimistilanteiden sekä palautteen ja arvioinnin merkitystä osana toimivaa vuorovaikutusilmapiiriä musiikintunneilla.
Kirjallisuus ja tutkimukset osoittavat, että toimiva vuorovaikutusilmapiiri ja turvallinen ympäristö vaikuttavat positiivisesti oppimiseen, oppimiskokemuksiin sekä itseluottamukseen. Opettajalla on keskeinen rooli toimivan vuorovaikutusilmapiirin mahdollistajana. Aiheen tutkimista on mahdollisuus jatkaa oppilaan näkökulmasta esimerkiksi pohtimalla, millainen on toimiva vuorovaikutusilmapiiri oppilaiden näkökulmasta ja millä keinoilla oppilaat voivat tukea vuorovaikutusilmapiiriä. Lisäksi etäopetuksen ja hybridimallien vaikutukset toimivaan vuorovaikutusilmapiirin ovat ajankohtaisia tutkimusnäkökulmia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia empatiasta ja myötätunnosta sekä niiden asemasta opetuksessa ja opetussuunnitelmissa
Voutilainen, Anna (2021)Tutkimukseni tavoitteena oli tutkia peruskoulun ja lukion opetussuunnitelman arvoperustassa sekä opetussuunnitelman musiikin oppiaineen yleisissä tavoitteissa mainittua myötätunnon ja empatian käsitettä. Tutkimukseni avulla ... -
Syrjäytymisen ehkäisemisen mahdollisuudet yläkoulun musiikinopetuksessa
Vesalainen, Mika (2023)Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus nuorten syrjäytymiseen ja sen ehkäisemiseen. Erityisesti keskityn musiikinopettajan näkökulmaan ja siihen, kuinka yläkoulun musiikinopetuksen kautta voisi ehkäistä nuorten ... -
Syväjohtaminen ja musiikkikasvatus : palaute ja arviointi osana oppimisprosessia
Hämäläinen, Matias (2024)Tutkimuksessa tarkasteltiin palautteen ja arvioinnin merkityksiä Jyväskylän yliopiston Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitoksen musiikkikasvatuksen maisterivaiheen opiskelijoiden 'Musiikin erityiskasvatus' ... -
Teacher beliefs about student agency in whole-class playing
Stolp, Eveliina; Moate, Josephine; Saarikallio, Suvi; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Taylor & Francis, 2022)This study explores music teachers’ beliefs of student agency in whole-class playing and investigates what characterises student agency through teachers’ values, actions and observations within this unique multimodal and ... -
Vuorovaikutustaidot musiikinopetuksen voimavarana : opettajien kokemuksia vuorovaikutuksen merkityksestä musiikintunnilla
Vuori, Matleena (2018)Vuorovaikutus näkyy arkipäiväisessä elämässä jatkuvasti, mutta on myös tärkeä osa opetusta, oppimista ja opettajan ammattitaitoa. Luokkahuoneessa tapahtuvaa vuorovaikutusta on tutkittu paljon, mutta musiikin aineenopetukseen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.