Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVehkakoski, Tanja
dc.contributor.authorSaukkonen, Sanni
dc.date.accessioned2023-04-14T06:21:31Z
dc.date.available2023-04-14T06:21:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86335
dc.description.abstractSuomessa toteutettu oppivelvollisuusuudistus astui voimaan vuoden 2021 elokuussa, ja sen myötä oppivelvollisuus laajeni koskemaan kaikkia nuoria aina 18-vuotiaaksi asti. Uudistuksen yhtenä tavoitteena oli ehkäistä koulupudokkuutta ja sen myötä nostaa nuorten koulutustasoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä peruskoulun ja toisen asteen erityisopettajat ja opinto-ohjaajat antavat tälle oppivelvollisuusuudistukselle. Tutkimuksessa tarkastellaan, millaisten diskurssien kautta erityisopettajat ja opinto-ohjaajat kuvailevat oppivelvollisuusuudistusta. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, millaisia asemointeja he rakentavat itselleen ja nuorille näiden diskurssien sisällä. Tutkimusaineisto koostuu seitsemän peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheessa työskentelevän erityisopettajan ja opinto-ohjaajan sekä yhden asiantuntijan haastatteluista. Haastattelumenetelmänä toimi puolistrukturoitu yksilöhaastattelu. Haastattelut toteutettiin syksyn 2022 aikana Zoom-alustalla. Tutkimusaineisto analysoitiin diskurssianalyyttisesti. Opettajat kuvasivat oppivelvollisuusuudistusta aineistossa viiden eri diskurssin kautta: taloudellisen diskurssin, oppilaslähtöisen diskurssin, pragmaattisen diskurssin, yhteiskunnallisen diskurssin ja innovatiivisen diskurssin kautta. Kuvailu oli jokaisessa diskurssissa pääosin kriittistä, ja diskurssit rakensivat yhdessä uudistuksesta kuvaa väärin toteutettuna. Opettajat antoivat nuorille asemointeja lähes jokaisessa diskurssissa lukuun ottamatta yhteiskunnallista diskurssia. Nuoret asemoitiin aineistossa esimerkiksi uudistuksesta hyötyjäksi tai vaihtoehtoisesti kärsijäksi, sekä velvollisiksi ja kehitystarpeen herättäjäksi. Itsensä opettajat asemoivat aineistossa usein toimettomaksi ja neuvottomaksi uudistuksen edessä, ja esittivät, ettei heitä ole kuultu uudistuksen toteutuksessa. Opettajien oppivelvollisuusuudistukseen liittyvät huolet kohdistuivat erityisesti resursseihin, tuen riittävyyteen ja uudistuksen nopeaan aikatauluun.fi
dc.format.extent56
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkoulutusuudistus
dc.subject.otherkoulupudokkuus
dc.titlePeruskoulun ja toisen asteen erityisopettajien ja opinto-ohjaajien antamat merkitykset vuoden 2021 oppivelvollisuusuudistukselle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202304142461
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoopinto-ohjaajat
dc.subject.ysooppivelvollisuus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysouudistukset
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright