EFL teachers' views on the effects of the matriculation exam on upper secondary teaching
Ylioppilaskoe on Suomen koulutusjärjestelmässä suoritettava standardisoitu valtakunnallinen koe. Kokeella on merkittävä vaikutus oppilaan akateemisiin tulevaisuudennäkymiin, ja täten kokeeseen valmistautuminen edellyttää tietynlaisten taitojen harjoittelua lukio-opiskelussa. Lisäksi kokeen painoarvo on viimevuosina noussut uudistuksessa, jonka myötä suurin osa yliopistojen lähtöpaikoista täytetään suoraan ylioppilaskokeen tulosten pohjalta. Tässä tutkimuksessa selvitetään lukion englannin opettajien näkemyksiä ja kokemuksia siitä, mitä kielitaitoja lukioenglannissa harjoitellaan, miten ylioppilaskoe vaikuttaa opettajiin ja heidän opetukseensa, sekä mitä vaikutuksia kokeella on opettajien mielestä oppilaisiin. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoituja haastatteluja käyttäen. Haastateltavana olivat kaksi englanninopettajaa, joista molemmat omasivat noin 30 vuoden kokemuksen lukio-opetuksesta. Haastattelut olivat 21 ja 33 minuuttia pitkiä. Osallistujilta kysyttiin kysymyksiä neljään teemaan liittyen: 1) heidän opettajataustastansa, 2) eri kielitaitojen (lukeminen, kirjoittaminen, kuuntelu ja puhuminen) opetuksesta lukiossa, 3) ylioppilaskokeen vaikutuksesta heihin ja heidän opetukseensa, sekä 4) ylioppilaskokeen vaikutuksesta heidän oppilaisiinsa. Pienestä osallistujamäärästä johtuen tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä, mutta molemmilla osallistujilla oli kattava kokemus sekä lukio-opetuksesta että englannin ja/tai pedagogiikan tutkimuksesta. Tutkimustuloksista ilmenee ensimmäisenä, että lukeminen ja kuuntelu saavat enemmän huomiota lukio-opetuksessa verrattuna kirjoittamiseen ja puhumiseen. Päällimmäisinä selityksinä tälle on, että produktiivisia taitoja on työlästä arvioida reseptiivisiin taitoihin verrattuna, että suullisia taitoja ei tällä hetkellä testata ylioppilaskokeessa, ja että oppilaat lukevat ja kuulevat englantia paljon vapaa-ajallaan. Toisena havaintona aineistosta tehtiin se, että opettajat lähtökohtaisesti opettavat englantia elämää eivätkä koetta varten, mutta toisen vuoden opiskelijoista lähtien alkavat tuomaan esille ylioppilaskoetta ja siinä vaadittavia koeominaisia taitoja sekä strategioita, osittain oppilaiden oman halukkuuden takia. Opettajien mukaan oppilaat sen sijaan kokevat ylioppilaskokeen joskus vahvastikin ahdistavana ja stressaavana. Opettajat kuitenkin näkevät ylioppilaskokeessa vaadittavien taitojen menevän paljolti päällekkäin tosielämässä vaadittavien taitojen kanssa. Jatkossa olisi hyvä tutkia laajemmassa mittakaavassa, kuinka hyvin Suomen ensimmäisen ja toisen asteen koulutuksessa harjoitellut taidot vastaavat työelämässä ja vapaa-ajalla vaadittavia taitoja.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut."
Putz, Juho (2016)Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen ... -
Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
Vellamo, Pinja (2022)Sukupuolineutraalin kielen ja yksikkömuotoisen ’they’-pronominin kasvava käyttö englannin kielessä on herättänyt nykypäivänä paljon julkista keskustelua. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään englanninopettajaopiskelijoiden ... -
Finnish upper secondary school students in the vortex of the new syllabus : students’ views about English oral skills teaching and the inclusion of an oral matriculation exam
Nappa, Kati (2017)Suullisen kielitaidon testaaminen on ollut monien vuosien ajan tapetilla Suomen lukio-opetuksen parissa. Keskusteluja eri tahojen välillä on käyty tiheään ja varsinkin viime vuosina suullisen kokeen lisääminen osaksi ... -
Finnish upper secondary students' perceptions of how well current English teaching prepares for the matriculation examination
Raatikainen, Tuuli (2024)Ylioppilaskokeiden painoarvo Suomessa on kasvanut merkittävästi vuosina 2018–2020 toteutetun opiskelijavalintauudistuksen myötä: useat korkeakoulut ovat siirtyneet valitsemaan enemmistön opiskelijoistaan ylioppilastodistusten ... -
Teachers of English in Finnish upper secondary general school and their job satisfaction
Mäenpää, Maria (2005)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.