Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorValleala, Ulla-Maija
dc.contributor.authorKantoluoto, Suvi
dc.contributor.authorRäsänen, Suvi
dc.date.accessioned2023-03-27T07:06:26Z
dc.date.available2023-03-27T07:06:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86119
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajakoulutuksen ja työelämässä saatujen taitojen antamaa valmiutta opettaa haastaviksi koettuja oppiaineita. Lisäksi tutkitaan luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia omasta minäpystyvyydestään näiden oppiaineiden opettamisessa. Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi luokanopettajaa. Luokanopettajat tavoitettiin tutkimukseen omien kontaktiemme kautta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoituna haastatteluna ja aineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysiä. Luokanopettajat kokivat saamansa koulutuksen pääosin hyvänä, tosin mainittiin, että teoria ja käytäntö eivät aina kohtaa. Haastavista oppiaineista opettaa eniten mainintoja oli musiikista. Koulutuksessa saatu musiikinopetus oli monen mielestä vain “pintaraapaisu”, eikä sen koettu antavan riittäviä käytännön taitoja opetustyöhön. Luokanopettajat mainitsivat olevansa kykeneviä musiikinopettajia lähinnä alkuopetuksessa. Luokanopettajat kuvailivat työyhteisön ratkaisevan haastavaksi koetun oppiaineen opettamiseen liittyviä haasteita muun muassa yhteisopetuksen keinoin. Olisikin syytä pohtia, miten luokanopettajakoulutuksessa tulisi huomioida teorian ja käytännön yhdistäminen. Pitäisikö luokanopettajakoulutuksessa olla enemmän käytännön harjoittelua? Voisiko harjoittelua “räätälöidä” siten, että kukin opiskelija saa harjoitella niitä taitoja, joissa tuntee haasteita?fi
dc.format.extent51
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherluokanopettajakoulutus
dc.titleLuokanopettaja haastavaksi kokemansa oppiaineen opettajana : luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202303272267
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysominäpystyvyys
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysooppiaineet
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysokoulutus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright