Luokanopettaja haastavaksi kokemansa oppiaineen opettajana : luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajakoulutuksen ja työelämässä
saatujen taitojen antamaa valmiutta opettaa haastaviksi koettuja oppiaineita.
Lisäksi tutkitaan luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia omasta
minäpystyvyydestään näiden oppiaineiden opettamisessa.
Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi luokanopettajaa. Luokanopettajat
tavoitettiin tutkimukseen omien kontaktiemme kautta. Tutkimus toteutettiin
laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoituna haastatteluna
ja aineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysiä.
Luokanopettajat kokivat saamansa koulutuksen pääosin hyvänä, tosin
mainittiin, että teoria ja käytäntö eivät aina kohtaa. Haastavista oppiaineista
opettaa eniten mainintoja oli musiikista. Koulutuksessa saatu musiikinopetus oli
monen mielestä vain “pintaraapaisu”, eikä sen koettu antavan riittäviä
käytännön taitoja opetustyöhön. Luokanopettajat mainitsivat olevansa
kykeneviä musiikinopettajia lähinnä alkuopetuksessa. Luokanopettajat
kuvailivat työyhteisön ratkaisevan haastavaksi koetun oppiaineen opettamiseen
liittyviä haasteita muun muassa yhteisopetuksen keinoin. Olisikin syytä pohtia,
miten luokanopettajakoulutuksessa tulisi huomioida teorian ja käytännön
yhdistäminen. Pitäisikö luokanopettajakoulutuksessa olla enemmän käytännön
harjoittelua? Voisiko harjoittelua “räätälöidä” siten, että kukin opiskelija saa
harjoitella niitä taitoja, joissa tuntee haasteita?
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mitä luokanopettaja ei opi Jyväskylän yliopistossa? : luokanopettajien kokemuksia työelämästä
Parkkonen, Susanna (2021)Opintojen viimeisen vuoden aikana useat luokanopettajaopiskelijat ”heräävät” siihen, että heidän tulisi näillä tiedoilla ja taidoilla lähteä kantamaan opetuksellinen vastuu luokallisesta oppilaita. Onko jotain, mitä en ... -
”Joka osa-alueella vois olla parempi ja sillee” : minäpystyvyyden kokemuksia luokanopettajien tieto- ja viestintäteknologisesta osaamisesta
Kälviä, Matti; Krook, Roy (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia minäpystyvyyden kokemuksia luokanopettajilla on heidän omasta tieto- ja viestintäteknologisesta osaamisestaan. Tutkimuksessa pyrittiin lisäksi etsimään niitä ... -
Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
Kuitunen, Iris (2022)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi ... -
Luokanopettajien kokemuksia opettajastereotypioista ja stereotypisoijista.
Kulju, Viivi; Lahtinen, Kaneli (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien tunnistamia ja kokemia opettajastereotypioita, sekä sitä, keiden opettajat kokevat heitä stereotypisoivan. Tässä tutkimuksessa stereotypioilla tarkoitetaan ... -
Opiskelijan hyvä terveydenlukutaito tukee valmiuksia toimia terveystiedon opettajana
Lyyra, Nelli (Liikuntatieteellinen seura, 2024)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.