University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Mitä luokanopettaja ei opi Jyväskylän yliopistossa? : luokanopettajien kokemuksia työelämästä

Thumbnail
View/Open
678.0Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Parkkonen, Susanna
Date
2021
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Opintojen viimeisen vuoden aikana useat luokanopettajaopiskelijat ”heräävät” siihen, että heidän tulisi näillä tiedoilla ja taidoilla lähteä kantamaan opetuksellinen vastuu luokallisesta oppilaita. Onko jotain, mitä en tiedä tai mitä minun pitäisi tietää? Kysymyksiä herää varmasti aina aloittaessa uutta, mutta vastuun määrä luokanopettajan työssä usein jännittää. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä Jyväskylän yliopistosta valmistuneet luokanopettajat ovat kokeneet haasteeksi siirtyessä työelämään ja olisiko opettajankoulutuksessa voitu valmistaa paremmin työelämään. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen aineisto kerättiin talvella 2020-2021 haastattelemalla kahdeksaa luokanopettajaa. Luokanopettajat ovat valmistuneet Jyväskylän yliopistosta ja työskennelleet peruskouluissa 0,5-4 vuotta. Tutkimukseen osallistujat työskentelivät Keski- ja Itä-Suomessa sekä pääkaupunkiseudulla. Arki luokanopettajan työssä näyttäytyy moninaisena. Erityispedagoginen osaaminen, kodin ja koulun yhteistyö sekä monikulttuurisuuden huomioiminen näyttäytyi haasteena aloittelevan luokanopettajan työssä. Haasteiksi koettiin myös pedagogiset asiakirjat ja HOJKS. Tutkimus osoitti, että opettajankoulutusta tulee kehittää edellä mainittujen osa-alueiden kohdalta. Luokanopettajan arkityössä teoreettista tietämystä tarvitaan, jotta voidaan perustella toimintaa. Tulokset vahvistavat aiempia tutkimuksia siitä, että opettajankoulutuksen teoriapainotteinen opetus ei kuitenkaan aina kohtaa käytännön luokanopettajan työssä. Miksi edelleen luokanopettajankoulutuksen ja työelämän välillä on kuilu ja miten sitä voitaisiin jatkossa kaventaa? ...
Keywords
Jyväskylän yliopisto opetussuunnitelmat luokanopettajat opettajankoulutus opiskelijat opetus työ opettajat työelämä opettajankoulutuslaitokset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106103621

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23352]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ilmiölähtöisestä opetuksesta 

    Karppela, Martti (2018)
    Karppela, Martti. 2018 Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ilmiölähtöisestä opetuksesta. Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksen tarkoituksena oli ...
  • ”Tämän takia mä käyn koulua, tässä hetkessä” : luokanopettajien kokemuksia ensimmäisen vuosiluokan arvioinnista 

    Siponen, Piia (2019)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää uuden opetussuunnitelman mukaista arviointia peruskoulun ensimmäisellä luokalla. Tavoitteenani oli selvittää luokanopettajien kokemuksia ensimmäisen vuosiluokan arvioinnista. Arviointi ...
  • Opettajien häirintä työpaikalla ja verkossa : luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä työpaikkakiusaamisesta 

    Laurila, Elina; Tähti, Elina (2013)
    Laurila, Elina & Tähti, Elina. Opettajien häirintä työpaikalla ja verkossa. Luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä työpaikkakiusaamisesta. Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Jyväskylän ...
  • Paikoillanne, valmiit, nyt! : opettajankoulutuksen haasteet tänään : valtakunnallinen opettajankoulutuksen konferenssi Kokkolassa 2006 

    Valtakunnallinen opettajankoulutuksen konferenssi; Aarnos, Eila; Meriläinen, Merja (Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2007)
  • "Sä oot hyvä opettaja ja sit sä käyt sen koulun" : opiskelijoiden käsityksiä opettajankoulutuslaitoksen opiskelukulttuurista 

    Puustinen, Lauri (2012)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre