Mitä luokanopettaja ei opi Jyväskylän yliopistossa? : luokanopettajien kokemuksia työelämästä
Opintojen viimeisen vuoden aikana useat luokanopettajaopiskelijat ”heräävät” siihen, että heidän tulisi näillä tiedoilla ja taidoilla lähteä kantamaan opetuksellinen vastuu luokallisesta oppilaita. Onko jotain, mitä en tiedä tai mitä minun pitäisi tietää? Kysymyksiä herää varmasti aina aloittaessa uutta, mutta vastuun määrä luokanopettajan työssä usein jännittää. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä Jyväskylän yliopistosta valmistuneet luokanopettajat ovat kokeneet haasteeksi siirtyessä työelämään ja olisiko opettajankoulutuksessa voitu valmistaa paremmin työelämään.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen aineisto kerättiin talvella 2020-2021 haastattelemalla kahdeksaa luokanopettajaa. Luokanopettajat ovat valmistuneet Jyväskylän yliopistosta ja työskennelleet peruskouluissa 0,5-4 vuotta. Tutkimukseen osallistujat työskentelivät Keski- ja Itä-Suomessa sekä pääkaupunkiseudulla.
Arki luokanopettajan työssä näyttäytyy moninaisena. Erityispedagoginen osaaminen, kodin ja koulun yhteistyö sekä monikulttuurisuuden huomioiminen näyttäytyi haasteena aloittelevan luokanopettajan työssä. Haasteiksi koettiin myös pedagogiset asiakirjat ja HOJKS. Tutkimus osoitti, että opettajankoulutusta tulee kehittää edellä mainittujen osa-alueiden kohdalta. Luokanopettajan arkityössä teoreettista tietämystä tarvitaan, jotta voidaan perustella toimintaa. Tulokset vahvistavat aiempia tutkimuksia siitä, että opettajankoulutuksen teoriapainotteinen opetus ei kuitenkaan aina kohtaa käytännön luokanopettajan työssä. Miksi edelleen luokanopettajankoulutuksen ja työelämän välillä on kuilu ja miten sitä voitaisiin jatkossa kaventaa?
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Tämän takia mä käyn koulua, tässä hetkessä” : luokanopettajien kokemuksia ensimmäisen vuosiluokan arvioinnista
Siponen, Piia (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää uuden opetussuunnitelman mukaista arviointia peruskoulun ensimmäisellä luokalla. Tavoitteenani oli selvittää luokanopettajien kokemuksia ensimmäisen vuosiluokan arvioinnista. Arviointi ... -
Luokanopettaja haastavaksi kokemansa oppiaineen opettajana : luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia
Kantoluoto, Suvi; Räsänen, Suvi (2023)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajakoulutuksen ja työelämässä saatujen taitojen antamaa valmiutta opettaa haastaviksi koettuja oppiaineita. Lisäksi tutkitaan luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ilmiölähtöisestä opetuksesta
Karppela, Martti (2018)Karppela, Martti. 2018 Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ilmiölähtöisestä opetuksesta. Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksen tarkoituksena oli ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.