University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Voimavara vai kuormitustekijä? : luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisten suhteiden vaikutuksesta työhyvinvointiin

Thumbnail
View/Open
1001. Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hytönen, Tiina |
Karhunen, Johanna
Date
2013
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tiina Hytönen ja Johanna Karhunen. 2013. Voimavara vai kuormitustekijä? Luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisten suhteiden vaikutuksesta työhyvinvointiin. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen Pro Gradu -tutkielma. 121 sivua. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien sosiaalisten suhteiden yhteyttä koettuun työhyvinvointiin. Tarkoituksena oli löytää sekä työhyvinvointiin vaikuttavia kuormitus- että voimavaratekijöitä oppilaiden, kollegoiden, oppilaiden vanhempien sekä esimiehen osalta. Tutkimus tehtiin, sillä aihe on yhteiskunnallisesti tärkeä eikä sitä ole aiemmin tutkittu laajasti. Tutkimusta varten haastateltiin yksilöhaastatteluina kahdeksaa keskisuomalaista luokanopettajaa. Haastattelut tehtiin opettajien kouluilla joulukuun 2011 ja maaliskuun 2012 välisenä aikana ja ne toteutettiin teemahaastatteluina. Haastatteluista etsittiin luokanopettajien kokemuksia ja ajatuksia heidän työhyvinvoinnistaan ja sosiaalisista suhteistaan. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa ja aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksen yksi keskeinen tulos oli, että samat tekijät sekä kuormittavat että lisäävät luokanopettajan työhyvinvointia. Myös vuorovaikutuksen määrällä ja laadulla on merkitystä opettajan työhyvinvoinnin kannalta. Oppilaiden osalta luokanopettajan työhyvinvointia lisäävät muun muassa oppilaiden innostuksen ja oppimisen näkeminen, työrauha sekä oppilaiden kunnioittava käytös muita kohtaan. Työhyvinvointia heikentävät esimerkiksi oppilaiden käyttäytymisongelmat, oppimisvaikeudet ja auktoriteetin kyseenalaistaminen. Kollegoiden kohdalla työhyvinvointia lisäävät muun muassa sosiaalinen tuki, yhteistyö, huumori sekä kunnioitus. Työhyvinvointia heikentävät toisen työpanoksen väheksyminen, välinpitämättömyys, kiusaamistilanteet sekä yleinen negatiivinen asenne. Oppilaiden vanhempien osalta luokanopettajan työhyvinvointia lisäävät muun muassa myönteinen palaute, molemminpuolinen kunnioitus ja luottamus sekä yhteistyön tekeminen. Työhyvinvointia voivat heikentää esimerkiksi ristiriitatilanteet sekä opettajan toiminnan kyseenalaistaminen. Esimieheltä saatava sosiaalinen tuki, hyvät henkilöstöjohtamisen taidot, molemminpuolinen kunnioitus ja luottamus sekä myönteinen vuorovaikutus lisäävät opettajan työhyvinvointia. Opettajan työhyvinvointia heikentäviä tekijöitä ovat esimerkiksi tuen puute, epäoikeudenmukaisuus sekä kuulluksi tulemattomuuden tunne. Tutkimuksen perusteella jokainen luokanopettaja kokee työssään kohtaamissa sosiaalisissa suhteissaan sekä kuormitus- että voimavaratekijöitä. Luokanopettajan tulee pystyä säilyttämään tasapaino näiden välillä, jotta työhyvinvointi pysyy yllä eikä työuupumusta synny. Työhyvinvoinnin kannalta olisikin tärkeää tiedostaa, kuinka sosiaaliset suhteet vaikuttavat luokanopettajan työhyvinvoinnin kokemuksiin. ...
Alternative title
Luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisten suhteiden vaikutuksesta työhyvinvointiin
Keywords
luokanopettaja työhyvinvointi sosiaalinen tuki sosiaaliset suhteet kuormitustekijä voimavaratekijä luokanopettajat resurssit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305071575

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Toisaalta, kun joku voi hyvin, niin muutkin voivat..." : luokanopettajien kokemuksia johtamisen vaikutuksesta työhyvinvointiin 

    Kotiranta, Kati; Pitkänen, Sirpa (2012)
  • Koululuokan sosiaalisten suhteiden yhteys nuorten itsearvioituun terveyteen 

    Hiekkanen, Tiina; Mökkönen, Anna-Maija (2007)
  • "Ihan voi suhtautua niin ku normaali-ihmiseen" : sosiaalisten suhteiden merkitys koulukiusattujen selviytymistarinoissa 

    Jylänki, Merja (2016)
  • Luokanopettajien kokemuksia kuormituksen vaikutuksesta työkykyyn 

    Reinikainen, Annukka (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia alakoulun 1.-6-luokan luokanopettajien kokemuksia kuormituksen vaikutuksesta työkykyyn sekä keinoja ehkäistä kuormittumista. Käsittelen johdannossa muutosten vaikutusta opettajan ...
  • "Joulujuhlat - takuuvarma huuliherpes" : luokanopettajien kokemuksia työperäisestä stressistä ja työyhteisön tuesta 

    Kirvesmäki, Anna; Matero-Puttonen, Mervi (2017)
    Tämän tutkimuksen tavoite oli selvittää millaisia subjektiivisia kokemuksia luokanopettajilla on työperäistä stressiä ja miten he kokevat työyhteisön tukevan stressaantunutta opettajaa. Tutkimuksen teoriataustana olivat ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre