Kouluverkkomuutokset ja niiden vaikutus oppilaiden hyvinvointiin
Oppilaiden hyvinvointi ja koulunkäyntiin liittyvät ongelmat ovat olleet viime vuosina paljon näkyvillä mediassa. Lisäksi lasten ja nuorten hyvinvointiin ja koulun rooliin hyvinvoinnin tekijänä on kiinnitetty viimeaikaisessa tutkimuksessa paljon huomiota. Kuitenkaan oppilaiden hyvinvoinnin ja kuntien toteuttamien kouluverkkomuutosten välistä yhteyttä ei ole tutkittu, vaikka Suomen peruskouluverkko on muuttunut viime vuosikymmeninä huomattavasti.
Tässä tutkimuksessa vastataan kahteen tutkimuskysymykseen: mitkä kunnan tekijät yhdistävät kouluverkkomuutoksen tehneitä kuntia ja millaisia vaikutuksia toteutuneilla kouluverkkomuutoksilla on ollut oppilaiden kouluhyvinvointiin? Tutkimus jakautuu siten kahteen osakokonaisuuteen. Aineistona tutkimuksessa hyödynnetään julkisesti saatavilla olevaa kuntakohtaista tilastoaineistoa. Oppilaiden hyvinvoinnin tarkastelu perustuu Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen toteuttaman kouluterveyskyselyn kuntakohtaisiin tuloksiin.
Kouluverkkomuutoksia toteuttaneita kuntia tarkastellaan kunnan väestörakenteen, kouluverkon, talouden ja väestön sosioekonomisten tekijöiden näkökulmasta. Hyvinvoinnin tarkastelun viitekehyksenä toimii Konun koulun hyvinvointimalli, joka jakautuu koulun olosuhteita, oppilaiden sosiaalisia suhteita, itsensä toteuttamisen mahdollisuuksia ja terveyttä kuvaaviin kokonaisuuksiin. Tutkimuksessa tarkastellaan ylä- ja yhtenäiskouluverkkomuutoksia toteuttaneita Manner-Suomen kuntia sekä yläkoulun oppilaiden hyvinvoinnissa tapahtunutta muutosta vuosien 2013–2019 välillä.
Riski kouluverkon supistamiseen kasvaa kunnan asukasluvun, väestön koulutustason ja huostassa tai kiireellisesti sijoitettujen lasten osuuden kasvaessa. Riskiä pienentää valtionosuusrahoituksen osuuden kasvu. Näiden tekijöiden muutos, asukaslukua lukuun ottamatta, vaikuttaa myös oppilaiden kouluhyvinvoinnin muutokseen. Kouluverkon muutoksella ei ole vaikutusta oppilaiden kokeman hyvinvoinnin muutokseen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien ja oppilaiden arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ja niiden yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin
Laitinen, Sofia (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja 3. luokan oppilaiden arvioita koskien opettaja-oppilassuhteen laatua. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten nämä arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ... -
Peruskoulukokemusten yhteys tulevaisuuden hyvinvointiin ja syrjäytymisriskiin
Pitkänen, Aino (2023)Nuoren koulussa tapahtuvalla elämällä on suuri vaikutus nuoren hyvinvointiin, elämään tyytyväisyyteen ja tulevaisuuden suunnitelmiin (OECD, 2017, s. 19). Työn tavoitteena on tutkia yhteyksiä sosiaaliseen kouluympäristöön ... -
Häiriökäyttäytymisen yhteys oppilaiden hyvinvointiin koulussa
Keskilammi, Heidi (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää koulutasolla häiriökäyttäytymisen yhteyttä oppilaiden hyvinvointiin koulussa. Aineisto kerättiin osana ProKoulu -tutkimushanketta lukuvuonna 2013-2014 opettajien ja oppilaiden ... -
Luokan moninaisuuden yhteys oppilaiden kokemaan hyvinvointiin
Saarikorpi, Viivi (2019)Suomalainen koulu on tunnettu hyvästä akateemisesta suoriutumisesta, mutta hyvinvointi koulussa on vuosi vuodelta heikentynyt. Samalla ajatus inkluusiosta, kaikkien opettamisesta yhdessä, on vahvistunut koulutuksen ... -
Erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden kokemuksia kouluhyvinvoinnista sekä koulun merkityksestä heidän elämässään
Ärling, Karri (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden kokemuksia kouluhyvinvoinnista sekä kuinka opettajat voivat auttaa oppilaita kouluhyvinvoinnin osalta. Kouluhyvinvoinnin pohjana käytettiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.