Luokan moninaisuuden yhteys oppilaiden kokemaan hyvinvointiin
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Suomalainen koulu on tunnettu hyvästä akateemisesta suoriutumisesta, mutta hyvinvointi koulussa on vuosi vuodelta heikentynyt. Samalla ajatus inkluusiosta, kaikkien opettamisesta yhdessä, on vahvistunut koulutuksen järjestämisen
periaatteena. Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin luokkatasolla miten oppijoiden moninaisuus on yhteydessä oppilaiden kokemaan hyvinvointiin. Moninaisuutta tarkasteltiin erityistä tukea ja tehostettua tukea saavien, oppimisvaikeuksien ja häiriökäyttäytymisen kautta.
Tutkimuksessa käytetty aineisto oli Jyväskylän yliopiston, Itä-Suomen yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin yhteistyössä toteuttamasta ProKoulu-interventiohankkeesta. Aineisto kerättiin kyselytutkimuksena hankkeen alkaessa lukuvuonna 2013–2014 ja se oli aggregoitu luokkatasolle. Mukana oli 68 itäsuomalaista alakoulua ja tässä tutkielmassa käytetty aineisto koostui 354:tä luokasta. Aineistoanalyysit suoritettiin monimuuttujaisen kovarianssianalyysin avulla.
Tulosten perusteella oppilaiden yleinen hyvinvointi luokassa oli hyvällä tasolla. Koetun hyvinvoinnin ja käyttäytymisen haasteiden väliltä löytyi yhteys. Käyttäytymisen haasteiden huomattiin myös aiheuttavan luokkien välisiä eroja hyvinvoinnin eri osa-alueilla. Erot löytyivät oikeudenmukaisuuden kokemuksen, kouluun kiinnittymisen, opettajan ja oppilaan välisen suhteen ja koulutyön kuormittavuuden osalta. Muiden muuttujien osalta eroja
hyvinvoinnissa ei löytynyt. Tutkimus osoittaa erilaisten käyttäytymiseen puuttuvien interventioiden olevan tarpeellisia hyvinvoinnin ylläpitämisessä.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24534]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Häiriökäyttäytymisen yhteys oppilaiden hyvinvointiin koulussa
Keskilammi, Heidi (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää koulutasolla häiriökäyttäytymisen yhteyttä oppilaiden hyvinvointiin koulussa. Aineisto kerättiin osana ProKoulu -tutkimushanketta lukuvuonna 2013-2014 opettajien ja oppilaiden ... -
Kouluverkkomuutokset ja niiden vaikutus oppilaiden hyvinvointiin
Aihinen, Taru (2022)Oppilaiden hyvinvointi ja koulunkäyntiin liittyvät ongelmat ovat olleet viime vuosina paljon näkyvillä mediassa. Lisäksi lasten ja nuorten hyvinvointiin ja koulun rooliin hyvinvoinnin tekijänä on kiinnitetty viimeaikaisessa ... -
Muodostelmaluisteluvalmentajien tunne- ja vuorovaikutustaidot ja niiden yhteys luistelijoiden kokemaan hyvinvointiin
Melentjeff, Pauliina; Holopainen, Anni (2020)Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää muodostelmaluisteluvalmentajien tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä niiden yhteyttä luistelijoiden kokemaan hyvinvointiin. Tutkielman tavoitteena oli saada selville, mitä ... -
Yläkoulun oppilaiden kouluun kuulumisen kehityskulut 7. luokan alusta 8. luokan alkuun : kehityskulkujen yhteys oppilaiden käytösoireisiin
Virtanen, Tuomo; Malinen, Olli-Pekka; Haverinen, Kaisa (Niilo Mäki Instituutti, 2016)Kouluun kuuluminen on yksi oppilaiden tunneperäisen kiinnittymisen osa-alue. Sillä viitataan oppilaan kokemuksiin siitä, miten hän tulee hyväksytyksi, arvostetuksi, mukaan otetuksi ja tuetuksi koulun sosiaalisessa ympäristössä. ...