Luokan moninaisuuden yhteys oppilaiden kokemaan hyvinvointiin
Suomalainen koulu on tunnettu hyvästä akateemisesta suoriutumisesta, mutta hyvinvointi koulussa on vuosi vuodelta heikentynyt. Samalla ajatus inkluusiosta, kaikkien opettamisesta yhdessä, on vahvistunut koulutuksen järjestämisen
periaatteena. Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin luokkatasolla miten oppijoiden moninaisuus on yhteydessä oppilaiden kokemaan hyvinvointiin. Moninaisuutta tarkasteltiin erityistä tukea ja tehostettua tukea saavien, oppimisvaikeuksien ja häiriökäyttäytymisen kautta.
Tutkimuksessa käytetty aineisto oli Jyväskylän yliopiston, Itä-Suomen yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin yhteistyössä toteuttamasta ProKoulu-interventiohankkeesta. Aineisto kerättiin kyselytutkimuksena hankkeen alkaessa lukuvuonna 2013–2014 ja se oli aggregoitu luokkatasolle. Mukana oli 68 itäsuomalaista alakoulua ja tässä tutkielmassa käytetty aineisto koostui 354:tä luokasta. Aineistoanalyysit suoritettiin monimuuttujaisen kovarianssianalyysin avulla.
Tulosten perusteella oppilaiden yleinen hyvinvointi luokassa oli hyvällä tasolla. Koetun hyvinvoinnin ja käyttäytymisen haasteiden väliltä löytyi yhteys. Käyttäytymisen haasteiden huomattiin myös aiheuttavan luokkien välisiä eroja hyvinvoinnin eri osa-alueilla. Erot löytyivät oikeudenmukaisuuden kokemuksen, kouluun kiinnittymisen, opettajan ja oppilaan välisen suhteen ja koulutyön kuormittavuuden osalta. Muiden muuttujien osalta eroja
hyvinvoinnissa ei löytynyt. Tutkimus osoittaa erilaisten käyttäytymiseen puuttuvien interventioiden olevan tarpeellisia hyvinvoinnin ylläpitämisessä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Häiriökäyttäytymisen yhteys oppilaiden hyvinvointiin koulussa
Keskilammi, Heidi (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää koulutasolla häiriökäyttäytymisen yhteyttä oppilaiden hyvinvointiin koulussa. Aineisto kerättiin osana ProKoulu -tutkimushanketta lukuvuonna 2013-2014 opettajien ja oppilaiden ... -
Luokanopettajien ja oppilaiden arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ja niiden yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin
Laitinen, Sofia (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja 3. luokan oppilaiden arvioita koskien opettaja-oppilassuhteen laatua. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten nämä arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ... -
Oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys luokanopettajien kokemuksiin luokan työrauhasta
Seppänen, Veera; Kankaanpää, Matias (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteyttä luokan työrauhaan. Lasten psykososiaalista hyvinvointia tarkasteltiin käyttäytymisen haasteiden, emotionaalisten haasteiden, ... -
Positiivisten kohtaamisten merkityksellisyys kouluyhteisöissä
Maunula, Minna (2023)Kouluille on asetettu kasvavassa määrin merkittäviä yhteiskunnallisia tehtäviä. Yhtenä koulun tehtävänä on valmistaa uusia sukupolvia uudistamaan yhteiskuntaa. Tätä tehtävää haastaa monin tavoin kompleksiset ja kiihtyvät ... -
Kouluverkkomuutokset ja niiden vaikutus oppilaiden hyvinvointiin
Aihinen, Taru (2022)Oppilaiden hyvinvointi ja koulunkäyntiin liittyvät ongelmat ovat olleet viime vuosina paljon näkyvillä mediassa. Lisäksi lasten ja nuorten hyvinvointiin ja koulun rooliin hyvinvoinnin tekijänä on kiinnitetty viimeaikaisessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.