Häiriökäyttäytymisen yhteys oppilaiden hyvinvointiin koulussa
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää koulutasolla häiriökäyttäytymisen yhteyttä oppilaiden hyvinvointiin koulussa. Aineisto kerättiin osana ProKoulu -tutkimushanketta lukuvuonna 2013-2014 opettajien ja oppilaiden kyselylomakkeiden vastauksista. Näistä vastauksista muodostettiin kaksi häiriökäyttäytymistä
kuvaavaa keskiarvosummamuuttujaa. Tämän jälkeen kunkin koulun pistemäärät aggregoitiin koulutasolle. Sama tehtiin oppilaiden hyvinvointikyselyn vastauksille. Tutkimuksessa oli mukana 69 koulua.
Käyttäytymishäiriöiden yhteyttä oppilaiden hyvinvointiin, sekä opettajien
että oppilaiden arvioimana, tarkasteltiin monimuuttujaisen lineaarisen regressioanalyysin avulla. Häiriökäyttäytymisen arvioinnissa opettajat ja oppilaat arvioivat kuinka usein he olivat havainneet häiritsevää käytöstä koulussaan. Hyvinvoinnin osa-alueita olivat kouluun sitoutuminen, koulutyön kuormittavuus,
opettaja-oppilassuhde, oikeudenmukaisuuden kokemus, oppilaiden väliset suhteet ja vanhempien tuki koulutyölle.
Sekä opettajien että oppilaiden arvioima häiriökäyttäytyminen oli vahvasti
yhteydessä oppilaiden hyvinvointiin koulussa eli koulujen välillä oli eroja käyttäytymisessä ja hyvinvoinnissa ja nämä asiat olivat yhteydessä toisiinsa. Huomionarvoisena voidaan pitää sitä, että häiriökäyttäytyminen selitti opettajien arvioiden mukaan neljänneksen ja oppilaiden arvioiden mukaan jopa yli puolet hyvinvoinnin vaihtelusta koulujen välillä.
Häiriökäyttäytymistä voidaan siis pitää yhteisöllisenä kokemuksena, jolla
on yhteys oppilaiden hyvinvointiin. Häiriökäyttäytymiseen tulee puuttua ennaltaehkäisevästi koulutasolla, oppilaiden hyvinvoinnin turvaamiseksi.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokan moninaisuuden yhteys oppilaiden kokemaan hyvinvointiin
Saarikorpi, Viivi (2019)Suomalainen koulu on tunnettu hyvästä akateemisesta suoriutumisesta, mutta hyvinvointi koulussa on vuosi vuodelta heikentynyt. Samalla ajatus inkluusiosta, kaikkien opettamisesta yhdessä, on vahvistunut koulutuksen ... -
Luokanopettajien ja oppilaiden arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ja niiden yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin
Laitinen, Sofia (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja 3. luokan oppilaiden arvioita koskien opettaja-oppilassuhteen laatua. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten nämä arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ... -
Kouluverkkomuutokset ja niiden vaikutus oppilaiden hyvinvointiin
Aihinen, Taru (2022)Oppilaiden hyvinvointi ja koulunkäyntiin liittyvät ongelmat ovat olleet viime vuosina paljon näkyvillä mediassa. Lisäksi lasten ja nuorten hyvinvointiin ja koulun rooliin hyvinvoinnin tekijänä on kiinnitetty viimeaikaisessa ... -
Rehtorien johtajuuden ja oppilaiden käytöshäiriöiden merkitys kouluilmapiiriin ja opettajien hyvinvointiin
Rantanen, Virva (2018)Tässä tutkimuksessa tutkittiin rehtorien johtajuuden ja oppilaiden käytöshäiriöiden yhteyttä kouluilmapiiriin ja opettajien hyvinvointiin työssään. Hyvinvointia tutkittiin tarkemmin uupumuksen ja työtyytyväisyyden kautta. ... -
Esi- ja alkuopetuksen opettajien käyttämät menetelmät oppilaiden ei-toivotun käyttäytymisen vähentämiseksi
Känsäkangas, Maria (2004)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.