Peruskoulukokemusten yhteys tulevaisuuden hyvinvointiin ja syrjäytymisriskiin
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Nuoren koulussa tapahtuvalla elämällä on suuri vaikutus nuoren hyvinvointiin, elämään tyytyväisyyteen ja tulevaisuuden suunnitelmiin (OECD, 2017, s. 19). Työn tavoitteena on tutkia yhteyksiä sosiaaliseen kouluympäristöön liittyvien peruskoulukokemusten ja tulevaisuuden hyvinvointiin, yhteiskuntaan kuulumisen kokemukseen, opiskeluun ja työhön liittyvien haasteiden välillä.
Aineistona toimi vuoden 2017 koulutusteemainen puhelinhaastatteluina kerätty Nuorisobarometri (n = 1902). Analyysit tehtiin tilastollisin menetelmin. Analyysimenetelminä käytettiin faktorianalyysiä, reliabiliteettianalyysiä, korrelaatiokertoimia, klusterianalyysiä sekä riippumattomien otosten t-testiä. Vastaajien menneisyyden peruskoulukokemuksista muodostettiin uudet muuttujat “Vertaussuhteet ja kuuluminen” sekä “Opettajien toiminta”, joiden lisäksi tutkittiin myös itsenäisesti vertaisten kiusaamisen uhriksi joutumisen yhteyksiä myöhempään elämään.
Kaikki tarkastellut peruskoulukokemukset olivat yhteydessä mm. vastaushetken subjektiiviseen hyvinvointiin, työttömyyteen, myöhempien opintojen keskeyttämiseen sekä siihen, että keskeyttämiseen yhdistyi monia syitä sekä vastaushetken matala hyvinvoinnin ja yhteiskuntaan kuulumisen kokemus. Vahvimmat yhteydet oli Vertaissuhteilla ja kuulumisella, joka sisälsi kiusatuksi joutumisen. Tulokset vahvistavat käsitystä peruskoulukokemusten yhteyksistä kasaantuviin työhön ja opintoihin yhdistyviin haasteisiin myöhemmin elämässä sekä mahdolliseen syrjäytymisriskiin. Oleellista on kohdistaa huomio kaikkien oppilaiden kouluhyvinvointiin, ymmärryksen lisäämiseen peruskoulukokemusten vaikutuksista sekä luotettavien mittareiden kehittämiseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29410]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettaja kiusattuna : peruskoulun opettajien kokemuksia vertaisrajat ylittävästä kiusaamisesta
Kauppi, Teemu (University of Jyväskylä, 2015) -
Unelmakoulu viidesluokkalaisen silmin
Jukantupa, Sanna (2015)TIIVISTELMÄ: Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisena erään viidennen luokan oppilaat kokivat kouluviihtyvyytensä ja mitkä muutokset tekisivät koulusta täydellisen. Oleellisena kysymyksenä esitettiin, mitkä ... -
Sosiaalinen yhteenkuuluvuus koulukiusaamisen ehkäisijänä liikuntatunneilla : interventiotutkimus 7-9 luokkalaisille oppilaille
Kivelä, Janika; Jokinen, Suvi (2023)Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli selvittää, voiko sosiaalista yhteenkuuluvuutta tukevilla harjoitteilla vähentää koulukiusaamista sekä parantaa sosiaalista yhteenkuuluvuutta liikunnanopetuksessa. Kyseessä on ... -
"Ja en tähän päivään mennessä ymmärrä miks just minä?" : mitä nuoret kertovat koulukiusaamisesta netin keskustelupalstalla
Jalkanen, Anni; Salonen, Juulia (2021)Laadullinen tutkimus siitä, mitä koulukiusaamista kokeneet nuoret kertovat kokemuksistaan nuorille suunnatulla internetin keskustelupalstalla. Tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia kiusaamisen muotoja nuoret olivat kokeneet, ... -
Magis-mobiilipelin vaikutus koululaisten psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen
Kerkelä, Arimo; Manninen, Miika (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin hyväksymis- ja omistautusterapiaan ja suhdekehysteoriaan pohjautuvien Magis-mobiilipelin ja Oma juttu -ryhmien vaikuttavuutta koululaisten yleiseen elämänlaatuun ja sosiaaliseen hyvinvointiin ...