Lasten ja nuorten sosiaalisen median ongelmatilanteet ja tarvittavat turvataidot
Lyyra, N., Lahti, H., Eskola, P., & Paakkari, L. (2023). Lasten ja nuorten sosiaalisen median ongelmatilanteet ja tarvittavat turvataidot. Liito : Liikunnan ja terveystiedon opettaja, 27(1), 33-35.
Julkaistu sarjassa
Liito : Liikunnan ja terveystiedon opettajaPäivämäärä
2023Oppiaine
TerveyskasvatusLiikuntapsykologiaHealth Promotion and Health EducationSport and Exercise PsychologyTekijänoikeudet
© 2022 Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry
Kouluikäiset lapset ja nuoret viettävät päivittäin useita tunteja erilaisilla sosiaalisen median alustoilla (EU Kids, 2020). Keskeisenä kasvu- ja toimintaympäristönä sosiaalinen media (some) luo mahdollisuuksia muun muassa toimijuudelle, oppimiselle ja vuorovaikutukselle, mutta myös erilaisten ongelmatilanteiden rakentumiselle ja kohtaamiselle. Nettikiusaaminen, virheellisen tiedon tai vaarallisten some-haasteiden kohtaamisnen ovat esimerkkejä yleisistä somen ongelmatilanteista. Sosiaalisen median turvataidot ovat nykyajan kansalaistaitoja, joita voidaan opettaa kouluissa esimerkiksi terveystiedon oppitunneilla pelillisin keinoin.
Julkaisija
Liikunnan ja terveystiedon opettajat ryISSN Hae Julkaisufoorumista
2242-0134Asiasanat
Julkaisuun liittyvä(t) tutkimusaineisto(t)
Paakkari, Leena; Lyyra, Nelli; Tynjälä, Jorma; Villberg, Jari; Parkkari, Jari; Ojala, Kristiina; Puupponen, Maija; Lahti, Henri; Markkanen, Ilona; Kokko, Sami; Ng, Kwok. (2024). Health Behaviour in School-aged Children Study (HBSC) Finland (1983-2022). V. 31.10.2023. University of Jyväskylä. https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/94155. https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404042700Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/177069863
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Liikuntatieteiden tiedekunta [3159]
Rahoittaja(t)
Sosiaali- ja terveysministeriöRahoitusohjelmat(t)
MuutLisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Nuorten näkemyksiä sosiaalisen median ongelmatilanteista ja turvataidoista
Mietola, Vilma (2022)Sosiaalisen median käyttö kuuluu oleellisena osana nuorten arkeen ja erilaisten sovellusten parissa vietetään päivittäin paljon aikaa. Huolimatta sosiaalisen median hyödyistä, nuoret ovat sosiaalisessa mediassa toimiessaan ... -
Seurassa harrastavien nuorten ruutuaika ja sosiaalisen median käyttö
Tarvainen, Olli (2021)Ruudut ovat osa arkeamme. Nuorten ruutujen ääressä käyttämä aika on usein pois aktiivisesta toiminnasta, joka on yhteydessä nuorten fyysiseen aktiivisuuteen. Sosiaalinen media taas toimii yhtenä ruutujen sisältönä. Tässä ... -
Perheen sosiaalisen tuen yhteys lasten ja nuorten koulukiusaamiskokemuksiin : WHO-Koululaistutkimuksen tuloksia 2014
Mattila, Erika (2021)Koulukiusaamista esiintyy todennäköisesti kaikissa oppilaitoksissa ja se koskettaa suorasti 20– 35 prosenttia lapsista ja nuorista. Koulukiusaaminen on suuri uhka lasten ja nuorten kehitykselle ja terveydelle lyhyellä ja ... -
Vanhempien, kavereiden, liikunnanopettajan sekä valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten ja nuorten liikkumismotivaatioon
Hämäläinen, Jesse; Ahopelto, Tuukka (2022)Liitu-tutkimuksen (2019) mukaan liikuntasuositusten mukaisesti liikkuvia 7–15-vuotiaita oli keväällä 2018 enään reilu kolmannes tutkittavista. Osa lapsista ja nuorista on vaarassa syrjäytyä kokonaan liikunnasta. Motivaatio ... -
Vanhempien, kavereiden, liikunnanopettajan sekä valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten ja nuorten liikkumismotivaatioon
Ahopelto, Tuukka; Hämäläinen, Jesse (2022)Liitu-tutkimuksen (2019) mukaan liikuntasuositusten mukaisesti liikkuvia 7–15-vuotiaita oli keväällä 2018 enään reilu kolmannes tutkittavista. Osa lapsista ja nuorista on vaarassa syrjäytyä kokonaan liikunnasta. Motivaatio ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.