Perheen sosiaalisen tuen yhteys lasten ja nuorten koulukiusaamiskokemuksiin : WHO-Koululaistutkimuksen tuloksia 2014
Koulukiusaamista esiintyy todennäköisesti kaikissa oppilaitoksissa ja se koskettaa suorasti 20–
35 prosenttia lapsista ja nuorista. Koulukiusaaminen on suuri uhka lasten ja nuorten
kehitykselle ja terveydelle lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Sosiaalisen tuen on tunnistettu olevan
tärkeä perusta ihmisen hyvinvoinnille ja perhe on yksi lasten ja nuorten merkittävimmistä
sosiaalisen tuen lähteistä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten perheen
sosiaalinen tuki on yhteydessä lasten ja nuorten koulukiusaamiskokemuksiin. Lisäksi
tutkimuksessa tarkasteltiin sukupuolen, luokkatason ja perheen koetun taloudellisen tilanteen
yhteyttä koulukiusaamiskokemuksiin.
Tutkimuksen aineistona käytettiin Suomessa kerättyä vuoden 2014 WHO Koululaistutkimuksen osa-aineistoa, jossa oli mukana suomenkielistä perusopetusta antavien
koulujen 5.-, 7-. ja 9.-luokkalaiset lapset ja nuoret (n=5925). Koulukiusaamista tarkasteltiin
huomioiden kiusaajan, kiusatun ja kiusaaja-uhrin roolit. Perheen sosiaalista tukea tarkasteltiin
perheeltä saadun tuen, perheen vuorovaikutusilmapiirin sekä äidin ja isän kanssa
kommunikoinnin näkökulmista. Aineiston analysoinnissa tilastollisina menetelminä käytettiin
ristiintaulukointia, khiin neliötestiä, yksisuuntaista varianssianalyysia sekä binääristä logistista
regressioanalyysiä.
Tulosten mukaan oppilaista 10 prosenttia oli kiusaajia, 17 prosenttia kiusattuja ja 10 prosenttia
kiusaaja-uhreja. Kiusaajan rooli oli todennäköisempi pojilla, 7.-luokkalaisilla ja perheen tuen
heikommaksi kokeneilla oppilailla. Kiusatun roolia ennustivat alempi luokkataso, huonoksi
koetut perheen taloudellinen tilanne ja vuorovaikutusilmapiiri sekä vaikea kommunikointi isän
kanssa. Kiusaaja-uhrin rooli oli todennäköisempi pojilla, alemmilla luokkatasoilla sekä perheen
taloudellisen tilanteen huonoksi sekä kommunikoinnin äidin ja isän kanssa vaikeaksi
kokeneilla.
Tulosten perusteella koulukiusaaminen koskettaa merkittävää osaa peruskoulun oppilaista.
Heikko perheen sosiaalinen tuki on yhteydessä yleisempiin lasten ja nuorten
koulukiusaamiskokemuksiin. Perheen sosiaalisen tuen merkitykseen tulisi kiinnittää huomiota
terveyden edistämisen ohjelmissa myös koulukiusaamisen ehkäisemiseksi. Jatkossa aihetta
tulisi tarkastella myös muiden kiusaamisprosessin roolien näkökulmasta sekä muut sosiaalisen
tuen lähteet huomioiden.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Perheen varallisuustason ja perheen sosiaalisen ilmapiirin yhteys 15-vuotiaiden suomen- ja ruotsinkielisten terveyden lukutaitoon : WHO-Koululaistutkimuksen tuloksia 2014
Paasio, Hanna (2020)Terveyden lukutaitoa on tärkeää kehittää lapsuudessa ja nuoruudessa ja perhe on tunnistettu tärkeäksi tässä kontekstissa. Perheen avoimen kommunikaation ja korkean varallisuustason on todettu olevan yhteydessä nuorten ... -
Nuorten mielenterveyteen liittyvä oireilu ja perheen vuorovaikutus : WHO-Koululaistutkimuksen tuloksia
Miettinen, Maria (2021)Mielenterveys on ihmisen kokonaisvaltaisen terveyden ja hyvinvoinnin kannalta ehdottoman tärkeää. Nuorten mielenterveyteen liittyvä oireilu on yleistä sekä Suomessa että maailmanlaajuisesti. Mahdollisia mielenterveyteen ... -
Sosiaalisen tuen yhteys nuorten koettuun oireiluun : WHO-Koululaistutkimuksen tuloksia.
Reinilä, Emmi (2019)Nuorten oireilu on yleistä. Vuonna 2014 maailmanlaajuisesti joka kolmas nuori oireili toistuvasti, eli koki kahta tai useampaa oiretta useammin kuin kerran viikossa. Koetulla oireilulla on havaittu olevan sekä lyhyen että ... -
Terveyden lukutaidon yhteys nuorten digitaalisen median käyttöön : WHO-koululaistutkimuksen tuloksia 2014
Koivukoski, Henriikka (2020)Nuoret lähettävät ja saavat terveyteen liittyviä viestejä digitaalisen median välityksellä, jota he käyttävät päivittäin useita kertoja päivässä. Digitaalisen median käyttö jakaantuu tyypillisesti usealle eri laitteelle, ... -
Opettajan ja luokkakavereiden sosiaalisen tuen vaikutus 7.- ja 9.-luokkalaisten terveyden lukutaitoon : WHO-Koululaistutkimuksen tuloksia 2014
Könönen, Kaisa (2022)Terveyden lukutaidolle luodaan pohjaa nuoruudessa ja kouluympäristön nähdäänkin olevan keskeinen ympäristö sen kehittymiselle. Samaan aikaan koulu nähdään tärkeänä sosiaalisena ympäristönä, jossa nuori voi kokea saavansa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.