Show simple item record

dc.contributor.advisorPerkkilä, Päivi
dc.contributor.advisorMaunumäki, Minna
dc.contributor.authorLeppilampi, Sami
dc.contributor.authorLamminsivu, Paavo
dc.date.accessioned2023-03-01T06:17:46Z
dc.date.available2023-03-01T06:17:46Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85706
dc.description.abstractKasvatustieteen pro gradu –tutkielmassa tarkastelun kohteena ovat opettajien käsitykset tutkimuksen kohteena olevasta ilmiöstä i.e. oppilaita osallistava positiivinen pedagogiikka ja oppilaiden inhimilliset tarpeet alakoulun matematiikanopetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on hankkia tietoa peruskoulun matematiikanopetuksen kasvatustodellisuudesta. Tutkimuskontekstina on peruskoulututkimus ja tutkimuksen perusjoukon muodostavat Kokkolan kaupungin kouluissa työskentelevät luokanopettajat (N=165). Tutkimusaineisto on kerätty käsiteanalyysin pohjalta muodostetun strukturoidun kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksen otantaa ei satunnaistettu, joten otantateknisesti kyseessä on näyte (n=30) perusjoukosta. Tutkimuksen tuloksen kuvaamisessa ja aineiston analyysissä käytettiin kuvailevan tilastotieteen tutkimusaineiston analysointimenetelmiä, tilastollisia tunnuslukuja ja niiden graafisia vastineita. Tutkimustulokset antavat viitteitä siihen, että osallistava positiivinen pedagogiikka toteutuu osana alakoulun matematiikan opetusta. Sen lisäksi myös oppilaiden inhimillisistä tarpeista on huolehdittava oppimisen, kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen mahdollistamiseksi. Osallistavan positiivisen pedagogiikan ja oppilaiden inhimillisten tarpeiden välillä on heikko positiivinen korrelaatio .206, jolla ei ole tilastollista merkitsevyyttä (p-arvo >0.05). Tutkimustuloksista ei voida tehdä yleistyksiä otoksesta perusjoukkoon.fi
dc.format.extent70
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherperuskoulututkimus
dc.subject.otherosallistava positiivinen pedagogiikka
dc.subject.otherinhimilliset tarpeet
dc.titleOsallistava positiivinen pedagogiikka ja oppilaiden inhimilliset tarpeet alakoulun matematiikan opetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202303011966
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysokvantitatiivinen tutkimus
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysopositiivinen pedagogiikka
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record