Median käyttö alakoulun englannin opetuksessa
Date
2014Tutkimuksella on neljä päätarkoitusta: selvittää, mitä mediaa opettajat käyttävät alakoulun englannin opetuksessa, miten usein ja mihin tarkoitukseen eri mediaa käytetään sekä mitkä tekijät vaikuttavat opettajien mediavalintoihin.
Teoreettisena viitekehyksenä on käytetty käsityksiä oppimisesta ja vieraan kielen opettamisesta. Tutkimuksen keskeisinä käsitteinä ovat media ja pedagogiikka.
Tutkimuksessa on kaksi osiota: määrällinen ja laadullinen osio. Määrällinen osio toteutettiin sähköisenä kyselynä, johon vastasi 58 alakoulun englannin opettajaa. Määrällinen aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin käyttämällä frekvenssianalyysia ja ristiintaulukointia. Laadullinen osio toteutettiin haastattelututkimuksena, johon osallistui kuusi alakoulun englannin opettajaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja analysoitiin sekä merkitysanalyysillä että teemoittelemalla.
Päätuloksena on, että alakoulun englannin opetuksessa käytetään monipuolisesti mediaa. Oppikirjan asema alakoulussa on vahva ja sen käyttö on perusteltua. Mediaa käytetään pääasiassa kielen eri osa-alueiden harjoittamiseen ja oppilaiden motivointiin. Opettajien mediavalintoihin vaikuttavat oppimisen tavoite, opettajan pedagogiset näkemykset, opetusryhmä ja koulun resurssit. Mediaa ei käytetä, ellei se edistä opetuksen tavoitteita.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23369]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Say it in English please" : englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin oppitunneilla
Nyrhilä, Jenni (2013)Nyrhilä, J. “Say it in English Please”. Englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin opetuksessa. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 111 sivua. ... -
Autenttinen vieraan kielen käyttö ja oppilaiden strateginen kompetenssi koulujen kansainvälisissä yhteistyöhankkeissa
Ketola, Terhi; Männistö, Perttu (2015)Tässä tutkimuksessa selvitimme, mitä tarjottavaa koulujen kansainvälisillä yhteistyöhankkeilla on vieraan kielen oppimiseen ja opettamiseen. Kielitaito on yksi tulevaisuuden avaintaidoista, ja uudet perusopetuksen ... -
Arviointia vai oppimista? : alakoulun englanninopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaan itsearvioinnista
Ahtikari, Elina (2018)Ahtikari, Elina. 2018. Arvostelua vai oppimista? – Alakoulun englanninopettajien käsityksiä oppilaan itsearvioinnista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 129 sivua + 1 ... -
Englannin kielisuihkuttelun opetuskokeilu alakoulun toisella vuosiluokalla
Kattelus, Marianne; Kovanen, Sanna (2015)Englannin opetus aloitetaan Suomessa yleensä alakoulun kolmannella vuosiluokalla formaalilla kielen opetuksella. Vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet mahdollistavat kuitenkin englannin opetuksen ... -
Välikielen kehitys vieraskielisessä opetuksessa : tutkimus muutoksista insinööriopiskelijoiden englannin kieliopin hallinnassa
Rauto, Eeva (Jyväskylän yliopisto, Soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2003)