Lukemisen sujuvuuden yhteys matematiikan sanallisista tehtävistä suoriutumiseen alakoulun toisen luokan keväällä
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Lukemisen ja matematiikan osataitojen tutkimuksissa on keskitytty lähinnä
lukemisen ja matematiikan sujuvuuden tai lukemisen ymmärryksen ja
matematiikan sanallisten tehtävien yhteyden tarkasteluihin. Tämän tutkimuksen
tarkoituksena oli selvittää lukemisen sujuvuuden yhteyttä matematiikan
sanallisista tehtävistä suoriutumiseen alakoulun toisen luokan keväällä, kun
peruslaskutaidon sujuvuus ja sukupuoli oli otettu huomioon. Tutkimusaineisto
kerättiin osana Jyväskylän yliopiston toteuttamaa FLARE -hanketta, jossa
tutkittiin oppilaiden luku- ja laskutaitojen sujuvuuden kehitystä sekä
sujuvuusongelmien taustaa ensimmäisen luokan keväästä kolmannen luokan
kevääseen. Tutkimushankkeeseen osallistui erään maakunnan kuuden koulun
oppilaat (N=201). Oppilaista 98 (48.8%) oli poikia ja 103 (51.2%) tyttöjä. Tässä
tutkimuksessa oppilaiden taitoja tutkittiin poikkileikkausasetelmassa.
Tutkimusaineisto analysointiin SPSS24-ohjelmistolla kahden toisistaan
riippumattoman otoksen t-testien, Pearsonin korrelaatiokertoimien sekä
hierarkkisen lineaarisen regressioanalyysien avulla. Tulosten perusteella
oppilaiden lukemisen sujuvuus selittää toisen lukuvuoden keväällä
matematiikan sanallisista tehtävistä suoriutumista vähän. Lukemisen
sujuvuuden oma selitysosuus oli yhteisvaihtelusta 1.4%, kun peruslaskutaidon
sujuvuus ja sukupuoli oli huomioitu. Sukupuolten välisissä tarkasteluissa
havaittiin tilastollisesti suuntaa antava ja positiivinen yhteys matematiikan
sanallisiin tehtäviin pojilla (selitysasteen lisäys 2%, p=.058) mutta ei tytöillä
(p=.247). Suoriutuminen matematiikan sanallisista tehtävistä näyttäisi alakoulun
toisen luokan keväällä olevan selvemmin yhteydessä matematiikan osaamiseen
kuin lukemisen taitotasoon. Taustamuuttujista aritmeettisilla taidoilla oli
merkittävä positiivinen yhteys matematiikan sanallisten tehtävien
suoriutumiseen selitysosuuden ollessa 34 prosenttia. Mitä paremmat
aritmeettiset taidot oppilailla oli, sitä paremmin he suoriutuivat matematiikan
sanallisista tehtävistä. Tutkimus antoi uutta tietoa lukemisen sujuvuuden ja
matematiikan sanallisten tehtävien välisestä yhteydestä alakoulun toisella
luokalla sekä sukupuolen merkityksestä matematiikan sanallisiin tehtäviin.
Tässä tutkimuksessa korostuivat aritmeettiset taidot ratkaistaessa matematiikan
sanallisia tehtäviä. Täten näiden taitojen kohdennettu harjoittaminen
ensimmäisten kouluvuosien aikana voisi mahdollisesti edistää myös
suoriutumista matematiikan sanallisista tehtävistä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29135]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lukemisen ja aritmetiikan sujuvuuden kehittyminen toisen koululuokan aikana
Polet, Juho (2014)Tutkimuksessa tarkasteltiin lukemisen ja aritmetiikan sujuvuutta ja niiden kehitystä toisen koululuokan aikana kolmena ajankohtana (lukukauden alussa, keskellä ja lopussa). Lukemisen sujuvuuden kehitys oli edistyvää niin ... -
Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien yhteisesiintyvyys ja pysyvyys alakouluikäisillä oppilailla
Hietamäki, Sini; Puttonen, Jenni (2017)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien päällekkäistymisen eli komorbiditeetin esiintyvyyttä ja toisaalta sen pysyvyyttä alakouluikäisillä oppilailla. Käyttämämme aineisto on osa ... -
Motivaation yhteys luku- ja laskusujuvuuden kehitykseen 1.-3. luokilla
Knaappila, Emma Liina (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten luku- ja laskumotivaatio ovat yhteydessä luku- ja laskusujuvuuteen ja niiden kehitykseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös sukupuolen yhteyttä lukemisen ja laskemisen taitotasoon ... -
Kielentämisen näkökulmia kuudennen luokan oppilaiden matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisuihin
Kortesalmi, Marja-Kaisa; Perkkilä, Päivi; Joutsenlahti, Jorma (Valtakunnallinen LUMA-keskus, 2022)Artikkelissa tarkastellaan kuudennen luokan lopussa oppilaiden tuottamia ratkaisuja kahteen sanalliseen ongelmanratkaisutehtävään. Tutkimuksen toteutti matemaattiseen ajatteluun ja sen kielentämiseen perehtynyt ... -
Tuplata vai ei? : ensimmäisen tai toisen luokan kertaamisen ja oppilaan taustatekijöiden yhteys luku- ja laskutaidon kehitykseen ensimmäiseltä neljännelle luokalle
Norrback, Elina (2020)Tutkimuksessa tarkasteltiin ensimmäisen tai toisen luokan kerranneiden oppilaiden luku- ja laskutaitotason kehitystä verrattuna ei-kertaajiin. Lisäksi tarkasteltiin oppilaan taustatekijöiden yhteyttä luokan kertaamisen ...