Alakoulun opettajat oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin alakoulun opettajia oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten ei-toivottu
käyttäytyminen ilmenee luokassa sekä miten alakoulun opettajat tukevat oppilaiden toivottua käyttäytymistä luokassaan.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkittavina olivat kuusi alakoulun opettajaa, joista kolme oli
luokanopettajia ja kolme erityisluokanopettajia. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Ei-toivotulle käyttäytymiselle oli useita ilmenemismuotoja, jotka liittyivät
ylimääräiseen äänentuottoon, luvattomaan liikehdintään sekä uhmakkaaseen ja
väkivaltaiseen toimintaan. Toivotun käyttäytymisen tukemisen keinot rakentuivat positiivisen oppimisilmapiirin ja opettajan toiminnan ympärille. Näihin kuuluivat muun muassa kannustava ohjaus, struktuuri, suunnitelmallisuus tavoitteellisessa työskentelyssä sekä kohtaaminen.
Tutkimuksen tulokset tukivat aiempaa tutkimustietoa ei-toivotun käyttäytymisen ilmenemismuodoista. Toivotun käyttäytymisen tukemisen osalta aiemman tutkimustiedon rinnalle saatiin myös uusia, toimivaksi koettuja tukikeinoja.
Tutkimus osoitti, kuinka tärkeää jo työssä olevien opettajien sekä opettajaksi
opiskelevien olisi omata monipuolisia ja tehokkaita toivotun käyttäytymisen tukemisen keinoja.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29109]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Esi- ja alkuopetuksen opettajien käyttämät menetelmät oppilaiden ei-toivotun käyttäytymisen vähentämiseksi
Känsäkangas, Maria (2004) -
Tehostettu tuki opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemana : tapaustutkimus yhden alakoulun toimintamalleista
Jykylä, Sanna (2014)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien, huoltajien sekä oppilaiden kokemuksia tehostetun tuen toimintamalleista. Opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemukset tehostetun tuen toimintamalleista ovat merkityksellisiä, ... -
Alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä
Ahonen, Netta; Hämäläinen, Anni (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia emotionaaliseen turvallisuuteen ... -
Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla
Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ... -
Pallo peliin ja opettajahuoneeseen kahville, vai onko sittenkään näin? : liikunnanopettajakelpoisuuden merkityksiä alakoulun liikunnanopetukseen
Heikkinen, Roosa-Mari; Nissinen, Sanni (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko liikunnanopettajan kelpoisuudella vaikutusta alakoulun liikunnanopetukseen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitä merkityksiä kumpikin kelpoisuus tuo liikunnanopetukseen, ...