Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden käsityksiä ja asenteita positiivisesta pedagogiikasta
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkielmassa tarkasteltiin positiiviseen pedagogiikkaan liittyviä käsityksiä ja
asenteita. Tutkielma ymmärtää positiivisen pedagogiikan suhteellisen tuoreena
pedagogisena suuntauksena, jonka keskiössä on oppimisen ja hyvinvoinnin
edistäminen vahvuuksien, sosiaalisen liittymisen sekä myönteisten tunnetilojen
kautta. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää tunnistavatko opiskelijat keskeisiä
käsitteitä ja missä määrin he ovat samaa tai eri mieltä positiivisen pedagogiikan
perusajatuksista sekä positiiviseen pedagogiikkaan kohdistuvasta kritiikistä. Tämän
lisäksi työssä tarkasteltiin oliko opintosuunnalla sekä työkokemuksella alalta
merkitystä edellä mainittuihin asioihin.
Tämä pro gradu- tutkielma on menetelmiltään kvantitatiivinen tutkimus.
Tutkielman kohdejoukkona toimi Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen
tiedekunnan opiskelijat. Pro gradu- tutkielman aineisto kerättiin sähköisellä
kyselylomakkeella Webropol-ohjelmiston avulla. Aineisto analysoitiin IBM SPSS 28.0-
ohjelmistolla. Tuloksia esitettiin ristiintaulukoinnin, grafiikan sekä keskeisten
tunnuslukujen avulla. Vertailujen osalta tilastollisina testeinä käytettiin
yksisuuntaista varianssianalyysiä, t-testiä, Kruskall-Wallisin-testiä sekä MannWhitneyn U-testiä. Avoimien kommenttien osalta vastauksia analysoitiin
sisällönanalyysin keinoin.
Opiskelijat suhtautuivat positiiviseen pedagogiikkaan myönteisesti, mutta eivät
täysin kritiikittömästi. Opiskelijat olivat jokseenkin samaa mieltä positiivisen
pedagogiikan perusajatuksista. Opiskelijat tunnistivat keskeisiä käsitteitä ja teemoja.
Tilastollisesti merkitsevä ero löytyi perusajatusten sekä kritiikin osalta ohjausalan ja
yhdistetyn luokan väliltä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29419]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta : tapaustutkimus Viilingin päiväkodista
Kainu, Anne (2020)Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta, kartoittaa millä keinoin positiivista pedagogiikkaa toteutetaan, sekä tutkia millä tavoin kuvataan positiivisen ... -
Luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen merkityksestä työhyvinvointiin
Vertanen, Katja; Saarelainen, Hanna (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta sekä heidän kokemuksiaan positiivisen pedagogiikan merkityksestä työhyvinvointiin. Tutkimuksen avulla pyritään saamaan tietoa ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä lapsen kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa
Suontausta, Saara; Ylikangas, Henna (2021)Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkitaan varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä lapsen kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa. Lisäksi tutkimuksessa ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä pedagogisessa toiminnassa
Purola, Anniina (2022)Tämä proseminaaritutkimus käsitteli positiivista pedagogiikkaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä varhaiskasvatuksen ... -
Määrällisten tutkimusmenetelmäopintojen aikana syntyneet haavat sekä niiden juuret ja parannuskeinot : kasvatustieteen opiskelijoiden näkökulma
Virtanen, Anne (Jyväskylän yliopisto, 2022)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.