Kasvattajan osoittama myötätunto lapselle varhaiskasvatuksessa : myötätuntoa edellyttävät tilanteet ja myötätuntoteot
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella kasvattajan osoittamaa myötätuntoa lapselle varhaiskasvatuksessa. Tutkielmassa selvitettiin varhaiskasvatuksen arjen myötätuntoa edellyttäviä tilanteita. Lisäksi selvitettiin niissä toteutuvia moninaisia myötätuntotekoja, joita kasvattaja osoittaa lapselle. Tutkielman aineisto koostui TUIKKU-hankkeen havainnointiaineiston kenttämuistiinpanoista ja videoaineistosta, jotka hankkeen tutkijat keräsivät huhtikuussa 2022. Tällöin aineiston keruussa käytettiin menetelmänä fokusoitua etnografiaa. Havainnointiaineisto analysoitiin temaattisella analyysillä, joka toteutettiin teoriaohjaavasti. Temaattisen analyysin avulla muodostettiin kaksi pääteemaa kuvaamaan myötätuntotekoja edellyttäviä tilanteita varhaiskasvatuksen arjessa: lapsen kokema mielipaha ja kasvattajan ennakoima tilanne. Lisäksi temaattisella analyysillä tunnistettiin kaksi pääteemaa kuvaamaan kasvattajan myötätuntotekoja, jotka määriteltiin emotionaaliseksi tueksi ja toiminnan tukemiseksi. Tutkielman tulosten perusteella kasvattajan myötätuntoteot ovat tilannesidonnaisia. Lisäksi myötätunto on merkitsevä ilmiö varhaiskasvatuksen arjessa. Myötätuntotekojen kautta tuetaan lapsen hyvinvointia, arjen sujumista sekä tunteisiin ja vertaissuhteisiin liittyviä taitoja.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen henkilöstön tunteet ja kasvatusvuorovaikutus lasten kanssa
Hyvärinen, Saija; Rautjoki, Riikka (2024)Määrällisen tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää kasvattajien myönteisiä ja kielteisiä tunteita sekä myönteistä ja kielteistä suhtautumista lapsiryhmään. Tutkimuksessamme kuvaamme myös, kuinka myönteisiksi ja ... -
Opettajien kokemuksia lasten tunteiden säätelyn taitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa Tunnerobotti-materiaalin avulla
Lehtola, Hanna; Damskägg, Roosamaria (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia tunteiden säätelyn taitojen opettamisesta varhaiskasvatuksessa Mieli Ry:n tuottaman Tunnerobotti-materiaalin avulla. Tutkimuksessa selvitetään, minkälaisia ... -
"Toinen voi lohduttaa toista. Kokea empatiaa ja samaistua" : sosioemotionaalisten taitojen merkitys tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa
Arvaja, Iina (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää Suomessa työskentelevien varhaiskasvatuksen työntekijöiden sosioemotionaalisten taitojen merkitystä tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskas ... -
Tunteita ja hyvinvointia varhaiskasvatuksessa : ajatuksia ja kokemuksia lasten sanoittamana
Honkala, Heli (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä tekijöitä lapset kokevat omalle hyvinvoinnilleen tärkeiksi varhaiskasvatuksessa. Tarkasteltavana olivat 4-5-vuotiaiden haastateltujen lasten (N = 34) kerronnan sisältämät ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä pedagogisesta vuorovaikutuksesta haastavissa kasvatustilanteissa.
Rautjoki, Riikka; Salenius, Anu (2020)Tutkimuksemme aiheena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä laadukkaasta pedagogisesta vuorovaikutuksesta haastavissa kasvatustilanteissa. Halusimme myös selvittää, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.