dc.contributor.advisor | Sevón, Eija | |
dc.contributor.author | Tarvainen, Ira | |
dc.date.accessioned | 2023-02-24T06:18:38Z | |
dc.date.available | 2023-02-24T06:18:38Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85624 | |
dc.description.abstract | Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella kasvattajan osoittamaa myötätuntoa lapselle varhaiskasvatuksessa. Tutkielmassa selvitettiin varhaiskasvatuksen arjen myötätuntoa edellyttäviä tilanteita. Lisäksi selvitettiin niissä toteutuvia moninaisia myötätuntotekoja, joita kasvattaja osoittaa lapselle. Tutkielman aineisto koostui TUIKKU-hankkeen havainnointiaineiston kenttämuistiinpanoista ja videoaineistosta, jotka hankkeen tutkijat keräsivät huhtikuussa 2022. Tällöin aineiston keruussa käytettiin menetelmänä fokusoitua etnografiaa. Havainnointiaineisto analysoitiin temaattisella analyysillä, joka toteutettiin teoriaohjaavasti. Temaattisen analyysin avulla muodostettiin kaksi pääteemaa kuvaamaan myötätuntotekoja edellyttäviä tilanteita varhaiskasvatuksen arjessa: lapsen kokema mielipaha ja kasvattajan ennakoima tilanne. Lisäksi temaattisella analyysillä tunnistettiin kaksi pääteemaa kuvaamaan kasvattajan myötätuntotekoja, jotka määriteltiin emotionaaliseksi tueksi ja toiminnan tukemiseksi. Tutkielman tulosten perusteella kasvattajan myötätuntoteot ovat tilannesidonnaisia. Lisäksi myötätunto on merkitsevä ilmiö varhaiskasvatuksen arjessa. Myötätuntotekojen kautta tuetaan lapsen hyvinvointia, arjen sujumista sekä tunteisiin ja vertaissuhteisiin liittyviä taitoja. | fi |
dc.format.extent | 49 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | myötätuntoteot | |
dc.subject.other | kasvatusvuorovaikutus | |
dc.title | Kasvattajan osoittama myötätunto lapselle varhaiskasvatuksessa : myötätuntoa edellyttävät tilanteet ja myötätuntoteot | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202302241887 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | empatia | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | kasvatus | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |