Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSevón, Eija
dc.contributor.authorTarvainen, Ira
dc.date.accessioned2023-02-24T06:18:38Z
dc.date.available2023-02-24T06:18:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85624
dc.description.abstractTutkielman tarkoituksena oli tarkastella kasvattajan osoittamaa myötätuntoa lapselle varhaiskasvatuksessa. Tutkielmassa selvitettiin varhaiskasvatuksen arjen myötätuntoa edellyttäviä tilanteita. Lisäksi selvitettiin niissä toteutuvia moninaisia myötätuntotekoja, joita kasvattaja osoittaa lapselle. Tutkielman aineisto koostui TUIKKU-hankkeen havainnointiaineiston kenttämuistiinpanoista ja videoaineistosta, jotka hankkeen tutkijat keräsivät huhtikuussa 2022. Tällöin aineiston keruussa käytettiin menetelmänä fokusoitua etnografiaa. Havainnointiaineisto analysoitiin temaattisella analyysillä, joka toteutettiin teoriaohjaavasti. Temaattisen analyysin avulla muodostettiin kaksi pääteemaa kuvaamaan myötätuntotekoja edellyttäviä tilanteita varhaiskasvatuksen arjessa: lapsen kokema mielipaha ja kasvattajan ennakoima tilanne. Lisäksi temaattisella analyysillä tunnistettiin kaksi pääteemaa kuvaamaan kasvattajan myötätuntotekoja, jotka määriteltiin emotionaaliseksi tueksi ja toiminnan tukemiseksi. Tutkielman tulosten perusteella kasvattajan myötätuntoteot ovat tilannesidonnaisia. Lisäksi myötätunto on merkitsevä ilmiö varhaiskasvatuksen arjessa. Myötätuntotekojen kautta tuetaan lapsen hyvinvointia, arjen sujumista sekä tunteisiin ja vertaissuhteisiin liittyviä taitoja.fi
dc.format.extent49
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othermyötätuntoteot
dc.subject.otherkasvatusvuorovaikutus
dc.titleKasvattajan osoittama myötätunto lapselle varhaiskasvatuksessa : myötätuntoa edellyttävät tilanteet ja myötätuntoteot
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202302241887
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoempatia
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysokasvatus
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright