Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorUusitalo, Outi
dc.contributor.authorVaris, Noora
dc.date.accessioned2023-02-23T07:15:51Z
dc.date.available2023-02-23T07:15:51Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85596
dc.description.abstractUusasiakashankinta on välttämätöntä yrityksen kasvulle. Markkinoinnilla on merkittävä rooli uusasiakashankinnassa, sillä markkinoinnin eri toimenpiteiden yhtenä päätavoitteena on tuottaa tarpeeksi laadukkaita liidejä myynnille. Näistä liideistä myynti pystyy tuottamaan uusia asiakkaita. Erityisesti B2B-yrityksille perinteiset myyntipainotteiset markkinointitoimenpiteet kuten messut ovat vieläkin isossa roolissa myös liidien hankinnassa. Digitaalisen markkinoinnin hyötyjä liidien hankinnalle ei kuitenkaan voida kiistää. Jotta B2B-markkinointi voi keskittyä tehokkaimpiin liidien hankinnan keinoihin, tarvitsee oletukset messujen korkeista kustannuksista ja digitaalisen markkinoinnin tehokkuudesta ympärilleen konkreettista tutkimustietoa. Tämä tutkimus keskittyy tutkimaan markkinoinnin roolia B2B-uusasiakashankinnassa liidien hankinnan näkökulmasta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on verrata perinteisen ja digitaalisen markkinoinnin toimenpiteiden vaikutuksia liidien hankintaprosessin tehokkuuteen. Tavoitteena on case-tutkimuksen avulla selittää, millainen vaikutus eri toimenpiteillä on hankittujen liidien määrään, kustannustehokkuuteen sekä laatuun. Tässä tutkimuksessa perinteistä markkinointia edustaa messut, sillä messujen tuloksia pystytään analysoimaan tarpeeksi luotettavasti. Tutkimus toteutettiin määrällisenä case-tutkimuksena analysoimalla valmista aineistoa. Tutkimusaineisto koostui case-yrityksen sisäisitä markkinointiraporteista, joita numeerisesti analysoimalla pyrittiin löytämään vastauksia asetettuun tutkimuskysymykseen. Havainnoimalla aineistosta ensin tutkimuksen kannalta olennaisia markkinoinnin tunnuslukuja pystyttiin aineistoa analysoimaan taulukkolaskentaohjelman avulla. Tuloksista käy ilmi, että tutkimuksen case-yrityksessä digitaalinen markkinointi tuottaa enemmän liidejä kuin messut. Digitaalinen markkinointi on myös kustannustehokkaampi tapa tuottaa liidejä kun tarkastellaan yksittäisen liidin hankintahinnan kehitystä. Messut kuitenkin tuottavat case-yritykselle laadukkaampia liidejä. Kaikista messujen tuottamista liideistä isompi osa konvertoitui myyntisuppilossa eteenpäin lopulta asiakkaiksi asti. Messuilta hankitun liidin keskimääräinen elinkaari on siis pidempi ja yritykselle tuotettu rahallinen arvo suurempi kuin digitaalisen markkinoinnin tuottaman liidin.fi
dc.format.extent59
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheruusasiakashankinta
dc.subject.otherostopolku
dc.subject.otherliidi
dc.subject.otherliidien generointi
dc.titleDigitaalisen markkinoinnin rooli B2B-liidien hankinnassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202302231863
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysoyritysmarkkinointi
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysodigitaalinen markkinointi
dc.subject.ysohankinta
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot