Onnistuneen digitaalisen markkinoinnin viitekehys : case: Kirjakaari Oy

Abstract
Digitaalinen markkinointi (Digital Marketing) on universaali aihe, joka kehittyy jatkuvasti. Tästä syystä se myös pysyy organisaatioita kiinnostavana aiheena. Aiheen kiinnostavuutta lisää myös se, että digitaalisen markkinoinnin määritelmä on moninainen, jonka vuoksi sen onnistunut tekeminen vaatii termin syvällistä ymmärrystä. Digitaalisen markkinoinnin tekemiseen syntyy jatkuvasti uusia työkaluja, viitekehyksiä sekä alustoja sen toteuttamiseen. Tämä aiheuttaa haasteita organisaatioiden markkinoijille, sillä heidän tulisi osata valita sopivat tuotteet ja palvelut oman organisaationsa tarpeisiin. Tutkimus aloitettiin siitä lähtökohdasta, että kirjallisuudesta ei löydy pienelle organisaatiolle sopivaa digitaalisen markkinoinnin viitekehystä. Tällaisen viitekehyksen luominen asetettiin tutkimuksen tavoitteeksi. Tutkimuksessa haluttiin myös testata viitekehystä toimeksiantajaorganisaation kontekstissa. Tutkimus toteutettiin suunnittelutieteellisenä tutkimuksena ja siinä noudatettiin suunnittelutieteellisen tutkimuksen prosessimallia (DSRM). Prosessimalliin kuuluu artefaktin luominen, joka oli tässä tutkimuksessa digitaalisen markkinoinnin viitekehys. Luotu viitekehys oli myös tutkimuksen päätutkimustulos. Kokonaisuudessaan viitekehys arvioitiin käytännön testauksen pohjalta toimivaksi ja toimeksiantaja sai viitekehyksen pohjalta arvokasta tietoa omasta digitaalisesta markkinoinnistaan. Tieteen näkökulmasta tutkimus on merkittävä, koska tällaista pienelle organisaatiolle suunniteltua digitaalisen markkinoinnin viitekehystä ei vielä ole. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että jokaisen organisaation tulee pohtia omat markkinointitoimenpiteensä itse, eikä yhtä oikeaa keinoa ole. Viitekehyksen myötä digitaalista markkinointia voidaan kuitenkin tehdä systemaattisesti ja huomioida peruselementit, joita onnistunut digitaalinen markkinointi vaatii.
Main Authors
Format
Theses Master thesis
Published
2019
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905232742Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share