University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Digitaalisen markkinoinnin rooli B2B-liidien hankinnassa

Thumbnail
View/Open
989.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Varis, Noora
Date
2023
Discipline
MarkkinointiMarketing
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Uusasiakashankinta on välttämätöntä yrityksen kasvulle. Markkinoinnilla on merkittävä rooli uusasiakashankinnassa, sillä markkinoinnin eri toimenpiteiden yhtenä päätavoitteena on tuottaa tarpeeksi laadukkaita liidejä myynnille. Näistä liideistä myynti pystyy tuottamaan uusia asiakkaita. Erityisesti B2B-yrityksille perinteiset myyntipainotteiset markkinointitoimenpiteet kuten messut ovat vieläkin isossa roolissa myös liidien hankinnassa. Digitaalisen markkinoinnin hyötyjä liidien hankinnalle ei kuitenkaan voida kiistää. Jotta B2B-markkinointi voi keskittyä tehokkaimpiin liidien hankinnan keinoihin, tarvitsee oletukset messujen korkeista kustannuksista ja digitaalisen markkinoinnin tehokkuudesta ympärilleen konkreettista tutkimustietoa. Tämä tutkimus keskittyy tutkimaan markkinoinnin roolia B2B-uusasiakashankinnassa liidien hankinnan näkökulmasta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on verrata perinteisen ja digitaalisen markkinoinnin toimenpiteiden vaikutuksia liidien hankintaprosessin tehokkuuteen. Tavoitteena on case-tutkimuksen avulla selittää, millainen vaikutus eri toimenpiteillä on hankittujen liidien määrään, kustannustehokkuuteen sekä laatuun. Tässä tutkimuksessa perinteistä markkinointia edustaa messut, sillä messujen tuloksia pystytään analysoimaan tarpeeksi luotettavasti. Tutkimus toteutettiin määrällisenä case-tutkimuksena analysoimalla valmista aineistoa. Tutkimusaineisto koostui case-yrityksen sisäisitä markkinointiraporteista, joita numeerisesti analysoimalla pyrittiin löytämään vastauksia asetettuun tutkimuskysymykseen. Havainnoimalla aineistosta ensin tutkimuksen kannalta olennaisia markkinoinnin tunnuslukuja pystyttiin aineistoa analysoimaan taulukkolaskentaohjelman avulla. Tuloksista käy ilmi, että tutkimuksen case-yrityksessä digitaalinen markkinointi tuottaa enemmän liidejä kuin messut. Digitaalinen markkinointi on myös kustannustehokkaampi tapa tuottaa liidejä kun tarkastellaan yksittäisen liidin hankintahinnan kehitystä. Messut kuitenkin tuottavat case-yritykselle laadukkaampia liidejä. Kaikista messujen tuottamista liideistä isompi osa konvertoitui myyntisuppilossa eteenpäin lopulta asiakkaiksi asti. Messuilta hankitun liidin keskimääräinen elinkaari on siis pidempi ja yritykselle tuotettu rahallinen arvo suurempi kuin digitaalisen markkinoinnin tuottaman liidin. ...
Keywords
uusasiakashankinta ostopolku liidi liidien generointi yritysmarkkinointi markkinointi digitaalinen markkinointi hankinta digitalisaatio
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202302231863

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25049]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Digitaalisen sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen suomalaisissa B2B-yrityksissä 

    Sällilä, Karoliina (2021)
    Tänä päivänä asiakkaat vieroksuvat päällekäyvää markkinointiviestintää. Markkinoinnissa on oleellista saada ansaittua asiakkaan huomio tuottamalla heille arvokasta ja mielenkiintoista sisältöä. Digitaalinen sisältömarkkinointi ...
  • Digitaalinen sisältömarkkinointi B2B-kontekstissa : markkinoinnin asiantuntijoiden näkemykset parhaista käytännöistä 

    Heiskanen, Matilda (2020)
    Nykypäivänä markkinoinnissa on tärkeää asiakkaiden huomion ansaitseminen. Asiakkaat eivät halua kohdata päällekäyvää mainontaa, vaan mielenkiintoista, viihdyttävää ja hyödyllistä sisältöä. Sisältömarkkinointi on markkinoinnin ...
  • Digitaalisen markkinoinnin koulutusmalli pk-yrityksille 

    Lipiäinen, Heini; Karjaluoto, Heikki; Hakola, Liinamaaria (Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, 2013)
    Digitaalisten välineiden käyttö on tullut lähtemättömäksi osaksi ihmisten arkea, mikä on haastanut myös yritykset pohtimaan uusia keinoja tavoittaa nykypäivän digikanavissa viihtyvät asiakkaat. Nopea muutos perinteisistä ...
  • Pienyrityksen liiketoiminnan parantaminen digitaalisen markkinoinnin avulla 

    Helander, Pirjo (2022)
    Digitaalisen markkinoinnin hyödyt tunnistetaan nykyisin lähes kaiken kokoisissa yrityksissä. Monissa pienyrityksissä – etenkin palveluita tarjoavissa tai pienissä kivijalkaliikkeissä, joissa ei ole verkkokauppaa ...
  • Onnistuneen digitaalisen markkinoinnin viitekehys : case: Kirjakaari Oy 

    Juppi, Katri; Kallioinen, Janina (2019)
    Digitaalinen markkinointi (Digital Marketing) on universaali aihe, joka kehittyy jatkuvasti. Tästä syystä se myös pysyy organisaatioita kiinnostavana aiheena. Aiheen kiinnostavuutta lisää myös se, että digitaalisen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre