Digitaalisen markkinoinnin koulutusmalli pk-yrityksille
Published in
Julkaisuja / Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakouluDate
2013Digitaalisten välineiden käyttö on tullut lähtemättömäksi osaksi ihmisten arkea,
mikä on haastanut myös yritykset pohtimaan uusia keinoja tavoittaa nykypäivän
digikanavissa viihtyvät asiakkaat. Nopea muutos perinteisistä kanavista
digitaalisiin on asettanut pk-yritysten markkinointipäättäjät haasteen eteen.
Keskisuomalaisten pk-yritysten digimarkkinointivalmiuksia parantamaan aloitettiin
keväällä 2012 kaksivuotinen DimarK-hanke. Hankkeen toteuttivat Jyväskylän
yliopiston kauppakorkeakoulu (JSBE) ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu
(JAMK) ja se on Keski-Suomen ELY-keskuksen ja EU:n sosiaalirahaston osarahoittama.
Mukana oli myös 13 rahoittajayritystä, joiden digimarkkinointia tarkasteltiin,
seurattiin ja kehitettiin.
Hankkeessa kerättyjen kokemusten pohjalta kehitettiin digitaalisen markkinoinnin
koulutusmalli. Tämän raportin tarkoitus on vetää yhteen hankkeen
aikana opittuja asioita yritysten digimarkkinoinnista, yritysten markkinoinnin
digitalisoitumisesta ja tässä auttamisesta.
Raportin ensimmäisessä osassa kuvataan sitä, miten pk-yritykset käyttävät
digimarkkinointia, miten ne ovat siitä hyötyneet ja miten pk-yritykset
omaksuvat uusia digitaalisia välineitä osaksi markkinointiaan. Toisessa osassa
kehitetään digitaalisen markkinoinnin koulutusmallia pk-yrityksille, esitellään
DimarK-hankkeessa tehtyjä toimenpiteitä, yritysten kokemuksia toimenpiteistä
ja koko konseptista sekä annetaan kehitysehdotuksia koulutusmallin paranneltua
versiota varten. Raportin kolmannessa osassa vedetään yhteen aiemmissa
luvuissa käsiteltyjä asioita ja esitetään digitaalisen markkinoinnin koulutusmalli.
Malli ottaa kantaa siihen miten, miten pk-yritykset voisivat hyödyntää digimarkkinointia
ja miten kouluttava taho voisi tässä auttaa. Digitaalisen markkinoinnin
koulutusmalli soveltuu työkaluksi havainnollistamaan digimarkkinoinnin
eri osa-alueiden käyttöä pk-yrityksissä.
Tämä raportti on tarkoitettu niin pk-yritysten markkinointipäättäjille kuin
tahoille, jotka järjestävät digimarkkinointiin liittyvää koulutusta pk-yrityksille
sekä tietenkin muille aiheesta kiinnostuneille.
...


Publisher
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakouluISBN
978-951-39-5536-6ISSN Search the Publication Forum
1799-3059Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Digitization of the communication and its implications for marketing
Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014) -
Hakukoneoptimointi pk-yritysten markkinoinnin tehostamisessa
Koskimäki, Markus (2020)Hakukoneoptimointi kasvattaa jopa 110% verkkosivujen vierailijamäärää. Ha-kukoneoptimoinnin tekeminen yrityksen verkkosivuille on nykyään erittäin tärkeää, sillä sen avulla saa lisää potentiaalisia asiakkaita ... -
Perspective of small enterprises : how web analytics are used by Finnish online retailers?
Pirinen, Esra (2018)Yritysten on tärkeää seurata ja ymmärtää asiakkaiden toimintaa verkossa, jotta osataan tehdä liiketoiminnan ja markkinoinnin kannalta hyödyllisiä päätöksiä. Erilaisten analytiikkatyökalujen avulla datan kerääminen ... -
Agile logic for SaaS implementation : Capitalizing on marketing automation software in a start-up
Mero, Joel; Leinonen, Miira; Makkonen, Hannu; Karjaluoto, Heikki (Elsevier, 2022)The emergence of Software-as-a-Service (SaaS) has facilitated agile technology implementation that focuses on iterative adaptations via learning by doing rather than the realization of a predesigned implementation plan. ... -
Sosiaalisen median markkinointi- ja viestintäratkaisujen omaksuminen pk-yrityksessä : yrityspäättäjän näkökulma
Karjula, Johannes (2015)Sosiaalisen median rooli suomalaisten yritysten markkinointikanavana on vahvasti kasvusuuntainen. Vuonna 2014 melkein puolet yrityksistä ilmoitti omistavan jonkinasteisen sosiaalisen median strategian. Markkinointiratkaisujen ...