Digitaalisen markkinoinnin koulutusmalli pk-yrityksille
Julkaistu sarjassa
Julkaisuja / Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakouluPäivämäärä
2013Digitaalisten välineiden käyttö on tullut lähtemättömäksi osaksi ihmisten arkea,
mikä on haastanut myös yritykset pohtimaan uusia keinoja tavoittaa nykypäivän
digikanavissa viihtyvät asiakkaat. Nopea muutos perinteisistä kanavista
digitaalisiin on asettanut pk-yritysten markkinointipäättäjät haasteen eteen.
Keskisuomalaisten pk-yritysten digimarkkinointivalmiuksia parantamaan aloitettiin
keväällä 2012 kaksivuotinen DimarK-hanke. Hankkeen toteuttivat Jyväskylän
yliopiston kauppakorkeakoulu (JSBE) ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu
(JAMK) ja se on Keski-Suomen ELY-keskuksen ja EU:n sosiaalirahaston osarahoittama.
Mukana oli myös 13 rahoittajayritystä, joiden digimarkkinointia tarkasteltiin,
seurattiin ja kehitettiin.
Hankkeessa kerättyjen kokemusten pohjalta kehitettiin digitaalisen markkinoinnin
koulutusmalli. Tämän raportin tarkoitus on vetää yhteen hankkeen
aikana opittuja asioita yritysten digimarkkinoinnista, yritysten markkinoinnin
digitalisoitumisesta ja tässä auttamisesta.
Raportin ensimmäisessä osassa kuvataan sitä, miten pk-yritykset käyttävät
digimarkkinointia, miten ne ovat siitä hyötyneet ja miten pk-yritykset
omaksuvat uusia digitaalisia välineitä osaksi markkinointiaan. Toisessa osassa
kehitetään digitaalisen markkinoinnin koulutusmallia pk-yrityksille, esitellään
DimarK-hankkeessa tehtyjä toimenpiteitä, yritysten kokemuksia toimenpiteistä
ja koko konseptista sekä annetaan kehitysehdotuksia koulutusmallin paranneltua
versiota varten. Raportin kolmannessa osassa vedetään yhteen aiemmissa
luvuissa käsiteltyjä asioita ja esitetään digitaalisen markkinoinnin koulutusmalli.
Malli ottaa kantaa siihen miten, miten pk-yritykset voisivat hyödyntää digimarkkinointia
ja miten kouluttava taho voisi tässä auttaa. Digitaalisen markkinoinnin
koulutusmalli soveltuu työkaluksi havainnollistamaan digimarkkinoinnin
eri osa-alueiden käyttöä pk-yrityksissä.
Tämä raportti on tarkoitettu niin pk-yritysten markkinointipäättäjille kuin
tahoille, jotka järjestävät digimarkkinointiin liittyvää koulutusta pk-yrityksille
sekä tietenkin muille aiheesta kiinnostuneille.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakouluISBN
978-951-39-5536-6ISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-3059Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Digitaalisten markkinointityökalujen käyttöönotto ja hyödyntäminen pk-yrityksissä
Lähteinen, Joni (2024)Digitalisaatio on muokannut merkittävästi ihmisten toimintaa, markkinointia ja sitä kautta pk-yritysten liiketoimintaympäristöä. Pysyäkseen kilpailukykyisenä tulee markkinointisuunnitelmaan sisällyttää perinteisen markkinoinnin ... -
Digitaalisen osaamisen merkitys pienille ja keskisuurille yrityksille
Haarala, Teemu (2023)Tässä kandidaatin tutkielmassa selvitettiin kirjallisuuskatsauksen metodein, mikä merkitys digitaalisella osaamisella on pienille ja keskisuurille yrityksille (PK-yritykset). PK-yritysten haasteena on niiden niukat resurssit. ... -
Digitization of the communication and its implications for marketing
Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014) -
Hakukoneoptimointi pk-yritysten markkinoinnin tehostamisessa
Koskimäki, Markus (2020)Hakukoneoptimointi kasvattaa jopa 110% verkkosivujen vierailijamäärää. Ha-kukoneoptimoinnin tekeminen yrityksen verkkosivuille on nykyään erittäin tärkeää, sillä sen avulla saa lisää potentiaalisia asiakkaita ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.