Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSalo, Anne-Elina
dc.contributor.authorRoutarinne, Sara
dc.contributor.authorJuvonen, Riitta
dc.contributor.authorKaasinen, Arja
dc.contributor.author
dc.contributor.editor
dc.date.accessioned2023-02-15T12:16:52Z
dc.date.available2023-02-15T12:16:52Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationSalo, A., Routarinne, S., Juvonen, R. & Kaasinen, A. (2023). Ympäristöopin ja historian yhteiskirjoittaminen alakoulussa. <em>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</em>.14(1). <a href="https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2023/ymparistoopin-ja-historian-yhteiskirjoittaminen-alakoulussa"_blank"> https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2023/ymparistoopin-ja-historian-yhteiskirjoittaminen-alakoulussa</a>
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85487
dc.description.abstractSuomalaisessa tulkinnassa monilukutaidosta lukemisen ja kirjoittamisen oppiminen kuuluu kaikille oppiaineille ja siihen kuuluu myös tiedonalan kielen omaksuminen (esim. Harmanen, 2016). Näemme, että joustavuus moninaisissa tavoissa osallistua tekstin tuottamiseen tukee oppilaiden kirjoittamisen valmiuksia alati muuttuvassa maailmassa. Tässä artikkelissa esittelemme erilaisia osallistumisrooleja, joihin alakoulun oppilaat nojaavat ympäristöopin ja historian yhteiskirjoittamisen tilanteissa. Esittelemämme roolit kuvaavat oppilaiden valmiuksia ja voivat toimia opettajille hyödyllisenä työkaluna tunnistaa niin oppilaiden vahvuuksia kuin kehittämisen kohteita yhteiskirjoittamisen tilanteissa. Tämä voi auttaa opettajaa kehittämään opetustaan ja suunnittelemaan tehtäviä siten, että ne kannustavat oppilaita joustavasti monimuotoiseen, lukemista ja kirjoittamista tukevaan osallistumiseen.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSoveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto
dc.relation.ispartofseriesKieli, koulutus ja yhteiskunta
dc.relation.urihttps://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2023/ymparistoopin-ja-historian-yhteiskirjoittaminen-alakoulussa
dc.rightsCC BY 4.0
dc.subject.otherosallistumisroolit
dc.subject.otheryhteiskirjoittaminen
dc.titleYmpäristöopin ja historian yhteiskirjoittaminen alakoulussa
dc.typejournal article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202403132373
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn1799-0181
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume14
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat 2023
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysohistoria
dc.subject.ysokirjoittaminen
dc.subject.ysoympäristöoppi
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1780
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2512
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p18532
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY 4.0