dc.contributor.author | Salo, Anne-Elina | |
dc.contributor.author | Routarinne, Sara | |
dc.contributor.author | Juvonen, Riitta | |
dc.contributor.author | Kaasinen, Arja | |
dc.contributor.author | | |
dc.contributor.editor | | |
dc.date.accessioned | 2023-02-15T12:16:52Z | |
dc.date.available | 2023-02-15T12:16:52Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Salo, A., Routarinne, S., Juvonen, R. & Kaasinen, A. (2023). Ympäristöopin ja historian yhteiskirjoittaminen alakoulussa. <em>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</em>.14(1). <a href="https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2023/ymparistoopin-ja-historian-yhteiskirjoittaminen-alakoulussa"_blank"> https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2023/ymparistoopin-ja-historian-yhteiskirjoittaminen-alakoulussa</a> | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85487 | |
dc.description.abstract | Suomalaisessa tulkinnassa monilukutaidosta lukemisen ja kirjoittamisen oppiminen kuuluu kaikille oppiaineille ja siihen kuuluu myös tiedonalan kielen omaksuminen (esim. Harmanen, 2016). Näemme, että joustavuus moninaisissa tavoissa osallistua tekstin tuottamiseen tukee oppilaiden kirjoittamisen valmiuksia alati muuttuvassa maailmassa. Tässä artikkelissa esittelemme erilaisia osallistumisrooleja, joihin alakoulun oppilaat nojaavat ympäristöopin ja historian yhteiskirjoittamisen tilanteissa. Esittelemämme roolit kuvaavat oppilaiden valmiuksia ja voivat toimia opettajille hyödyllisenä työkaluna tunnistaa niin oppilaiden vahvuuksia kuin kehittämisen kohteita yhteiskirjoittamisen tilanteissa. Tämä voi auttaa opettajaa kehittämään opetustaan ja suunnittelemaan tehtäviä siten, että ne kannustavat oppilaita joustavasti monimuotoiseen, lukemista ja kirjoittamista tukevaan osallistumiseen. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto | |
dc.relation.ispartofseries | Kieli, koulutus ja yhteiskunta | |
dc.relation.uri | https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2023/ymparistoopin-ja-historian-yhteiskirjoittaminen-alakoulussa | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.subject.other | osallistumisroolit | |
dc.subject.other | yhteiskirjoittaminen | |
dc.title | Ympäristöopin ja historian yhteiskirjoittaminen alakoulussa | |
dc.type | magazine article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202403132373 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/43KC-T6DC | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.issn | 1799-0181 | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 14 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat 2023 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | contributionToPeriodical | |
dc.subject.yso | historia | |
dc.subject.yso | kirjoittaminen | |
dc.subject.yso | ympäristöoppi | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1780 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2512 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p18532 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |