Show simple item record

dc.contributor.authorHämeenaho, Pilvi
dc.contributor.authorSainio, Miia
dc.contributor.authorAro, Tuija
dc.contributor.authorPoikkeus, Anna-Maija
dc.contributor.authorTorppa, Minna
dc.contributor.authorTuomiranta, Henna
dc.contributor.authorValtonen, Heli
dc.date.accessioned2023-02-03T05:59:57Z
dc.date.available2023-02-03T05:59:57Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationHämeenaho, P., Sainio, M., Aro, T., Poikkeus, A.-M., Torppa, M., Tuomiranta, H., & Valtonen, H. (2022). Tuen tarjonnan kestävät käytännöt perusopetuksen muuttuneessa oppimisympäristössä : selviytymisestä resilienssiin kevään 2020 poikkeusoloissa. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>32</i>(3), 55-72. <a href="https://bulletin.nmi.fi/2022/10/30/tuen-tarjonnan-kestavat-kaytannot-perusopetuksen-muuttuneessa-oppimisymparistossa-selviytymisesta-resilienssiin-kevaan-2020-poikkeusoloissa/" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/2022/10/30/tuen-tarjonnan-kestavat-kaytannot-perusopetuksen-muuttuneessa-oppimisymparistossa-selviytymisesta-resilienssiin-kevaan-2020-poikkeusoloissa/</a>
dc.identifier.otherCONVID_159384373
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85338
dc.description.abstractKevään 2020 poikkeusolot ja etäkoulu toivat suuria muutoksia opetukseen ja sen tukeen. ja tuen tarjontaan suomalaisissa kouluissa. Osalle tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevista lapsista etätyöskentely oli vaikeaa, ja osalla tuen tarpeet kasvoivat. Kouluilla kehitettiin nopeasti erilaisia tukemisen malleja. Tässä artikkelissa kuvaamme poikkeusolojen tehostettuun ja erityiseen tukeen tuomaa muutosta sekä muutokseen sopeutumista resilienssin kehittymisenä. Artikkelissa esiteltävä tutkimus perustuu Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön -tutkimus- ja kehittämishankkeessa koulujen henkilökunnalta kerättyyn kyselyaineistoon ja sitä täydentävään haastatteluun yhden koulun käytänteistä. Kysely tehtiin toukokuussa 2020. Olemme analysoineet aineiston temaattisen sisällönanalyysin keinoin keskittyen erityisopetukseen ja tuen tarjontaan liittyviin vastauksiin. Tarkastelimme resilienssin kehittymistä selvittämällä aineistosta, millaisia selviytymistarpeita etäkoulu toi tuen tarjontaan, miten muuttuneeseen oppimisympäristöön sopeuduttiin sekä millaisia uusia käytäntöjä ja kehittämisehdotuksia tuolloin syntyi. Tutkimuksemme osoittaa, kuinka käytäntöjen sopeuttaminen etäyhteyksiin tuotti haasteita, mutta myös uusia välineitä tuen tarjontaan ja vuorovaikutukseen. Kuvaamme myös yhden poikkeusolojen aikana kehitetyn toimintamallin, jolla ehkäistiin poissaoloja ja tarjottiin tehostettua tukea sitä tarvitseville etäkoululaisille.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherNiilo Mäki Instituutti
dc.relation.ispartofseriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
dc.relation.urihttps://bulletin.nmi.fi/2022/10/30/tuen-tarjonnan-kestavat-kaytannot-perusopetuksen-muuttuneessa-oppimisymparistossa-selviytymisesta-resilienssiin-kevaan-2020-poikkeusoloissa/
dc.rightsIn Copyright
dc.titleTuen tarjonnan kestävät käytännöt perusopetuksen muuttuneessa oppimisympäristössä : selviytymisestä resilienssiin kevään 2020 poikkeusoloissa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202302031620
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosHistorian ja etnologian laitosfi
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.laitosDepartment of History and Ethnologyen
dc.contributor.laitosFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.oppiaineEtnologiafi
dc.contributor.oppiaineEsi- ja alkuopetusfi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiaineKasvatuspsykologiafi
dc.contributor.oppiaineResurssiviisausyhteisöfi
dc.contributor.oppiaineEthnologyen
dc.contributor.oppiainePre- and Early Childhood Educationen
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.contributor.oppiaineKasvatuspsykologiaen
dc.contributor.oppiaineSchool of Resource Wisdomen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange55-72
dc.relation.issn2342-9046
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume32
dc.type.versionacceptedVersion
dc.rights.copyright© 2022 Niilo Mäki Instituutti
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumber
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.subject.ysoetäopetus
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysopoikkeusolot
dc.subject.ysoresilienssi
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysosopeutuminen
dc.subject.ysotukimuodot
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38829
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p542
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19327
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6984
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p734
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p25253
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4835
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6137
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1758
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.funderThe Haukkala Foundationen
dc.relation.funderHaukkalan säätiö srfi
jyx.fundingprogramFoundationen
jyx.fundingprogramSäätiöfi
jyx.fundinginformationYhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön hanke on osa Jyväskylän yliopiston monitieteistä terveyden ja hyvinvoinnin tutkimusta. Tutkimusta on rahoittanut Haukkalan säätiö.
datacite.isSupplementedBy.doi10.17011/jyx/dataset/89221
datacite.isSupplementedBy.urnurn:nbn:fi:fsd:T-FSD3612
datacite.isSupplementedBy.urnurn:nbn:fi:fsd:T-FSD3611
datacite.isSupplementedBySainio, Miia; Torppa, Minna; Hämeenaho, Pilvi; Aro, Tuija; Poikkeus, Anna-Maija; Nurminen, Tiia. (2023). <i>Collaboration for Well-being in Schools</i>. V. 31.1.2023. Tietoarkisto. <a href="http://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3612" target="_blank">http://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3612</a>.
datacite.isSupplementedBySainio, Miia; Torppa, Minna; Hämeenaho, Pilvi; Aro, Tuija; Poikkeus, Anna-Maija. (2023). <i>Hyvinvointityö ja työyhteisöjen hyvinvointi keskisuomalaisissa kouluissa 2020</i>. V. 31.3.2023. University of Jyväskylä. <a href="http://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3611" target="_blank">http://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3611</a>. <a href="https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/89221">https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/89221</a>
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright