University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Opettajien kokemukset perusopetuksen digitalisaatiosta poikkeusoloissa

Thumbnail
View/Open
1.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Seppä, Jenna
Date
2020
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää opettajien kokemuksia perusopetuksen digitalisaatiosta ja sen toimivuudesta poikkeusoloissa. Tutkielman empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen teemahaastattelua aineistonkeruumenetelmänä. COVID-19 pandemian takia suurin osa maailman valtioista joutui asettamaan erilaisia rajoituksia sosiaalisten kontaktien välttämiseksi. Suomessa yksi näistä rajoituksista oli lähiopetuksen keskeyttäminen kaikilla koulutuksen tasoilla, tiettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta. Opetuksessa siirryttiin etäopetukseen, jossa hyödynnettiin erilaisia digitaalisia ratkaisuja ja työkaluja sekä itsenäistä opiskelua. Tutkielmassa tutkitaan tämän poikkeustilan aiheuttaman etäopetuksen vaikutuksia perusopetukseen. Tutkielman kirjallisuuskatsauksen perusteella löydettiin yhdeksän mahdollista etäopetuksen aiheuttamaa vaikutusta: joustavuus, yksilöitävyys, teknologian tuoma lisä kotiopetukseen, oppilaiden mahdollinen eriarvoistuminen, sosiaalisten kontaktien vähyys, huoltajien ja opettajien muuttuneet roolit, ICT infran taso, lisääntynyt työmäärä sekä tuttujen työskentelytapojen vaikutus. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa haastateltiin yhdeksää perusopetuksessa keväällä 2020 opettanutta opettajaa. Empiirisen aineiston nähtiin tukevan suurelta osin aiemman tutkimuksen näkemyksiä etäopetuksen tuomista mahdollisista vaikutuksista. Yleisesti voitiin sanoa etäopetuksen onnistuneen niin hyvin kuin vallitsevissa olosuhteissa oli mahdollista. Haastateltavien mukaan etäopetus oli rakennettu tavalla tai toisella teknologian ympärille. Etäopetuksessa nähtiin myös ongelmia ja sen koettiin myös aiheuttavan negatiivisia vaikutuksia niin opettajille kuin oppilaille. Empiirisestä aineistosta pystyttiin nostamaan kolme teemaa, joiden nähtiin vaikuttavan etäopetuksen toteuttamiseen. Nämä teemat olivat opettajien ja oppilaiden yksilölliset erot, vuorovaikutuksen hankaloituminen sekä ikäluokkien ja oppiaineiden väliset erot. Tutkielman rajoituksina nähtiin kirjallisuuskatsauksessa hyödynnetyn kirjallisuuden relevanttius tutkittavan aiheen näkökulmasta sekä se, vaikuttiko aineiston keräämisen menetelmät, niin haastateltavien keräämisen kuin etähaastattelujen pitämisen osalta, jotenkin aineistoon ja sitä kautta saatuihin tuloksiin. Jatkotutkimusaiheita on niin aiheen tilastollisesti merkittävässä tutkimuksessa näiden saatujen tulosten perusteella, kuin esimerkiksi aiheen tutkimuksessa muista, kuten oppilaiden, huoltajien, rehtoreiden sekä opettajaharjoittelijoiden näkökulmista. ...
Keywords
COVID-19 digitalisaatio opetus etäopetus poikkeusolot peruskoulu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012097003

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23931]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Liikunnanopetuksen järjestely poikkeusoloissa 

    Salin, Kasper (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry., 2020)
  • Liikuntaa etänä 

    Kääpä, Mari; Huovinen, Terhi (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry, 2020)
    Maaliskuussa 2020 Suomi meni kiinni maailmnalaajuisen koronapandemian vuoksi. Myös koulut sulkeutuivat ja liikunnanopettajata olivat uuden edessä opettaessaan liikuntaa etänä. Kysyimme eri puolilla Suomea työskenteleviltä ...
  • Development of Teachers’ Emotional Adjustment Performance Regarding Their Perception of Emotional Experience and Job Satisfaction During Regular School Operations, the First and the Second School Lockdown in Austria 

    Lindner, Katharina-Theresa; Savolainen, Hannu; Schwab, Susanne (Frontiers Media, 2021)
    Starting with the COVID-19 pandemic, research intensively investigated the effects of school lockdowns on involved stakeholders, such as teachers, students and parents. However, as research projects had to be hurriedly ...
  • Yhtenäisen perusopetuksen asialla : toimijat, tavoitteet ja vuorovaikutus vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden laadinnassa 

    Jäntti, Anna (2021)
    Tutkielma käsittelee vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman laadintaprosessia. Siinä tarkastellaan, miten ja miksi vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet laadittiin. Tutkimuksessa opetussuunnitelmatyötä ...
  • Sosiaalihuolto poikkeusoloissa : sosiaalihuollon henkilöstön sosiaaliset voimavarat koronakevään poikkeusoloissa 

    Laukkonen, Sari (2021)
    Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, miten koronapandemian alkuvaiheen poikkeusolot keväällä 2020 vaikuttivat sosiaalihuollon työhön ja mitkä henkilöstön sosiaaliset voimavarat näyttäytyivät merkityksellisinä työstä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre