Kotiin jääneiden lasten huomiointi päiväkodeissa kevään 2020 covid-19-poikkeusolojen aikana
Sulkanen, M., Räikkönen, E., & Alasuutari, M. (2022). Kotiin jääneiden lasten huomiointi päiväkodeissa kevään 2020 covid-19-poikkeusolojen aikana. Kasvatus, 53(5), 451-466. https://doi.org/10.33348/kvt.125518
Julkaistu sarjassa
KasvatusPäivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat, 2022
Suomessa asetettiin keväällä 2020 covid-19-pandemiasta johtuen poikkeusolot, jolloin kunnat vapautettiin varhaiskasvatuksen järjestämisvastuusta ja suositeltiin lasten jäämistä kotiin varhaiskasvatuksesta, jos se perheille oli mahdollista. Enemmistö lapsista jäi kotiin ja heille järjestettävästä varhaiskasvatustoiminnasta tehtiin ratkaisuja paikallisesti. Tämä on saattanut asettaa lapsia eriarvoiseen asemaan. Tutkimuksessamme tarkastelemme, kuinka päiväkodit huomioivat poikkeusolojen aikana päiväkodista kotiin jääneitä lapsia sekä mitkä lapseen tai perheeseen liittyvät tai kontekstuaaliset tekijät selittivät huomioinnin todennäköisyyttä. Analysoimme 5-6-vuotiaiden lasten vanhemmilta syksyllä 2020 kerättyä kyselyaineistoa (N=994) binäärisen logistisen regressioanalyysin ja keskimääräisten marginaaliefektien avulla. Noin puolta päiväkodeista kotiin jääneistä lapsista huomioitiin kotihoidon aikana; huomioinnin tavat ja määrä kuitenkin vaihtelivat. Useimmin huomioinnin tavat liittyivät varhaiskasvatuksen kasvatukselliseen vastuuseen. Lasten vertaissuhteita tukevaa toimintaa tarjottiin vähiten. Lapsi huomioitiin todennäköisemmin, jos hän oli yksityisessä päiväkodissa tai asui korkeamman covid-19-ilmaantuvuusluvun kunnassa. Mitkään tutkituista lapseen tai perheeseen liittyvistä tekijöistä (lapsen tuen tarve, terveydentila, asuinpaikka, vanhemman koulutustaso tai synnyinmaa) eivät ennustaneet huomiointia. Tuloksemme osoittavat tarpeen kehittää valtakunnalliset toimintakäytännöt varhaiskasvatukseen vastaavien kriisitilanteiden varalle lasten eriarvoisen kohtelun välttämiseksi.
...
In March 2020, the Finnish municipalities were exempted from their responsibility to provide early childhood education and care (ECEC), and children were recommended to remain in-home care The decisions concerning distance ECEC services were made locally. This article examines 1) what types of support ECEC centres provided for the children who remained in-home care and 2) which child and family-related and contextual factors explained the likelihood of receiving support' The survey data of parents (N=994) showed that half of the 5-6-year-old children received support from their ECEC centres. Most often, the support comprised educational activities. Children’s peer relationships and play activities were supported rarely. A child received support more likely if s/he was in a private ECEC centre instead of a municipal on-e and if s/he lived in a municipality with a higher COVID-19 incidence. None of the child or family-related factors predicted receiving support. Our results show the need to develop national guidelines in ECEC for future crisis situations in order to avoid children's inequality.
...
Julkaisija
Koulutuksen tutkimuslaitosISSN Hae Julkaisufoorumista
0022-927XJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/172567239
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen työntekijöiden työhyvinvointi ja työhön suhtautuminen kevään 2020 poikkeusolojen aikana lähiesihenkilön arvioimana
Huotari, Tiina; Vääräsmäki, Johanna (2022)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin päiväkodeissa kevään 2020 poikkeusolojen aikana koronapandemian johdosta tehtyjen toimenpiteiden, poikkeusoloihin liittyvien yhteisten sopimusten ja annettujen ohjeistusten määrän ... -
Lasten ulkoilun ja varhaiskasvatuksen ulkoympäristöjen tarkastelu päiväkodeissa
Nieminen, Jami; Riihimäki, Tommi (2023)Tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien haastattelujen avulla sitä, mitä lapset tekevät päiväkotien ulkoilujen aikana. Samalla pyrittiin saamaan tietoa siitä, millainen merkitys ympäristöllä on lasten ... -
Esiopetuksen järjestäminen ja lasten koulutuksellinen yhdenvertaisuus koronapandemian aikana
Kutinlahti, Kaisa (2020)Suomen hallitus julisti Suomeen koronapandemian takia poikkeusolot 18.3.– 16.6.2020 väliseksi ajaksi. Poikkeusolojen seurauksena kunnat vapautettiin esiopetusvelvollisuudesta 18.3.–14.5.2020. Kunnat saivat tällöin halutessaan ... -
Lapsiperheiden hyvinvointi koronapandemian aikana: Osaraportti 1: Aineistonkeruu, metodit ja vastaajat
Sulkanen, Mimmu; Alasuutari, Maarit; Närvi, Johanna; Lammi-Taskula, Johanna (Jyväskylän yliopisto, 2021)Tämä osaraportti esittelee Jyväskylän yliopiston yhteistyössä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kanssa toteuttaman Varhaiskasvatus ja koronapandemia -hankkeen kyselytutkimuksen toteutuksen ja vastaajatietoja. Kysely ... -
Varhaiskasvatuspalvelut koronapandemian aikana
Saranko, Lotta; Alasuutari, Maarit; Sulkanen, Mimmu (Jyväskylän yliopisto, 2021)Raportissa esitellään varhaiskasvatuksen lähiesihenkilöille syksyllä 2020 toteutetun kyselyn tuloksia varhaiskasvatuspalveluiden tuottamisesta koronaviruspandemian aikana. Normaalioloissa kansallinen lainsäädäntö määrittelee ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.