dc.contributor.author | Mäkinen, Sanni | |
dc.date.accessioned | 2023-01-26T06:34:22Z | |
dc.date.available | 2023-01-26T06:34:22Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85204 | |
dc.description.abstract | Maailmanlaajuinen koronapandemia vaikutti kaikkien elämään ja arkeen. Koulut suljettiin sosiaalisten kontaktien välttämiseksi ja pandemian laajenemisen ehkäisemiseksi maaliskuussa 2020. Koulut, opettajat sekä oppilaat olivat kaikki uuden edessä, kun opetus jouduttiin lyhyessä ajassa siirtämään luokkahuoneista kokonaan digitaalisiin oppimisympäristöihin. Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia vaikutuksia etäopetusjaksoilla on ranskan kielen opetukseen. Vaikka pahin pandemiatilanne on jo ohitse, on tulevaisuudessakin tarve joustaville koulutusratkaisuille. Tämän vuoksi tutkielmassa perehdytään myös etäopetuksen mukanaan tuomiin haasteisiin ja niihin löydettyihin ratkaisuihin.
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan ensin kieli- ja oppimiskäsityksiä sekä opettajaa pedagogisena ammattilaisena, sillä nämä luovat pohjan nykyiselle kieltenopetukselle. Tutkielman keskiössä ovat kieltenopettajien kokemukset etäopetuksesta ja näin ollen teoriaosassa käsitellään lisäksi tieto- ja viestintäteknologioiden opetuskäyttöä sekä opettajia niiden käyttäjinä.
Tutkimusaineistomme koostuu neljän ranskan opettajan haastattelusta. Jokainen osallistuja oli opettanut ranskaa ennen poikkeusoloja, etäopetukseen siirryttäessä ja sen jälkeen. Haastattelut nauhoitettiin osallistujien suostumuksella ja tämän jälkeen nauhoitetut haastattelut litteroitiin. Analysoimme litteroitua aineistoa laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tulokset jaettiin analyysin pohjalta kolmeen teemaan, jotka olivat 1) etäopetusjaksojen mukanaan tuomat haasteet, 2) niihin löydetyt keinot ja ratkaisut sekä 3) etäopetusjaksojen vaikutukset ja mahdollisuudet ranskan opetukselle.
Analyysissa tekemiemme havaintojen perusteella teknologian rooli opetuksessa on kasvanut etäopetusjaksojen myötä. Esimerkiksi hybridityömalli on tullut osaksi nykyistä opetusta ja opettajien tietämys sekä osaaminen tieto- ja viestintäteknologioiden käytöstä ovat lisääntyneet. Etäopetuksen ja hybridityömallin mahdollisuutena nähtiin opettajien kokemusten perusteella kielikoulutusvalintojen monipuolistuminen sekä oppimisympäristöjen laajeneminen. Opettajien kokemat haasteet olivat moninaisia ja niillä oli vaikutuksia mm. työhyvinvointiin sekä opetuksen laatuun. Etäopetusjaksojen jatkuessa, opettajat kehittivät kuitenkin yhteisiä toimintamalleja, jotka sujuvoittivat etäopetusta. | fi |
dc.format.extent | 37 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fr | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | TICE | |
dc.subject.other | FLE | |
dc.title | Les effets de l'enseignement à distance sur l'enseignement du français en Finlande | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202301261495 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Romaaninen filologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Romance Philology | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 307 | |
dc.subject.yso | COVID-19 | |
dc.subject.yso | etäopetus | |
dc.subject.yso | ranskan kieli | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |