L’enseignement du français parlé dans la série Escalier pour les finnophones
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimus käsittelee ranskan puhekielen opetusta lukiolaisille suunnatussa suomalaisessa Sanomapro:n oppikirjasar-jassa Escalier. Tavoitteenamme oli selvittää, löytyykö kirjasarjan oppikirjoista puhekieltä, onko siihen liittyviä tehtäviä, sanastoa tai kielioppia sekä miten puhekieli on esitetty oppikirjoissa. Lisäksi halusimme tutkia mitä puhekielen piirteitä ei löydy sarjan oppikirjoista.
Analyysissä käytettiin sisällönanalyysiä, jonka avulla oppikirjoissa esiintynyt puhekieli jaettiin sanastoon, kielioppiin ja tehtäviin. Jäsensimme sisällönanalyysin tulokset myös erikseen oppikirjoittain, jotta pystyisimme näkemään puhekielen eri oppikirjoissa sarjan edetessä. Vertasimme sisällönanalyysin tuloksia tutkimuksessa esiteltyihin vieraiden kielten didaktiikan sekä puhekielen teorioihin ja piirteisiin. Analyysissä pyrimme ottamaan huomioon oppikirjojen kohdeyleisön ja heidän taitotasonsa, joka vaikuttaa puhekielen opettamiseen.
Tutkimuksessa selvisi, että puhekielen määrä verrattuna kirjakieleen on pieni, mutta puhekielen määrä lisääntyy jokaisessa oppikirjassa oppilaan taitotason edetessä. Aineistossa tulee esille yleisimpiä ranskan puhekielen kielioppirakenteita ja sanoja. Puhekielen sanastoa voitaisiin kuitenkin esitellä laajemmin aineistossa tai niissä voisi olla vähemmän samojen puhekielen ilmaisujen toistoa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5328]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
La prise en compte du programme national d’enseignement dans des manuels scolaires finlandais de français de l’enseignement primaire
Kuhna, Roosa (2019)Tutkielman tavoitteena oli selvittää, noudattavatko suomalaiset ranskan kielen oppikirjat opetussuunnitelmaa ja miten oppikirjat ovat muuttuneet opetussuunnitelmauudistuksen myötä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ... -
Les changements de l'enseignement de la grammaire français en Finlande à travers l'étude de deux manuels publiés en 1910 et en 2018
Kangas, Sanni (2020)Tämän kyseisen tutkimuksen aiheena on ranskan kielen opetuksen muutokset kieliopin opetuksessa Suomessa vuosien 1910–2018 välisenä aikana kahden oppikirjan välillä. Aineistona käytän kahta ranskan kielen oppikirjaa, jotka ... -
Les effets de l'enseignement à distance sur l'enseignement du français en Finlande
Mäkinen, Sanni (2023)Maailmanlaajuinen koronapandemia vaikutti kaikkien elämään ja arkeen. Koulut suljettiin sosiaalisten kontaktien välttämiseksi ja pandemian laajenemisen ehkäisemiseksi maaliskuussa 2020. Koulut, opettajat sekä oppilaat ... -
L'enseignement de la prononciation du français dans le manuel scolaire finlandais Escalier 2
Järvinen, Asta (2015)Työn tavoitteena oli selvittää, miten lukion ranskan lyhyen oppimäärän 3. ja 4. kurssien oppikirja Escalier 2 opettaa ääntämistä. Ääntäminen oli tutkimusaiheena kiinnostava, sillä se luo pohjan suulliselle ilmaisulle. ... -
La participation active des enfants dans l'enseignement précoce du français du manuel "Vas-y !"
Välkki, Iida (2020)Tutkimus käsittelee varhennettua ranskankielen opettamista toiminnallisten tehtävien (les activités participatives) avulla. Tutkimuksen teoriapohjana käsitellään varhaista kielenopettamista (l’enseignement précoce) pääosin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.