University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Les effets de l'enseignement à distance sur l'enseignement du français en Finlande

Thumbnail
View/Open
316.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mäkinen, Sanni
Date
2023
Discipline
Romaaninen filologiaRomance Philology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Maailmanlaajuinen koronapandemia vaikutti kaikkien elämään ja arkeen. Koulut suljettiin sosiaalisten kontaktien välttämiseksi ja pandemian laajenemisen ehkäisemiseksi maaliskuussa 2020. Koulut, opettajat sekä oppilaat olivat kaikki uuden edessä, kun opetus jouduttiin lyhyessä ajassa siirtämään luokkahuoneista kokonaan digitaalisiin oppimisympäristöihin. Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia vaikutuksia etäopetusjaksoilla on ranskan kielen opetukseen. Vaikka pahin pandemiatilanne on jo ohitse, on tulevaisuudessakin tarve joustaville koulutusratkaisuille. Tämän vuoksi tutkielmassa perehdytään myös etäopetuksen mukanaan tuomiin haasteisiin ja niihin löydettyihin ratkaisuihin. Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan ensin kieli- ja oppimiskäsityksiä sekä opettajaa pedagogisena ammattilaisena, sillä nämä luovat pohjan nykyiselle kieltenopetukselle. Tutkielman keskiössä ovat kieltenopettajien kokemukset etäopetuksesta ja näin ollen teoriaosassa käsitellään lisäksi tieto- ja viestintäteknologioiden opetuskäyttöä sekä opettajia niiden käyttäjinä. Tutkimusaineistomme koostuu neljän ranskan opettajan haastattelusta. Jokainen osallistuja oli opettanut ranskaa ennen poikkeusoloja, etäopetukseen siirryttäessä ja sen jälkeen. Haastattelut nauhoitettiin osallistujien suostumuksella ja tämän jälkeen nauhoitetut haastattelut litteroitiin. Analysoimme litteroitua aineistoa laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tulokset jaettiin analyysin pohjalta kolmeen teemaan, jotka olivat 1) etäopetusjaksojen mukanaan tuomat haasteet, 2) niihin löydetyt keinot ja ratkaisut sekä 3) etäopetusjaksojen vaikutukset ja mahdollisuudet ranskan opetukselle. Analyysissa tekemiemme havaintojen perusteella teknologian rooli opetuksessa on kasvanut etäopetusjaksojen myötä. Esimerkiksi hybridityömalli on tullut osaksi nykyistä opetusta ja opettajien tietämys sekä osaaminen tieto- ja viestintäteknologioiden käytöstä ovat lisääntyneet. Etäopetuksen ja hybridityömallin mahdollisuutena nähtiin opettajien kokemusten perusteella kielikoulutusvalintojen monipuolistuminen sekä oppimisympäristöjen laajeneminen. Opettajien kokemat haasteet olivat moninaisia ja niillä oli vaikutuksia mm. työhyvinvointiin sekä opetuksen laatuun. Etäopetusjaksojen jatkuessa, opettajat kehittivät kuitenkin yhteisiä toimintamalleja, jotka sujuvoittivat etäopetusta. ...
Keywords
TICE FLE COVID-19 etäopetus ranskan kieli
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202301261495

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Les changements de l'enseignement de la grammaire français en Finlande à travers l'étude de deux manuels publiés en 1910 et en 2018 

    Kangas, Sanni (2020)
    Tämän kyseisen tutkimuksen aiheena on ranskan kielen opetuksen muutokset kieliopin opetuksessa Suomessa vuosien 1910–2018 välisenä aikana kahden oppikirjan välillä. Aineistona käytän kahta ranskan kielen oppikirjaa, jotka ...
  • La prise en compte du programme national d’enseignement dans des manuels scolaires finlandais de français de l’enseignement primaire 

    Kuhna, Roosa (2019)
    Tutkielman tavoitteena oli selvittää, noudattavatko suomalaiset ranskan kielen oppikirjat opetussuunnitelmaa ja miten oppikirjat ovat muuttuneet opetussuunnitelmauudistuksen myötä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ...
  • Analyse d’un roman simplifié pour l’enseignement du français langue étrangère : l’exemple du Naïf aux quarante enfants de Paul Guth 

    Kinnunen, Kati (2011)
    Monet meistä haluaisivat lukea vieraskielistä kirjallisuutta, joka on kirjoitettu alkuperäisellä kielellä. Riittämätön kielitaito on kuitenkin usein esteenä lukukokemuksen toteutumiselle. Kirjasarja Facile à lire on tehnyt ...
  • La participation active des enfants dans l'enseignement précoce du français du manuel "Vas-y !" 

    Välkki, Iida (2020)
    Tutkimus käsittelee varhennettua ranskankielen opettamista toiminnallisten tehtävien (les activités participatives) avulla. Tutkimuksen teoriapohjana käsitellään varhaista kielenopettamista (l’enseignement précoce) pääosin ...
  • L’enseignement du français parlé dans la série Escalier pour les finnophones 

    Peltola, Silja (2019)
    Tutkimus käsittelee ranskan puhekielen opetusta lukiolaisille suunnatussa suomalaisessa Sanomapro:n oppikirjasar-jassa Escalier. Tavoitteenamme oli selvittää, löytyykö kirjasarjan oppikirjoista puhekieltä, onko siihen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre