Millainen johtaminen tuki peruskoulujen henkilöstön työhyvinvointia covid-19-pandemiasta johtuneen etäkoulun aikana?
Merjonen, P., Sainio, M., Torppa, M., Hämeenaho, P., Poikkeus, A.-M., & Aro, T. (2022). Millainen johtaminen tuki peruskoulujen henkilöstön työhyvinvointia covid-19-pandemiasta johtuneen etäkoulun aikana?. Kasvatus, 53(5), 513-529. https://doi.org/10.33348/kvt.125526
Published in
KasvatusAuthors
Date
2022Discipline
KasvatuspsykologiaEtnologiaEsi- ja alkuopetusResurssiviisausyhteisöPsykologiaKasvatuspsykologiaEthnologyPre- and Early Childhood EducationSchool of Resource WisdomPsychologyCopyright
© Kirjoittajat 2022
Henkilökunnan hyvinvointi on yhteydessä johtamiseen, mutta koulukontekstissa johtajuuden merkitystä henkilökunnan hyvinvoinnille (ja sitä kautta oppilaiden hyvinvoinnille) tunnetaan heikosti. Tässä tutkimuksessa keskitymme kolmeen johtajuusominaisuuteen, jotka kirjallisuuden perusteella näyttäytyvät potentiaalisina hyvinvointijohtamisen tekijöinä koulukontekstissa: palveleva johtaminen, henkilöstön hyvinvoinnista huolehtiminen ja jaettu vastuu. Tutkimme, ovatko nämä tammi-helmikuussa 2020 (n=437, 48 koulua) ennen etäkoulua Keski-Suomen koulujen henkilökunnan arvioimat johtajuustekijät yhteydessä heti etäkoulun päättyessä toukokuussa 2020 (n=270, 27 koulua) arvioituun henkilöstön hyvinvointiin. Molempiin mittauksiin vastanneita oli 86. Kolmella johtajuustekijällä selitimme henkilökunnan työuupumusta, työn imua sekä kyvykkyyden ja yhteenkuuluvuuden kokemuksia. Palveleva johtaminen oli yhteydessä henkilöstön etäkoulun aikaiseen korkeampaan työn imuun ja yhteisöllisyyden kokemukseen, vaikka henkilökunnan hyvinvoinnista huolehtiminen ja jaettu vastuu oli kontrolloitu. Muut johtamistekijät eivät olleet itsenäisesti yhteydessä henkilöstön työhyvinvointiin. Palveleva johtajuus ja erityisesti yhteiseen hyvään huomion kiinnittäminen näyttäisivät edistävän koulujen henkilöstön työhyvinvointia, kuten työn imua, etäkoulun aikana.
...
The significance of leadership on school personnel well-being has not been widely studied. This study focuses on three leadership qualities that according-to previous literature and potentially significant for school personnel well-being, servant leadership, supporting personnel well-being and shared responsibility. We study whether these leadership factors, estimated by elementary school personnel in central Finland before remote school in January-February 2020 (n=437, 48 schools), explain the school personnel well-being that was estimated after remote school in May 2020 (n=270, 27 schools). 86 informants took part in these surveys. The aforementioned three leadership factors were used to explain personnel burnout, work engagement, as well as the sense of competence and belongingness. Servant leadership explained higher work engagement and sense of belongingness, independently of supporting personnel well-being and shared responsibility. Servant leadership seems to promote school personnel well-being during remote school.
...
Publisher
Koulutuksen tutkimuslaitosISSN Search the Publication Forum
0022-927XKeywords
Original source
https://journal.fi/kasvatus/article/view/125526Dataset(s) related to the publication
Sainio, Miia; Torppa, Minna; Hämeenaho, Pilvi; Aro, Tuija; Poikkeus, Anna-Maija; Nurminen, Tiia. (2023). Collaboration for Well-being in Schools. V. 31.1.2023. Tietoarkisto. http://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3612.Sainio, Miia; Torppa, Minna; Hämeenaho, Pilvi; Aro, Tuija; Poikkeus, Anna-Maija. (2023). Hyvinvointityö ja työyhteisöjen hyvinvointi keskisuomalaisissa kouluissa 2020. V. 31.3.2023. University of Jyväskylä. http://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3611. https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/89221
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/172568828
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
The Haukkala FoundationFunding program(s)
FoundationLicense
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Toivoisin nykyaikaista pomoa!” : johtajuus kouluyhteisön hyvinvointia rakentamassa
Haatainen, Jenny; Kohvakka, Kaisa (2022)Kouluhyvinvointia edistetään Suomen peruskouluissa yhteisöllisen hyvinvointityön avulla. Hyvinvointia vahvistavan toimintakulttuurin muodostuminen vaatii kouluorganisaation yhtenäisiä käytänteitä, joissa johtajalla on ... -
Johtajan rooli työhyvinvoinnin edistämisessä : miten varhaiskasvatuksen yksikön johtaja voi toiminnallaan edistää työyhteisön työhyvinvointia?
Kovalainen, Karoliina; Riihelä, Sofia (2022)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mikä on varhaiskasvatuksen yksikön johtajan rooli työyhteisön työhyvinvoinnin rakentumisessa, ja millaisia työhyvinvointia edistäviä johtajan toimintatapoja varhaiskasvatuksessa ... -
Varhaiskasvatuksen johtajien työhyvinvointia tukevat ja haastavat tekijät pandemia-aikana
Rinta-Paavola, Salla; Ahtiainen, Raisa; Heikonen, Lauri; Fonsén, Elina (Suomen varhaiskasvatus ry, 2024)The study mapped the work well-being of early childhood education leaders during the corona pandemic (COVID-19). The issue was addressed in the responses of the leaders (N = 476) to open-ended questions, in which they ... -
Palvelevalla johtajuudella työhyvinvointia kouluyhteisöön
Mattila, Julia; Räsänen, Nea-Maria (2021)Johtamistyylillä on nähty olevan vaikutusta työntekijöiden hyvinvointiin ja erityisesti palvelevalla johtajuudella sekä työhyvinvoinnilla on todettu olevan myönteinen yhteys. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, mitkä ... -
Päiväkodin johtajien työhyvinvointia tuottavat tekijät ja sitä edistävät toimintatavat
Virtanen, Sara (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää päiväkodin johtajien näkemyksiä heidän työhyvinvointiaan rakentavista tekijöistä sekä johtajien käyttämiä toimintatapoja oman työhyvinvointinsa edistämiseksi. Tutkimuksen ...