dc.contributor.author | Merjonen, Päivi | |
dc.contributor.author | Sainio, Miia | |
dc.contributor.author | Torppa, Minna | |
dc.contributor.author | Hämeenaho, Pilvi | |
dc.contributor.author | Poikkeus, Anna-Maija | |
dc.contributor.author | Aro, Tuija | |
dc.date.accessioned | 2023-01-25T12:35:08Z | |
dc.date.available | 2023-01-25T12:35:08Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Merjonen, P., Sainio, M., Torppa, M., Hämeenaho, P., Poikkeus, A.-M., & Aro, T. (2022). Millainen johtaminen tuki peruskoulujen henkilöstön työhyvinvointia covid-19-pandemiasta johtuneen etäkoulun aikana?. <i>Kasvatus</i>, <i>53</i>(5), 513-529. <a href="https://doi.org/10.33348/kvt.125526" target="_blank">https://doi.org/10.33348/kvt.125526</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_172568828 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85188 | |
dc.description.abstract | Henkilökunnan hyvinvointi on yhteydessä johtamiseen, mutta koulukontekstissa johtajuuden merkitystä henkilökunnan hyvinvoinnille (ja sitä kautta oppilaiden hyvinvoinnille) tunnetaan heikosti. Tässä tutkimuksessa keskitymme kolmeen johtajuusominaisuuteen, jotka kirjallisuuden perusteella näyttäytyvät potentiaalisina hyvinvointijohtamisen tekijöinä koulukontekstissa: palveleva johtaminen, henkilöstön hyvinvoinnista huolehtiminen ja jaettu vastuu. Tutkimme, ovatko nämä tammi-helmikuussa 2020 (n=437, 48 koulua) ennen etäkoulua Keski-Suomen koulujen henkilökunnan arvioimat johtajuustekijät yhteydessä heti etäkoulun päättyessä toukokuussa 2020 (n=270, 27 koulua) arvioituun henkilöstön hyvinvointiin. Molempiin mittauksiin vastanneita oli 86. Kolmella johtajuustekijällä selitimme henkilökunnan työuupumusta, työn imua sekä kyvykkyyden ja yhteenkuuluvuuden kokemuksia. Palveleva johtaminen oli yhteydessä henkilöstön etäkoulun aikaiseen korkeampaan työn imuun ja yhteisöllisyyden kokemukseen, vaikka henkilökunnan hyvinvoinnista huolehtiminen ja jaettu vastuu oli kontrolloitu. Muut johtamistekijät eivät olleet itsenäisesti yhteydessä henkilöstön työhyvinvointiin. Palveleva johtajuus ja erityisesti yhteiseen hyvään huomion kiinnittäminen näyttäisivät edistävän koulujen henkilöstön työhyvinvointia, kuten työn imua, etäkoulun aikana. | fi |
dc.description.abstract | The significance of leadership on school personnel well-being has not been widely studied. This study focuses on three leadership qualities that according-to previous literature and potentially significant for school personnel well-being, servant leadership, supporting personnel well-being and shared responsibility. We study whether these leadership factors, estimated by elementary school personnel in central Finland before remote school in January-February 2020 (n=437, 48 schools), explain the school personnel well-being that was estimated after remote school in May 2020 (n=270, 27 schools). 86 informants took part in these surveys. The aforementioned three leadership factors were used to explain personnel burnout, work engagement, as well as the sense of competence and belongingness. Servant leadership explained higher work engagement and sense of belongingness, independently of supporting personnel well-being and shared responsibility. Servant leadership seems to promote school personnel well-being during remote school. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Koulutuksen tutkimuslaitos | |
dc.relation.ispartofseries | Kasvatus | |
dc.relation.uri | https://journal.fi/kasvatus/article/view/125526 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | jaettu johtajuus | |
dc.subject.other | palveleva johtajuus | |
dc.title | Millainen johtaminen tuki peruskoulujen henkilöstön työhyvinvointia covid-19-pandemiasta johtuneen etäkoulun aikana? | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202301251480 | |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Historian ja etnologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.laitos | Department of History and Ethnology | en |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatuspsykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Etnologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Esi- ja alkuopetus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Resurssiviisausyhteisö | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatuspsykologia | en |
dc.contributor.oppiaine | Ethnology | en |
dc.contributor.oppiaine | Pre- and Early Childhood Education | en |
dc.contributor.oppiaine | School of Resource Wisdom | en |
dc.contributor.oppiaine | Psychology | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 513-529 | |
dc.relation.issn | 0022-927X | |
dc.relation.numberinseries | 5 | |
dc.relation.volume | 53 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat 2022 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.relation.grantnumber | | |
dc.subject.yso | poikkeusolot | |
dc.subject.yso | COVID-19 | |
dc.subject.yso | etäopetus | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | työtyytyväisyys | |
dc.subject.yso | johtajuus | |
dc.subject.yso | johtaminen | |
dc.subject.yso | työn imu | |
dc.subject.yso | opetushenkilöstö | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p734 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p38829 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p542 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2518 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1831 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8420 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p554 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p23893 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p23067 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1835 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.doi | 10.33348/kvt.125526 | |
dc.relation.funder | The Haukkala Foundation | en |
dc.relation.funder | Haukkalan säätiö sr | fi |
jyx.fundingprogram | Foundation | en |
jyx.fundingprogram | Säätiö | fi |
datacite.isSupplementedBy.doi | 10.17011/jyx/dataset/89221 | |
datacite.isSupplementedBy.urn | urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3612 | |
datacite.isSupplementedBy.urn | urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3611 | |
datacite.isSupplementedBy | Sainio, Miia; Torppa, Minna; Hämeenaho, Pilvi; Aro, Tuija; Poikkeus, Anna-Maija; Nurminen, Tiia. (2023). <i>Collaboration for Well-being in Schools</i>. V. 31.1.2023. Tietoarkisto. <a href="http://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3612" target="_blank">http://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3612</a>. | |
datacite.isSupplementedBy | Sainio, Miia; Torppa, Minna; Hämeenaho, Pilvi; Aro, Tuija; Poikkeus, Anna-Maija. (2023). <i>Hyvinvointityö ja työyhteisöjen hyvinvointi keskisuomalaisissa kouluissa 2020</i>. V. 31.3.2023. University of Jyväskylä. <a href="http://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3611" target="_blank">http://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3611</a>. <a href="https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/89221">https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/89221</a> | |
dc.type.okm | A1 | |