Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMerjonen, Päivi
dc.contributor.authorSainio, Miia
dc.contributor.authorTorppa, Minna
dc.contributor.authorHämeenaho, Pilvi
dc.contributor.authorPoikkeus, Anna-Maija
dc.contributor.authorAro, Tuija
dc.date.accessioned2023-01-25T12:35:08Z
dc.date.available2023-01-25T12:35:08Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationMerjonen, P., Sainio, M., Torppa, M., Hämeenaho, P., Poikkeus, A.-M., & Aro, T. (2022). Millainen johtaminen tuki peruskoulujen henkilöstön työhyvinvointia covid-19-pandemiasta johtuneen etäkoulun aikana?. <i>Kasvatus</i>, <i>53</i>(5), 513-529. <a href="https://doi.org/10.33348/kvt.125526" target="_blank">https://doi.org/10.33348/kvt.125526</a>
dc.identifier.otherCONVID_172568828
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85188
dc.description.abstractHenkilökunnan hyvinvointi on yhteydessä johtamiseen, mutta koulukontekstissa johtajuuden merkitystä henkilökunnan hyvinvoinnille (ja sitä kautta oppilaiden hyvinvoinnille) tunnetaan heikosti. Tässä tutkimuksessa keskitymme kolmeen johtajuusominaisuuteen, jotka kirjallisuuden perusteella näyttäytyvät potentiaalisina hyvinvointijohtamisen tekijöinä koulukontekstissa: palveleva johtaminen, henkilöstön hyvinvoinnista huolehtiminen ja jaettu vastuu. Tutkimme, ovatko nämä tammi-helmikuussa 2020 (n=437, 48 koulua) ennen etäkoulua Keski-Suomen koulujen henkilökunnan arvioimat johtajuustekijät yhteydessä heti etäkoulun päättyessä toukokuussa 2020 (n=270, 27 koulua) arvioituun henkilöstön hyvinvointiin. Molempiin mittauksiin vastanneita oli 86. Kolmella johtajuustekijällä selitimme henkilökunnan työuupumusta, työn imua sekä kyvykkyyden ja yhteenkuuluvuuden kokemuksia. Palveleva johtaminen oli yhteydessä henkilöstön etäkoulun aikaiseen korkeampaan työn imuun ja yhteisöllisyyden kokemukseen, vaikka henkilökunnan hyvinvoinnista huolehtiminen ja jaettu vastuu oli kontrolloitu. Muut johtamistekijät eivät olleet itsenäisesti yhteydessä henkilöstön työhyvinvointiin. Palveleva johtajuus ja erityisesti yhteiseen hyvään huomion kiinnittäminen näyttäisivät edistävän koulujen henkilöstön työhyvinvointia, kuten työn imua, etäkoulun aikana.fi
dc.description.abstractThe significance of leadership on school personnel well-being has not been widely studied. This study focuses on three leadership qualities that according-to previous literature and potentially significant for school personnel well-being, servant leadership, supporting personnel well-being and shared responsibility. We study whether these leadership factors, estimated by elementary school personnel in central Finland before remote school in January-February 2020 (n=437, 48 schools), explain the school personnel well-being that was estimated after remote school in May 2020 (n=270, 27 schools). 86 informants took part in these surveys. The aforementioned three leadership factors were used to explain personnel burnout, work engagement, as well as the sense of competence and belongingness. Servant leadership explained higher work engagement and sense of belongingness, independently of supporting personnel well-being and shared responsibility. Servant leadership seems to promote school personnel well-being during remote school.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherKoulutuksen tutkimuslaitos
dc.relation.ispartofseriesKasvatus
dc.relation.urihttps://journal.fi/kasvatus/article/view/125526
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherjaettu johtajuus
dc.subject.otherpalveleva johtajuus
dc.titleMillainen johtaminen tuki peruskoulujen henkilöstön työhyvinvointia covid-19-pandemiasta johtuneen etäkoulun aikana?
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202301251480
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosHistorian ja etnologian laitosfi
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosDepartment of History and Ethnologyen
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.laitosFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.oppiaineKasvatuspsykologiafi
dc.contributor.oppiaineEtnologiafi
dc.contributor.oppiaineEsi- ja alkuopetusfi
dc.contributor.oppiaineResurssiviisausyhteisöfi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiaineKasvatuspsykologiaen
dc.contributor.oppiaineEthnologyen
dc.contributor.oppiainePre- and Early Childhood Educationen
dc.contributor.oppiaineSchool of Resource Wisdomen
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange513-529
dc.relation.issn0022-927X
dc.relation.numberinseries5
dc.relation.volume53
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat 2022
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumber
dc.subject.ysopoikkeusolot
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.subject.ysoetäopetus
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysotyötyytyväisyys
dc.subject.ysojohtajuus
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysotyön imu
dc.subject.ysoopetushenkilöstö
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p734
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38829
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p542
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2518
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1831
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8420
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p554
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23893
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23067
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1835
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.33348/kvt.125526
dc.relation.funderThe Haukkala Foundationen
dc.relation.funderHaukkalan säätiö srfi
jyx.fundingprogramFoundationen
jyx.fundingprogramSäätiöfi
datacite.isSupplementedBy.doi10.17011/jyx/dataset/89221
datacite.isSupplementedBy.urnurn:nbn:fi:fsd:T-FSD3612
datacite.isSupplementedBy.urnurn:nbn:fi:fsd:T-FSD3611
datacite.isSupplementedBySainio, Miia; Torppa, Minna; Hämeenaho, Pilvi; Aro, Tuija; Poikkeus, Anna-Maija; Nurminen, Tiia. (2023). <i>Collaboration for Well-being in Schools</i>. V. 31.1.2023. Tietoarkisto. <a href="http://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3612" target="_blank">http://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3612</a>.
datacite.isSupplementedBySainio, Miia; Torppa, Minna; Hämeenaho, Pilvi; Aro, Tuija; Poikkeus, Anna-Maija. (2023). <i>Hyvinvointityö ja työyhteisöjen hyvinvointi keskisuomalaisissa kouluissa 2020</i>. V. 31.3.2023. University of Jyväskylä. <a href="http://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3611" target="_blank">http://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3611</a>. <a href="https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/89221">https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/89221</a>
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright