Päiväkodin johtajien työhyvinvointia tuottavat tekijät ja sitä edistävät toimintatavat
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää päiväkodin johtajien näkemyksiä heidän työhyvinvointiaan rakentavista tekijöistä sekä johtajien käyttämiä toimintatapoja oman työhyvinvointinsa edistämiseksi. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä tietoa päiväkodin johtajien näkemyksistä heidän työhyvinvoinnistaan, ja siten edistää laajemmin varhaiskasvatuksen johtajuuden työhyvinvointia.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta päiväkodin johtajaa, jotka toimivat johtajina saman kaupungin varhaiskasvatuspalveluissa. Haastattelut toteutettiin touko-kesäkuussa 2022 puolistrukturoituja teemahaastatteluja hyödyntäen. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina osallistujien luonnollisissa toimintaympäristöissä tai vaihtoehtoisesti Microsoft Zoom-etäyhteyksin. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että päiväkodin johtajien työhyvinvointi rakentuu moniulotteisena ilmiönä, ja johtajat tunnistavat useita toimintatapoja oman työhyvinvointinsa edistämiseksi. Työhyvinvointia rakentaviksi tekijöiksi muodostuivat työyhteisön selkeät rakenteet ja toimintatavat, jaettu johtajuus ja ymmärrys, johtajan henkilökohtaiset ominaisuudet osaaminen, työn mielekkyys ja merkityksellisyys ja elämän tasapaino. Johtajien oman työhyvinvoinnin edistämisen toimintatavoista puolestaan löydettiin viisi pääteemaa: oman työn jäsentäminen ja hallinta, työn rajaaminen, työtehtävien vaihtelu ja mukauttaminen, aktiivinen sosiaalisen ja emotionaalisen tuen etsintä ja myönteinen suhtautuminen. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää päiväkodin johtajien sekä poliittisten päätöksentekijöiden tukena johtajien työhyvinvoinnin edistämisessä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Johtajan rooli työhyvinvoinnin edistämisessä : miten varhaiskasvatuksen yksikön johtaja voi toiminnallaan edistää työyhteisön työhyvinvointia?
Kovalainen, Karoliina; Riihelä, Sofia (2022)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mikä on varhaiskasvatuksen yksikön johtajan rooli työyhteisön työhyvinvoinnin rakentumisessa, ja millaisia työhyvinvointia edistäviä johtajan toimintatapoja varhaiskasvatuksessa ... -
Päiväkodin johtajien toimintatavat ja osaaminen henkilöstön työhyvinvoinnin tukemisessa
Sompi, Johanna (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää päiväkodin johtajien käyttämiä toimintatapoja henkilöstön työhyvinvoinnin tukemisessa. Lisäksi selvitettiin päiväkodin johtajien kokemusta osaamisestaan henkilöstön työhyvinvoinnin ... -
Päiväkodin johtajien kokemuksia työnkuvastaan : työnkuvan erot kunnallisissa ja yksityisissä päiväkodeissa
Nuorva, Elli; Pakarinen, Annika (2022)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli tarkastella päiväkodin johtajien työnkuvaa yksityisissä ja kunnallisissa varhaiskasvatusorganisaatioissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin johtajien kokemuksia omaan työhönsä liittyvistä ... -
Päiväkodin johtajien kokemuksia työstään : hallintoa vai pedagogiikkaa?
Kivistö, Viivi (2011) -
Varhaiskasvatuksen laadun kehittäminen : tarkastelussa päiväkodin johtajien tuottamat diskurssit
Autioniemi, Hanna-Mari (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen laadun kehittämistä päiväkodin johtajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuvata ja ymmärtää varhaiskasvatuksen laadun kehittämiseen liittyviä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.