Päiväkodin johtajien työhyvinvointia tuottavat tekijät ja sitä edistävät toimintatavat
Abstract
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää päiväkodin johtajien näkemyksiä heidän työhyvinvointiaan rakentavista tekijöistä sekä johtajien käyttämiä toimintatapoja oman työhyvinvointinsa edistämiseksi. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä tietoa päiväkodin johtajien näkemyksistä heidän työhyvinvoinnistaan, ja siten edistää laajemmin varhaiskasvatuksen johtajuuden työhyvinvointia.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta päiväkodin johtajaa, jotka toimivat johtajina saman kaupungin varhaiskasvatuspalveluissa. Haastattelut toteutettiin touko-kesäkuussa 2022 puolistrukturoituja teemahaastatteluja hyödyntäen. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina osallistujien luonnollisissa toimintaympäristöissä tai vaihtoehtoisesti Microsoft Zoom-etäyhteyksin. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että päiväkodin johtajien työhyvinvointi rakentuu moniulotteisena ilmiönä, ja johtajat tunnistavat useita toimintatapoja oman työhyvinvointinsa edistämiseksi. Työhyvinvointia rakentaviksi tekijöiksi muodostuivat työyhteisön selkeät rakenteet ja toimintatavat, jaettu johtajuus ja ymmärrys, johtajan henkilökohtaiset ominaisuudet osaaminen, työn mielekkyys ja merkityksellisyys ja elämän tasapaino. Johtajien oman työhyvinvoinnin edistämisen toimintatavoista puolestaan löydettiin viisi pääteemaa: oman työn jäsentäminen ja hallinta, työn rajaaminen, työtehtävien vaihtelu ja mukauttaminen, aktiivinen sosiaalisen ja emotionaalisen tuen etsintä ja myönteinen suhtautuminen. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää päiväkodin johtajien sekä poliittisten päätöksentekijöiden tukena johtajien työhyvinvoinnin edistämisessä.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406104478Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish