Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMunnukka, Juha
dc.contributor.authorMaksimainen, Tarja
dc.date.accessioned2023-01-23T06:23:52Z
dc.date.available2023-01-23T06:23:52Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85118
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa perehdytään ohjelmoijien arvoihin ja siihen, miten arvot vaikuttavat yrityksen houkuttelevuuteen työnantajana. Tutkimus on ajankohtainen, sillä alalla vallitsevat usein työnhakijoiden markkinat. Työnantajien on tällöin panostettava erityisesti työnantajabrändiinsä ja tehtävä yrityksestä houkutteleva työnantaja. Tutkimuksessa yhdistetään useita näkemyksiä työnhakijoiden arvoista. Näistä on tutkimuksessa koottu kahdeksan arvoa: psykologinen arvo, sosiaalinen arvo, soveltamisarvo, kehittymisarvo, taloudellinen arvo, yhteiskunnallinen arvo, työnteon tasapaino sekä kiinnostusarvo. Tämän lisäksi tutkimuksessa kartoitetaan aiempia tutkimustuloksia arvojen vaikutuksesta houkuttelevuuteen sekä työnantajan houkuttelevuuden rakentumisesta työnantajabrändin avulla. Tutkimus on tehty yhdistelmänä teemahaastattelua sekä kyselytutkimusta. Teemahaastattelu tehtiin 10 ohjelmoijalle ja sen pohjalta rakennettiin 37 kysymyksen kysely, jossa vastaajat valitsivat aina kahden erilaisen skenaarion väliltä. Kyselytutkimuksen täytti 52 ohjelmoijaa. Tutkimuksessa selvisi, että tärkeimpiä arvoja ohjelmoijille ovat kiinnostus- ja kehitysarvo, sekä yhteiskunnalliset arvot. Tämä tarkoittaa sitä, että ohjelmoijille on hyvin tärkeää oppia työssään uutta, minkä lisäksi heitä kiinnostavat tunnetut yritykset ja tuotteet sekä peliala. Lisäksi ohjelmoijille on tärkeää, että yritys toimii eettisesti. Tutkimuksen mukaan palkalla on verrattain vähän merkitystä työpaikan valinnan kannalta. Selvisi myös, että kehitysarvo ja yhteiskunnalliset arvot korreloivat negatiivisesti, eli urakehitystä tärkeänä pitävät eivät pitäneet yrityksen eettisyyttä yhtä merkityksellisinä kuin muut. Yksilölliset erot voivat kuitenkin olla suuria. Tutkimuksen perusteella on selvää, että yrityksen on tärkeää pitää yllä hyvää mainetta ollakseen houkutteleva työnantaja. Tähän on hyvä pyrkiä viestimällä yrityksen todellisista arvoista. On myös tärkeää pyrkiä löytämään yrityksen arvoja vastaavia työnhakijoita, sillä tällöin myös työnantajabrändin toimenpiteet ovat aitoja ja tekevät yrityksestä entistä houkuttelevamman työnantajan oikealle kohderyhmälle.fi
dc.format.extent76
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertyönantajabrändi
dc.subject.otherhoukuttelevuus
dc.titleTyönantaja-arvojen vaikutus työnantajan houkuttelevuuteen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202301231416
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysomaine
dc.subject.ysorekrytointi
dc.subject.ysoarvot (käsitykset)
dc.subject.ysotyönantajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot