University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Organisaatiokulttuurin ja työntekijäkokemuksen merkitys työnantajabrändäykselle

Thumbnail
View/Open
638.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kankaanpää, Tiia
Date
2018
Discipline
JohtaminenManagement and Leadership
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Organisaation inhimillisen pääoman voidaan katsoa olevan eräs sen tärkeimmistä kilpailueduista, vaikka samalla osaavan työvoiman saaminen ja säilyttäminen vaikeutuvat jatkuvasti. Työnantajabrändäyksen keinoin organisaatiot voivatkin luoda kuvan yrityksestä houkuttelevana paikkana työskennellä potentiaalisten työntekijöiden silmissä, sekä sitouttaa ja motivoida jo olemassaolevia työntekijöitä. Työnantajabrändin tulisi onnistuakseen pohjata aina todelliseen organisaatiokulttuuriin sekä työntekijäkokemukseen, vaikkakin näiden kahden ulottuvuuden välistä suhdetta on tutkittu vielä varsin vähän. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin työnantajabrändäyksen ja organisaation sisäisen tilan suhdetta laadullisella menetelmällä. Aineisto kerättiin haastattelemalla kohdeyrityksen työntekijöitä sekä johtohenkilöitä ja päällikköjä, ja se analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset esitettiin kuvailevalla otteella. Tutkimustulokset osoittivat, että johtohenkilöiden ja päälliköiden käsitykset työnantajabrändistä vastaavat pitkälti työntekijöiden kokemuksia organisaatiosta työnantajana, sekä heidän käsityksiään organisaation tarjoamasta työntekijäkokemuksesta. Työnantajabrändäys nivoutui kohdeyrityksessä voimakkaasti yhteen yleisemmän yritysbrändin sekä tuotebrändien kanssa, ja voimakkaimmin työntekijöiden käsityksistä oli erotettavissa työnantajabrändiin liitetyt piirteet, jotka ovat samat kuin yrityksen muulla brändiportfoliolla. Työnantajabrändäyksen merkitys organisaatiokulttuurille ja työntekijäkokemukselle voidaan tulosten mukaan ymmärtää olevan kahdenlainen jälkimmäisten toimiessa sekä vakaana perustana työnantajabrändäykselle, että ollessa sen toiminnan kohteena. Työnantajabrändin onnistumisen takaamiseksi se tulisi rakentaa samassa linjassa muihin brändeihin ja niiden synnyttämiin assosiaatioihin. ...
Keywords
työnantajabrändi sisäinen brändäys organisaatioidentiteetti organisaatiokulttuuri työnantajat brändäys sitouttaminen brändit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812205272

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Työnantajabrändin merkitys sekä käytännön toteuttaminen ohjelmistoalalla 

    Ruusulehto, Viivi (2017)
    Nykypäivänä älyllinen ja henkinen pääoma ovat nousseet yritysten tärkeimmäksi kilpailueduksi, mutta samalla henkilöstön vaihtuvuus on yksi tulevaisuuden suurimmista haasteista. Työntekijöiden uuden sukupolven odotukset ...
  • Hybrid Work : Gen Z Expectations and Internal Employer Branding Implications 

    Yacine, Leyla; Karjaluoto, Heikki (Routledge, Productivity Press, 2023)
    Gen Z – also known as ‘Generation Z’ or ‘iGeneration’ born between 1997 and 2009 – has been hit the hardest by the pandemic and remote work. Whilst the global workforce will include nearly 27% of Gen Z by 2025, it appears ...
  • Työnantajabrändäys : rekrytointimarkkinoinnin puuttuva palanen? 

    Sillanpää, Aarni (2018)
    Työnantajabrändi on erilaisten etujen kokonaisuus, jonka yritys tarjoaa työnantajana. Työnantajabrändäyksen kaksi perimmäistä tarkoitusta ovat olemassa olevien työsuhteiden ylläpitäminen sekä potentiaalisten työntekijöiden ...
  • "Mitä me oikeastaan ollaan?" : identifikaation, organisaatioidentiteetin ja brändin kolmiyhteys helsinkiläisen urheiluseuran kontekstissa. 

    Jousi, Julius (2018)
    Osana yleisempiä yhteiskunnallisia muutoksia, urheiluseurojen toimintaympäristö on ollut viimeisten vuosikymmenten aikana murroksessa. Yksi näistä muutoksista koskee ihmisten henkilökohtaisia yhteisösiteitä. Seurat eivät ...
  • Työnantajakuvan merkitys työntekijöiden kokemalle houkuttelevuudelle ja organisaatioon identifioitumiselle : case X Henkilöstöpalvelut Oy 

    Jalasaho, Laura (2020)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin työnantajakuvan instrumentaalisten ja symbolisten tekijöiden yhteyttä koettuun työnantajan houkuttelevuuteen ja organisaatioon identifioitumiseen nykyisten työntekijöiden keskuudessa. Lisäksi ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre