Työnantaja-arvojen vaikutus työnantajan houkuttelevuuteen
Tekijät
Päivämäärä
2016Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa perehdytään ohjelmoijien arvoihin ja siihen, miten arvot
vaikuttavat yrityksen houkuttelevuuteen työnantajana. Tutkimus on ajankohtainen, sillä
alalla vallitsevat usein työnhakijoiden markkinat. Työnantajien on tällöin panostettava
erityisesti työnantajabrändiinsä ja tehtävä yrityksestä houkutteleva työnantaja.
Tutkimuksessa yhdistetään useita näkemyksiä työnhakijoiden arvoista. Näistä on
tutkimuksessa koottu kahdeksan arvoa: psykologinen arvo, sosiaalinen arvo,
soveltamisarvo, kehittymisarvo, taloudellinen arvo, yhteiskunnallinen arvo, työnteon
tasapaino sekä kiinnostusarvo. Tämän lisäksi tutkimuksessa kartoitetaan aiempia
tutkimustuloksia arvojen vaikutuksesta houkuttelevuuteen sekä työnantajan
houkuttelevuuden rakentumisesta työnantajabrändin avulla.
Tutkimus on tehty yhdistelmänä teemahaastattelua sekä kyselytutkimusta.
Teemahaastattelu tehtiin 10 ohjelmoijalle ja sen pohjalta rakennettiin 37 kysymyksen
kysely, jossa vastaajat valitsivat aina kahden erilaisen skenaarion väliltä.
Kyselytutkimuksen täytti 52 ohjelmoijaa.
Tutkimuksessa selvisi, että tärkeimpiä arvoja ohjelmoijille ovat kiinnostus- ja
kehitysarvo, sekä yhteiskunnalliset arvot. Tämä tarkoittaa sitä, että ohjelmoijille on
hyvin tärkeää oppia työssään uutta, minkä lisäksi heitä kiinnostavat tunnetut yritykset
ja tuotteet sekä peliala. Lisäksi ohjelmoijille on tärkeää, että yritys toimii eettisesti.
Tutkimuksen mukaan palkalla on verrattain vähän merkitystä työpaikan valinnan
kannalta. Selvisi myös, että kehitysarvo ja yhteiskunnalliset arvot korreloivat
negatiivisesti, eli urakehitystä tärkeänä pitävät eivät pitäneet yrityksen eettisyyttä yhtä
merkityksellisinä kuin muut. Yksilölliset erot voivat kuitenkin olla suuria.
Tutkimuksen perusteella on selvää, että yrityksen on tärkeää pitää yllä hyvää mainetta
ollakseen houkutteleva työnantaja. Tähän on hyvä pyrkiä viestimällä yrityksen
todellisista arvoista. On myös tärkeää pyrkiä löytämään yrityksen arvoja vastaavia
työnhakijoita, sillä tällöin myös työnantajabrändin toimenpiteet ovat aitoja ja tekevät
yrityksestä entistä houkuttelevamman työnantajan oikealle kohderyhmälle.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29410]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mikä tekee työnantajasta houkuttelevan? : työnantajamielikuvan ja sosiaalisen median vaikutus työnhakukäyttäytymiseen
Lehtinen, Elina (2019)Työnantajamielikuvan rakentaminen on pitkäjänteistä strategista toimintaa, jonka tavoitteena on houkuttelevan työnantajaidentiteetin rakentaminen ja työnantajaan liitettävien mielikuvien hallinta. Erityisesti asiantuntija-aloilla, ... -
Työnantajabrändäys : rekrytointimarkkinoinnin puuttuva palanen?
Sillanpää, Aarni (2018)Työnantajabrändi on erilaisten etujen kokonaisuus, jonka yritys tarjoaa työnantajana. Työnantajabrändäyksen kaksi perimmäistä tarkoitusta ovat olemassa olevien työsuhteiden ylläpitäminen sekä potentiaalisten työntekijöiden ... -
Hybrid Work : Gen Z Expectations and Internal Employer Branding Implications
Yacine, Leyla; Karjaluoto, Heikki (Routledge, 2023)Gen Z – also known as ‘Generation Z’ or ‘iGeneration’ born between 1997 and 2009 – has been hit the hardest by the pandemic and remote work. Whilst the global workforce will include nearly 27% of Gen Z by 2025, it appears ... -
Työnantajabrändin merkitys sekä käytännön toteuttaminen ohjelmistoalalla
Ruusulehto, Viivi (2017)Nykypäivänä älyllinen ja henkinen pääoma ovat nousseet yritysten tärkeimmäksi kilpailueduksi, mutta samalla henkilöstön vaihtuvuus on yksi tulevaisuuden suurimmista haasteista. Työntekijöiden uuden sukupolven odotukset ... -
Organisaatiokulttuurin ja työntekijäkokemuksen merkitys työnantajabrändäykselle
Kankaanpää, Tiia (2018)Organisaation inhimillisen pääoman voidaan katsoa olevan eräs sen tärkeimmistä kilpailueduista, vaikka samalla osaavan työvoiman saaminen ja säilyttäminen vaikeutuvat jatkuvasti. Työnantajabrändäyksen keinoin organisaatiot ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.