Työnantajabrändin merkitys sekä käytännön toteuttaminen ohjelmistoalalla
Nykypäivänä älyllinen ja henkinen pääoma ovat nousseet yritysten tärkeimmäksi kilpailueduksi, mutta samalla henkilöstön vaihtuvuus on yksi tulevaisuuden suurimmista
haasteista. Työntekijöiden uuden sukupolven odotukset työelämästä ovat muuttuneet ja
yritysten tulee osata vastata näihin muuttuviin toiveisiin.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla työnantajabrändin merkitystä sekä
käytännön toteuttamista ohjelmistoalan yrityksissä. Tutkimus rajautuu tutkimaan työnantajabrändiä kolmen ohjelmistoalan yrityksen sisäisestä näkökulmasta. Tutkimus pyrkii
antamaan vastauksen siihen, mitä osa-alueita työnantajabrändiin kuuluu yrityksen
sisäisestä näkökulmasta, mitä käytännön toimenpiteitä yritykset tekevät työnantajabrändin
rakentamiseksi, miten työnantajabrändin onnistumista arvioidaan sekä mitä
hyötyjä onnistuneessa työnantajabrändissä nähdään.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja tutkimusote on
kuvaileva. Aineistona käytettiin haastatteluja, havainnointia sekä valmista aineistoa,
kuten artikkeleita, blogeja ja videoita. Aineiston analysointi toteutettiin teemoittelun ja
tyypittelyn avulla.
Tulosten mukaan työnantajabrändin merkitys ja tärkeys on hyvin tiedostettu kohdeyrityksissä,
mikä osaltaan johtuu ohjelmistoalalla vallitsevasta kilpailutilanteesta. Työnantajabrändi nähtiin lähes synonyyminä työntekijäkokemukselle ja sen koettiin sisältävän
kaikki työntekijän kokonaisvaltaiseen kokemukseen sekä työolosuhteisiin liittyvät
asiat. Tutkimuksen tuloksista nousi esiin samankaltaisia asioita kuin aiemmista
tutkimuksista, joten se vahvistaa osaltaan olemassa olevaa tutkimustietoa. Tutkimuksen
tulokset kuitenkin toivat esiin asioita konkreettisemmalta tasolta ja antoivat käytännön
esimerkkejä työnantajabrändin rakentamiseksi. Näitä keinoja olivat muun muassa sisäiseen
viestintään panostaminen, palautteeseen reagointi, asioihin vaikuttamisen mahdollistaminen
sekä erilaiset yhteiset aktiviteetit. Organisaatiokulttuuri ja yrityksen identiteetti
ovat työnantajabrändin keskiössä ja tutkimuksen kohdeyrityksistä löytyi selkeitä
yhteneväisiä kulttuurillisia piirteitä. Työnantajabrändin mittaaminen ja kehittäminen
tarvitsevat kenties tulevaisuudessa systemaattisempaa otetta, sillä tulosten mukaan ne
ovat edelleen suurelta määrin tunnepohjaisia asioita. Työnantajabrändiä pidettiin tulosten
mukaan erittäin tärkeänä yrityksen menestyksekkään toiminnan takaamiseksi ja sen
nähtiin suoraviivaisesti vaikuttavan yrityksen liiketoiminnalliseen tulokseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Hybrid Work : Gen Z Expectations and Internal Employer Branding Implications
Yacine, Leyla; Karjaluoto, Heikki (Routledge, 2023)Gen Z – also known as ‘Generation Z’ or ‘iGeneration’ born between 1997 and 2009 – has been hit the hardest by the pandemic and remote work. Whilst the global workforce will include nearly 27% of Gen Z by 2025, it appears ... -
Organisaatiokulttuurin ja työntekijäkokemuksen merkitys työnantajabrändäykselle
Kankaanpää, Tiia (2018)Organisaation inhimillisen pääoman voidaan katsoa olevan eräs sen tärkeimmistä kilpailueduista, vaikka samalla osaavan työvoiman saaminen ja säilyttäminen vaikeutuvat jatkuvasti. Työnantajabrändäyksen keinoin organisaatiot ... -
Työnantajabrändäys : rekrytointimarkkinoinnin puuttuva palanen?
Sillanpää, Aarni (2018)Työnantajabrändi on erilaisten etujen kokonaisuus, jonka yritys tarjoaa työnantajana. Työnantajabrändäyksen kaksi perimmäistä tarkoitusta ovat olemassa olevien työsuhteiden ylläpitäminen sekä potentiaalisten työntekijöiden ... -
Millenniaalien sitoutuminen työnantajaorganisaatioon
Salminen, Sara (2019)Sukupolven vaihdos haastaa työelämää ja organisaatioita (Dufva ym. 2017). Työelämään on viime vuosina saapunut uusi sukupolvi, vuosina 1981-2000 syntyneet millenniaalit (Gilbert, 2011; Kong & Wang, 2015), jotka tulevat ... -
An empirical assessment of employer branding as a form of sport event sponsorship
Karjaluoto, Heikki; Paakkonen Lasse (Emerald Publishing Limited, 2019)Purpose. The purpose of this paper is to expand and test Backhaus and Tikoo’s (2004) employer branding (EB) conceptual framework from the perspective of internal EB in a sport event sponsorship context. Design/methodolo ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.