Erityisopettajien kertomukset työssään kokemastaan moraalisesta stressistä
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä tutkimuksessa selvitettiin erityisopettajien kokemuksia työhön liittyvästä moraalisesta stressistä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa siitä, millaisten tilanteiden erityisopettajat kertovat herättävän heissä moraalista stressiä sekä miten he asemoivat itsensä ja muut tahot näissä moraalista stressiä herättävissä tilanteissa. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin erityisopettajat kertovat selviytyvänsä moraalisesta stressistä.
Tutkimukseen osallistui kolme erityisluokanopettajaa ja kolme laaja-alaista erityisopettajaa. Tutkimusaineisto kerättiin kerronnallisina haastatteluina, joiden tavoitteena oli saada kuvauksia mahdollisimman konkreettisista tilanteista, joissa erityisopettaja kokee työssään moraalista stressiä. Tutkimusaineisto analysoitiin hyödyntämällä narratiivista Greimasin aktanttimallia. Analyysissä tuloksiksi muodostui viisi eri moraalisen stressin tarinatyyppiä, joissa toimijoina oli joko omia arvojaan vastaan toimiva, liian vähillä resursseilla toimiva, mahdottomuuden edessä oleva, sensitiivinen tai väärinymmärretty erityisopettaja.
Erityisopettajat kertoivat kokevansa usein ulkoisten tekijöiden estävän heitä toimimasta oikeaksi koetuilla tavoilla. Lisäksi erityisopettajien oma herkkyys oli usein syynä moraalisen stressin kokemiselle. Tulosten mukaan moraalisesta stressistä selviydytään erityisesti kollegoiden tuella sekä hyväksymällä työnsä ja itsensä keskeneräisyyden. Toisaalta tulokset nostivat esiin tarpeen huolehtia siitä, että erityisopettajat saavat riittävästi kollegiaalista tukea. Tutkimukseni antaa viitteitä siitä, että erityisopettajien moraalista stressiä käsitellessä huomio tulisi kiinnittää erityisopettajan vastuun lisäksi myös organisaatiotasolle.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työn kuormittavuudesta koronaviruspandemian aikana
Sutinen, Frans (2022)Tässä tutkimuksessa tavoitteena on rakentaa ymmärrystä laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksista työn kuormittavuudesta kevään 2020 etäopetusjakson aikana. Työn kuormittavuutta tarkastellaan työn vaatimusten ja ... -
Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista
Välimäki, Laura (2020)Tämän proseminaarityön tarkoituksena oli selvittää työyhteisön, työntekijän omien vahvuuksien ja voimavarojen sekä työn sisällön ja työn sujumisen merkitystä laaja-alaisten erityisopettajien työhyvinvointiin. Tutkimuksessa ... -
Luokanopettajien työssään kokema stressi ja sen hallintaan liittyvät voimavaratekijät
Juottonen, Roosa (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiset tekijät aiheuttavat stressiä luokanopettajan työssä sekä miten stressi heijastuu opettajien työhön ja hyvinvointiin sekä toisaalta, millaiset voimavaratekijä auttavat ... -
"Kaikki kohtaamiset jättävät jäljen" : erityisopettajien toimintatavat haastavissa vuorovaikutustilanteissa
Froidurot, Marie; Klemola, Hanna (2015)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia haastavia vuorovaikutustilanteita opettajat kohtaavat arjessaan ja millaisia toimintatapoja he niissä käyttävät. Pyrkimyksenä oli saada tietoa siitä, millaisia ajatuksia ... -
Alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä työrauhasta pienryhmäopetuksessa
Marttinen, Merja (2018)Marttinen, Merja. 2018. Alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä työrauhasta pienryhmäopetuksessa. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen ja psykologian laitos. 46 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.