Alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä työrauhasta pienryhmäopetuksessa
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Marttinen, Merja. 2018. Alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä työrauhasta pienryhmäopetuksessa. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen ja psykologian laitos. 46 sivua.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia työrauhaongelmia alakoulun laaja-alaiset erityisopettajat kohtaavat pienryhmäopetuksessa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, millaisin keinoin erityisopettajat pyrkivät ennaltaehkäisemään ja ratkomaan työrauhaongelmia. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Tutkimusjoukko koostui kuudesta alakoulun laaja-alaisesta erityisopettajasta. Erityisopettajat näkevät työrauhan pienryhmäopetuksessa yleisesti hyvänä. Pieniä työrauhaongelmia, kuten ylimääräistä äänenkäyttöä ja välineiden puuttumista, esiintyy säännöllisesti, mutta haasteellisempia tilanteita harvemmin. Työrauhaongelmia lähestyttiin sekä oppilaan oppimisvaikeuksien että laajemman kokonaisuutta tarkastelevan näkökulman välityksellä. Sekä ennaltaehkäisyssä että työrauhaongelmien ratkaisemisessa korostui opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus, yhteistyö luokanopettajien kanssa sekä oppilaan aktiivisen osallisuuden vahvistaminen. Myös opettajan etukäteissuunnittelulla oli merkittävä ennaltaehkäisevä rooli. Tutkimuksessa vahvistui kolmiportaisen tukijärjestelmän mukaisesti erityisopettajan merkittävä rooli työrauhan rakentajana. Erityisopettajat eivät työskentele erillään pienryhmässä, vaan pyrkivät aktiiviseen rooliin työyhteisössä. Samanaikaisopetus on keskeinen toimintamalli, jota kannattaa hyödyntää ja kehittää edelleen hyvänä opettajien välisen yhteistyön muotona.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Oppilaan sosioemotionaalisen tuen tarve ja opettaja-oppilassuhde, opettajan minäpystyvyys ja opettajan tarjoama sosioemotionaalinen tuki : alakoulun 3. - 6. -luokkien opettajien näkökulma
Niemelä, Maria (2016)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia ovat opetuksellisesti haasteelliset sosioemotionaalista tukea tarvitsevat oppilaat alakoulun 3. – 6. luokilla opettavien luokan- ja erityisopettajien kokemuksen mukaan. ... -
Työrauhan yhteys oppilaiden kouluhyvinvointiin ja hyvinvointierot koulussa
Puustinen, Sanni (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työrauhan osa-alueiden ja subjektiivisen kouluhyvinvoinnin osa-alueiden yhteyttä toisen luokan tytöllä ja pojilla, sekä vertailla tyttöjen ja poikien kokemaa kouluhyvinvointia. ... -
Oppilasta lamaannuttava kouluvuorovaikutus : aineistoperustainen teoria
Kautto-Knape, Erja (Jyväskylän yliopisto, 2012) -
Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työn kuormittavuudesta koronaviruspandemian aikana
Sutinen, Frans (2022)Tässä tutkimuksessa tavoitteena on rakentaa ymmärrystä laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksista työn kuormittavuudesta kevään 2020 etäopetusjakson aikana. Työn kuormittavuutta tarkastellaan työn vaatimusten ja ...