Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työn kuormittavuudesta koronaviruspandemian aikana
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tavoitteena on rakentaa ymmärrystä laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksista työn kuormittavuudesta kevään 2020 etäopetusjakson aikana. Työn kuormittavuutta tarkastellaan työn vaatimusten ja voimavarojen kautta. Työn vaatimuksilla tarkoitetaan työn kuormittavuutta lisääviä tekijöitä, kun taas voimavaroilla tarkoitetaan työssä jaksamista tukevia tekijöitä. Lisäksi tutkimuksessa on kiinnostuttu siitä, millaista tukea erityisopettajat olisivat kaivanneet enemmän keväällä 2020.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Tutkimuksessa analysoitu aineisto kerättiin tutkimusta varten teemahaastatteluilla, jotka toteutettiin tutkijan toimesta kevään 2022 aikana. Näihin yksilöhaastatteluihin osallistui yhteensä seitsemän yläsavolaista laaja-alaista erityisopettajaa. Tutkimukseen osallistuneet opettajat työskentelivät sekä ala- että yläasteella. Kerätty aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Tulosten perusteella voidaan sanoa, että opettajat olivat kokeneet etäopetusjakson pääasiallisesti hyvin kuormittavaksi. Esimerkiksi etäopetuksen järjestämiseen sekä käytännön toteutukseen liittyviä tekijöitä oli koettu työn kuormittavuutta lisääviksi. Opettajat pystyivät kuitenkin tunnistamaan myös työssä jaksamista tukevia tekijöitä etäopetusjakson ajalta. Opettajat olivat saaneet tukea muun muassa lähikollegoiltaan. Lisäksi opettajien minäpystyvyydellä havaittiin olevan yhteys siihen, mistä asioista heille oli muodostunut työtä kuormittavia tekijöitä. Työn vaatimusten ja voimavarojen yhteys näkyi myös keinoissa, joilla opettajien työssä jaksamista olisi voinut tukea paremmin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista
Välimäki, Laura (2020)Tämän proseminaarityön tarkoituksena oli selvittää työyhteisön, työntekijän omien vahvuuksien ja voimavarojen sekä työn sisällön ja työn sujumisen merkitystä laaja-alaisten erityisopettajien työhyvinvointiin. Tutkimuksessa ... -
Yläkoulun laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työn haasteista ja niitä helpottavista tekijöistä
Vähätalo, Elli (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia haasteita yläkoulun laaja-alaiset erityisopettajat kokevat työssään, ja millaiset tekijät helpottavat työn haasteita. Tutkimusaihetta lähestyttiin tarkastelemalla ... -
Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työnkuvastaan alakoulussa
Huotari, Oskari (2023)Laaja-alaisen erityisopettajan työnkuva ei ole enää samanlainen, mitä se oli vuosituhannen alussa. Työnkuva on muuttunut kolmiportaisen tuen käyttöönoton jälkeen esimerkiksi kasvaneen oppilasmäärän vuoksi. Tässä tutkimuksessa ... -
Alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä työrauhasta pienryhmäopetuksessa
Marttinen, Merja (2018)Marttinen, Merja. 2018. Alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä työrauhasta pienryhmäopetuksessa. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen ja psykologian laitos. 46 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.