Oppilaiden itsesäätelyä tukemassa
Paananen, M. Oppilaiden itsesäätelyä tukemassa. Ruusupuiston kärkiuutiset, (2). https://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/2-2022/1
Published in
Ruusupuiston kärkiuutisetAuthors
Date
2022Copyright
© Kirjoittaja 2022
Lasten itsesäätelyn ongelmat tulkitaan usein yksittäisen lapsen piirteiksi tai sisäisiksi ongelmiksi, joihin vaikuttaminen koetaan vaikeaksi. Kouluissa itsesäätelyn ongelmat näkyvät tyypillisesti vaikeuksina tehtävien tekemisessä ja käyttäytymissääntöjen ja -ohjeiden noudattamisessa sekä ongelmina kaverisuhteissa. Myönteistä koulukäyttäytymistä edistää kasvattajien luoma selkeä toimintaympäristö ja oppimistilanteita tukevien tilannetekijöiden aktiivinen hallinta. Käyttäytymisen yleinen tuki ei kuitenkaan riitä kaikille oppilaille, ja kouluilla on oltava myös keinoja käyttäytymisen ja työskentelytaitojen yksilölliseen tukemiseen.
Publisher
Jyväskylän yliopisto
Original source
https://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/2-2022/1Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/164967963
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lapsen itsesäätelytaitojen tukeminen Muksuoppi-intervention avulla
Hautakangas, Merja (Tutkittua varhaiskasvatuksesta, 2022)Tutkin väitöstutkimuksessani lapsen itsesäätelytaitojen kehittymistä varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa toteutetussa Muksuoppi-interventiossa. Muksuoppi on psykiatri Ben Furmanin kehittämä ohjelma. Muksuopissa tavoitteena ... -
Itsesäätely ja toiminnanohjaus oppimistilanteissa : itsesäätelyn minäpystyvyys ja taitojen kehittäminen alakoululaisilla
Paananen, Mika (Niilo Mäki Instituutti, 2020)Viime vuosina kouluihin on istutettu voimallisesti ajatusta siitä, että koulun tehtävä on ohjata oppilaita itseohjautuvuuteen ja vastuun ottamiseen oppimisesta. Itseohjautuvuuden tulee olla yksi kasvatuksen keskeisistä ... -
Leikitään ja keskitytään : tukea itsesäätelyyn
Moisio, Päivi; Teivaanmäki, Sini; Klenberg, Liisa (Niilo Mäki Instituutti, 2022)Leikitään ja keskitytään -hankkeessa tuettiin perheitä, joissa 3–5-vuotiaalla lapsella oli tarkkaamattomuuteen ja ylivilkkauteen liittyviä haasteita. Keskeinen tuen väline oli vanhemman ja lapsen yhteinen, päivittäinen ... -
Teacher-child interaction quality and children's self‐regulation in toddler classrooms in Finland and Portugal
Salminen, Jenni; Guedes, Carolina; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Pakarinen, Eija; Cadima, Joana (John Wiley & Sons, 2021)This study examines the association between teacher–child interaction quality and children's self‐regulation in Finnish and Portuguese toddler classrooms. The participants included 230 Finnish (M = 29; SD = 3 months) and ... -
Varhaiskasvattajien ja lasten välisen vuorovaikutuksen laadun yhteys 5–6-vuotiaiden lasten itsesäätelytaitoihin
Seppälä, Tekla (2024)Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, miten varhaiskas vattajan ja lasten välisen vuorovaikutuksen laadun eri ulottuvuudet (käytöksen emotionaaliseen tuki ja oppimisen tuki) ovat yhteydessä lasten ...