Lapsen itsesäätelytaitojen tukeminen Muksuoppi-intervention avulla
Hautakangas, M. (2022, 9.9.2022). Lapsen itsesäätelytaitojen tukeminen Muksuoppi-intervention avulla. Tutkittua varhaiskasvatuksesta. https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2022/09/09/lapsen-itsesaatelytaitojen-tukeminen-muksuoppi-intervention-avulla/
Julkaistu sarjassa
Tutkittua varhaiskasvatuksestaTekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© Tutkittua varhaiskasvatuksesta 2022
Tutkin väitöstutkimuksessani lapsen itsesäätelytaitojen kehittymistä varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa toteutetussa Muksuoppi-interventiossa. Muksuoppi on psykiatri Ben Furmanin kehittämä ohjelma. Muksuopissa tavoitteena on saavuttaa yhdessä lapsen kanssa asetettu taitotavoite, lapsen osallisuutta vahvistaen ja lapsen lähiaikuisten tukemana. Ohjelman mukaan lapsella ei ole ongelmia, vaan taitoja, joita hän ei ole vielä oppinut. Muksuoppi liittyy positiiviseen psykologiaan ratkaisukeskeisyydellään ja hyvinvointiin liittyvällä näkökulmallaan. Tarkastelin tutkimuksessani lapsen itsesäätelytaitojen kehittymistä lapsen, hänen huoltajansa ja varhaiskasvatuksen ammattilaisen näkökulmista. Tässä artikkelissa kuvaan väitöstutkimukseni päätuloksia.
Julkaisija
Tutkittua varhaiskasvatuksestaISSN Hae Julkaisufoorumista
2737-3665Asiasanat
Alkuperäislähde
https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2022/09/09/lapsen-itsesaatelytaitojen-tukeminen-muksuoppi-intervention-avulla/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/243365798
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä lasten tunteiden säätelytaitojen kehittymisestä : käytäntöön integroitu koulutus ammatillisen kehittymisen tukena
Koivuniemi, Marika; Kinnunen, Susanna; Mänty, Kristiina; Järvenoja, Hanna; Näykki, Piia (Suomen varhaiskasvatus ry, 2021)Lapset tarvitsevat aikuisen tukea oppiakseen säätelemään tunteitaan. Jotta varhaiskasvatuksen ammattilainen voi tarjota lapsille monipuolista ja sensitiivistä tunteiden säätelyn tukea osana pedagogista toimintaa, häneltä ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä lapsen kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa
Suontausta, Saara; Ylikangas, Henna (2021)Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkitaan varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä lapsen kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa. Lisäksi tutkimuksessa ... -
The effects of ProVaka and Papilio interventions on children’s behavior and educator feedback : A cluster-randomized controlled trial in early childhood education and care
Heiskanen, Noora; Karhu, Anne; Koivula, Merja; Moisio, Päivi; Savolainen, Hannu; Vauhkonen, Ville; Närhi, Vesa (Suomen varhaiskasvatus, 2024)Evidence-based interventions can develop social and emotional competencies and foster social relationships during early childhood. In this paper, we explored the efficacy, implementation fidelity, and social validity of ... -
Viisivuotiaiden kasvun ja oppimisen tuen kirjaaminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa
Raatikainen, Sanna (2024)Lapsen varhainen kasvun ja oppimisen tuki ja sen pedagoginen dokumentaatio muodostavat avaimen lapsen tuen suunnitteluun varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Aiempi tutkimus on osoittanut, että kasvattajien tekemä ... -
Luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen merkityksestä työhyvinvointiin
Vertanen, Katja; Saarelainen, Hanna (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta sekä heidän kokemuksiaan positiivisen pedagogiikan merkityksestä työhyvinvointiin. Tutkimuksen avulla pyritään saamaan tietoa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.