dc.contributor.author | Sopanen, Pauliina | |
dc.date.accessioned | 2023-01-05T09:41:31Z | |
dc.date.available | 2023-01-05T09:41:31Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Sopanen, P. (2022). Kielirajat ylittävää kielipolitiikkaa ja toimintaa kieliparipäiväkodissa. <i>Journal of Early Childhood Education Research</i>, <i>11</i>(3), 41-50. <a href="https://journal.fi/jecer/article/view/124685" target="_blank">https://journal.fi/jecer/article/view/124685</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_164833712 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84779 | |
dc.description.abstract | Kieliparipäiväkodit, -koulut ja -kampukset sekä kaksikielinen koulutus suomeksi ja ruotsiksi ovat herättäneet keskustelua jo reilun vuosikymmenen ajan. Kieliparitoiminta suomen- ja ruotsinkielisten yksiköiden välillä voi tarjota mahdollisuuksia monenlaiseen yhteistyöhön ja monikieliseen työskentelyyn. Samalla suomenkielisten määrällinen enemmistöasema voi aiheuttaa haasteita ennen kaikkea ruotsin kielen näkökulmasta, vaikka kielillä onkin sama asema kansalliskielinä. Väitöskirjassani tarkastelen erään kieliparipäiväkodin kielipolitiikkaa, kansallisten ohjausdokumenttien vaikutusta kielipolitiikkaan sekä päiväkodin varhaiskasvattajien kielellistä toimintaa. Tutkimustulokseni osoittavat, että toiminta päiväkodissa pohjautui sekä rinnakkaiseen yksikielisyyteen että dynaamisempaan kaksikielisyyteen. Kieliparipäiväkodit voivatkin tarjotamahdollisuuden hedelmälliselle yhteistyölle, mikäli yhteistyö suunnitellaan hyvin molemmat kielet ja konteksti huomioon ottaen. | fi |
dc.description.abstract | Co-located kindergartens, schools, and campuses as well as bilingual education in Finnish and Swedish have been discussed lively over a decade. Co-located kindergartens and schools can create possibilities for co-operation and multilingualism. At the same time, co-locations can be seen as challenging from the
point of view of Swedish language. Despite the equal status as national languages, Finnish can be seen as de facto majority language. In my doctoral thesis, I examined the language policy of a co-located kindergarten as well as the possible effect that national steering documents have on kindergarten’s language policy. In addition, I examined the language use of the teachers. The results show actions that were based on both parallel monolingualism and more dynamic bilingualism. Thus, co-located kindergartens can be seen as a possibility for fruitful co-operation between the units if the co-operation is planned well and both languages and the context are taken into consideration. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen varhaiskasvatus ry | |
dc.relation.ispartofseries | Journal of Early Childhood Education Research | |
dc.relation.uri | https://journal.fi/jecer/article/view/124685 | |
dc.rights | CC BY-NC 4.0 | |
dc.subject.other | kieliparipäiväkoti | |
dc.subject.other | co-located kindergarten | |
dc.title | Kielirajat ylittävää kielipolitiikkaa ja toimintaa kieliparipäiväkodissa | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202301051134 | |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalItem | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_0640 | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.format.pagerange | 41-50 | |
dc.relation.issn | 2323-7414 | |
dc.relation.numberinseries | 3 | |
dc.relation.volume | 11 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2022 Pauliina Sopanen | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | suomen kieli | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | kielipolitiikka | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatuksen opettajat | |
dc.subject.yso | kielenkäyttö | |
dc.subject.yso | ruotsin kieli | |
dc.subject.yso | kaksikielisyys | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8856 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p282 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p9310 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4918 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11302 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p12469 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10956 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1650 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | |
dc.type.okm | B1 | |