Uppfattningar om språkbruket på daghem hos föräldrarna till tvåspråkiga barn
Tämän tutkielman tarkoituksena on kartoittaa millaisia käsityksiä monikielisten perheiden vanhemmilla on ruotsinkielisten päiväkotien kielenkäytöstä, sekä kenelle vastuu kielenkäytöstä vanhempien mielestä kuuluu. Koska ympäristön asenteet vaikuttavat kielenoppimismotivaatioon, on vanhempien mielipiteiden selvittäminen tärkeää, jotta lasten kielenomaksumista voitaisiin tukea paremmin. Tutkielman aineistona olevat haastattelut ovat osa Jyväskylän yliopiston Child2ling-tutkimusta (2014), jossa tutkitaan kaksikielisiä perheitä kolmella eri paikkakunnalla Suomessa. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisesti sisällönanalyysillä diskurssianalyysia apuna käyttäen tutkimuksen kannalta oleellisen tiedon löytämiseksi.
Aineistosta kävi ilmi, että vanhemmat luottavat lasten oppivan molemmat kielet riippumatta siitä mitä kieltä lapset päiväkodissa käyttävät. Vanhemmat ymmärtävät, etteivät he tai päiväkodin henkilökunta voi vaikuttaa siihen mitä kieltä lapset leikeissään käyttävät. He kuitenkin toivovat, että henkilökunnalla olisi hyvät ruotsin kielen taidot. Tuloksista kävi myös ilmi, etteivät vanhemmat ole juurikaan miettineet vastuukysymystä, koska uskovat lasten oppivan molemmat kielet joka tapauksessa. Osalle vanhemmista on selvää kenelle vastuu kielenomaksumisesta lopulta kuuluu ja mikä on päiväkodin osuus Varhaiskasvatussuunnitelman toteuttamiseksi
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Två- och flerspråkiga familjer i en enspråkig miljö : föräldrars motiv och orsaker att välja ett visst daghem till sina barn
Viitanen, Pauliina (2012)Tutkielmani tarkoitus on tutkia ja ymmärtää niitä motiiveja ja syitä, joita kaksikielisillä perheillä on suomenkielisessä kunnassa valitessaan tiettyä päiväkotia lapsilleen. Tärkeimmät tutkimuskysymykseni ovat, mitkä ovat ... -
Språkpolicy vid svenskspråkiga daghem i Finland : tvåspråkiga barns handlingar och agens
Bergroth, Mari; Palviainen, Åsa (Föreningen för nordisk filologi, 2016)The aim of this article is to examine communicative actions of nine Swedish-Finnish bilingual children enrolled in Swedish-medium early childhood education and care in Finland. We discuss the interplay between declared ... -
Bokläsningssituationer hos tvåspråkiga familjer
Pelkonen, Rosa (2015)Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia suomalaisten kaksikielisten perheiden kirjanlukutilanteita. Kielinä perheissä ovat suomi ja ruotsi. Kiinnostuksen pääasiallisina kohteina ovat vanhempien ja lasten kielenkäyttö, ... -
Föreställningar och uppfattningar om invandrarelevernas inlärning av svenska och engelska i finsk grundskola
Lemmetty, Satu (2011)Tämän pro-gradu tutkielman tarkoitus on selvittää opettajien käsityksiä ja uskomuksia maahanmuuttajaoppilaista englannin ja ruotsin kielten oppijoina sekä maahanmuuttajaoppilaiden käsityksiä omasta vieraiden kielten ... -
Språkstrategier och familjespråkpolicy hos tre tvåspråkiga familjer i ett finskspråkigt område
Lehtonen, Janni; Valli, Terhi (2012)Tämä maisterintutkielma on katsaus kolmen kaksikielisen perheen kielelliseen arkeen yksikielisellä alueella. Tutkimuksemme tarkoituksena on haastattelujen ja nauhoitusten avulla tarkastella, käyttävätkö perheet tietynlaisia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.