Language, change and society : Perspectives from Finland
Seppälä, T., Lesonen, S., Iikkanen, P., & D'hondt, S. (2022). Language, change and society : Perspectives from Finland. In T. Seppälä, S. Lesonen, P. Iikkanen, & S. D'hondt (Eds.), Kieli, muutos ja yhteiskunta (pp. i-xix). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. AFinLA:n vuosikirja, 2022. https://doi.org/10.30661/afinlavk.122188
Julkaistu sarjassa
AFinLA:n vuosikirjaPäivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2022
Tämä artikkeli on katsaus AFinLAn vuoden 2021 50-vuotisjuhlasymposiumissa Kieli, muutos ja yhteiskunta esiintyneisiin teemoihin. Kuvaamme ensin lyhyesti hybridinä järjestettyä tapahtumaa sekä siihen liittyvää dialogisuutta ja reflektiivisyyttä. Sen jälkeen esittelemme vuosikirjan artikkelit jaettuna neljään temaattiseen ryhmään: 1) muutoksiin mukautuminen kielikoulutuspolitiikassa, 2) kielenoppimisen ja -opetuksen kehittyvät käytännöt, 3) teknologiavälitteiset opetusympäristöt ja 4) työn ja arjen digitalisoituminen. Yhdessä nämä artikkelit kertovat siitä, miten yhteiskunnan muutokset heijastuvat soveltavaan kielentutkimukseen Suomessa. In this paper, we offer an overview of the various themes that emerged in the course of AFinLA 2021 50-year Anniversary Symposium Language, change and society. After a brief review of the dialogical nature of this hybrid event and the heightened sense of reflexivity this belongs, we divide the 19 contributions to this yearbook into four thematic groups: (1) accommodating reform in language and in education policy, (2) evolving practices in language learning and teaching, (3) technologically mediated teaching environments, and (4) the digitization of work and everyday life. Taken together, the different contributions give a good indication of how changes in society are reflected in applied language studies in Finland.
Julkaisija
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLAEmojulkaisun ISBN
978-951-9388-74-8Kuuluu julkaisuun
Kieli, muutos ja yhteiskuntaISSN Hae Julkaisufoorumista
2343-2608Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/afinlavk/article/view/122188Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/164223081
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Tieteellisten Seurain ValtuuskuntaRahoitusohjelmat(t)
MuutLisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Knowing matters : how students address lack of knowledge in bilingual classroom interaction
Jakonen, Teppo (University of Jyväskylä, 2014) -
Processing of English articles and the idiom principle : a re-examination of the phraseological perspective
Hartikainen, Tuomas (2018)Tämän maisterintutkielman tarkoitus oli replikaatiotutkimuksen avulla tarkastella aikaisemmassa tutkimuksessa esitettyä väitettä siitä, että englannin artikkelien käyttöä voi helpottaa niin kutsuttu idiomiprinsiippi, eli ... -
A language socialisation perspective on Swedish immersion in Finland : Students, teachers, and parents as key actors
Björklund, Siv; Mård-Miettinen, Karita; Pakarinen, Sanna (John Benjamins Publishing Company, 2022)This retrospective review applies a language socialisation perspective in examining the findings of a four-year research project on Swedish immersion in Finland. Findings from nine sub-studies within the project are reported ... -
Do concepts and methods have ethics?
Laihonen, Petteri (Language on the Move, 2020) -
Dynaaminen käyttöpohjainen lähestymistapa kielenoppimisen tutkimukseen
Lesonen, Sirkku (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2022)Tässä artikkelissa esitellään dynaamista käyttöpohjaista lähestymistapaa (dynamic usage-based approach), joka tutkii oppijankieltä dynaamisena systeeminä. Soveltavan kielitieteen kentällä dynaamisten systeemien näkökulmaa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.