Dynaaminen käyttöpohjainen lähestymistapa kielenoppimisen tutkimukseen
Lesonen, S. (2022). Dynaaminen käyttöpohjainen lähestymistapa kielenoppimisen tutkimukseen. In T. Seppälä, S. Lesonen, P. Iikkanen, & S. D'hondt (Eds.), Kieli, muutos ja yhteiskunta (pp. 170-191). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. AFinLA:n vuosikirja, 2022. https://doi.org/10.30661/afinlavk.114542
Published in
AFinLA:n vuosikirjaAuthors
Date
2022Copyright
© Kirjoittajat & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2022
Tässä artikkelissa esitellään dynaamista käyttöpohjaista lähestymistapaa (dynamic usage-based approach), joka tutkii oppijankieltä dynaamisena systeeminä. Soveltavan kielitieteen kentällä dynaamisten systeemien näkökulmaa on sovellettu laajasti: esimerkiksi monikielisyyden, kielipolitiikan ja sosiolingvistiikan kysymyksiä on lähestytty dynaamisten systeemien näkökulmasta (ks. tiivistelmää teoriaa soveltavista tutkimuksista Hiver, Al-Hoorie & Evans 2021). Kun tutkimuksen keskiössä on kielenoppiminen, tarkastellaan oppijankieltä dynaamisena systeeminä, joka on vuorovaikutuksessa oppijan sosiaalisen ja materiaalisen ympäristön kanssa, ja jonka osat ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Näiden vuorovaikutussuhteiden myötä oppijankielessä tapahtuu ajan myötä muutoksia, ja oppijan kielitaito kehittyy. The paper presents a relatively new theoretical framework in the field of applied linguistics, more specifically, in the context of second language acquisition. Dynamic usage-based approach is a combination of complex dynamic systems theory and usage-based approaches, and it sees language development as an individual, dynamic process. In this view, L2 constructions are seen to emerge non-linearly when an L2 learner uses the L2 for the purposes of interaction. This paper focuses on some key aspects of the development of L2 learners’ repertoire, namely individual learning trajectories, non-linear development, variability, and dynamics of L2 constructions.
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLAParent publication ISBN
978-951-9388-74-8Is part of publication
Kieli, muutos ja yhteiskuntaISSN Search the Publication Forum
2343-2608Keywords
Original source
https://journal.fi/afinlavk/article/view/114542Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/164227662
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Variaatio oppimisen osoittajana ja ohjaajana
Martin, Maisa; Kaivapalu, Annekatrin (Kotikielen seura, 2021) -
Käytössä kehittyvä kieli : paikat ja tilat suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä
Mustonen, Sanna (University of Jyväskylä, 2015) -
Jalkautuva S2-opettaja ja kouluyhteisö kielenoppimisen tukena: koulunkäynninohjaajina toimivien kokemuksia
Heini, Virpi (2023)Tutkimuksessani kartoitan suomea toisena kielenä puhuvien koulunkäynninohjaajaopiskelijoiden kokemuksia työpaikalle jalkautuvasta S2-opettajasta sekä kouluyhteisön jäseniltä saadusta tuesta kielenoppimisessa. Tutkimuskysymykseni ... -
Maahanmuuttajan toimijuuden kielellinen rakentuminen ja kielenoppimisen mahdollisuudet ravintola-alan työssä
Ratia, Anna-Maria (2017)Tutkimus tarkastelee, miten maahanmuuttajan toimijuus rakentuu ravintola-alan työssä ja millaisia kielenoppimisen mahdollisuuksia ravintola-ala tarjoaa. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka on toteutettu etnografisella ... -
Lexically specific vs. productive constructions in L2 Finnish
Lesonen, Sirkku; Steinkrauss, Rasmus; Suni, Minna; Verspoor, Marjolijn (Cambridge University Press (CUP), 2020)It is assumed from a usage-based perspective that learner language constructions emerge from natural language use in social interaction through exemplar learning. In L1, young learners have been shown to develop their ...