Dynaaminen käyttöpohjainen lähestymistapa kielenoppimisen tutkimukseen

Abstract
Tässä artikkelissa esitellään dynaamista käyttöpohjaista lähestymistapaa (dynamic usage-based approach), joka tutkii oppijankieltä dynaamisena systeeminä. Soveltavan kielitieteen kentällä dynaamisten systeemien näkökulmaa on sovellettu laajasti: esimerkiksi monikielisyyden, kielipolitiikan ja sosiolingvistiikan kysymyksiä on lähestytty dynaamisten systeemien näkökulmasta (ks. tiivistelmää teoriaa soveltavista tutkimuksista Hiver, Al-Hoorie & Evans 2021). Kun tutkimuksen keskiössä on kielenoppiminen, tarkastellaan oppijankieltä dynaamisena systeeminä, joka on vuorovaikutuksessa oppijan sosiaalisen ja materiaalisen ympäristön kanssa, ja jonka osat ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Näiden vuorovaikutussuhteiden myötä oppijankielessä tapahtuu ajan myötä muutoksia, ja oppijan kielitaito kehittyy.
Main Authors
Format
Books Book part
Published
2022
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA
Original source
https://journal.fi/afinlavk/article/view/114542
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212195740Käytä tätä linkitykseen.
Parent publication ISBN
978-951-9388-74-8
Review status
Peer reviewed
ISSN
2343-2608
DOI
https://doi.org/10.30661/afinlavk.114542
Language
Finnish
Published in
AFinLA:n vuosikirja
Is part of publication
Kieli, muutos ja yhteiskunta
Citation
  • Lesonen, S. (2022). Dynaaminen käyttöpohjainen lähestymistapa kielenoppimisen tutkimukseen. In T. Seppälä, S. Lesonen, P. Iikkanen, & S. D'hondt (Eds.), Kieli, muutos ja yhteiskunta (pp. 170-191). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. AFinLA:n vuosikirja, 2022. https://doi.org/10.30661/afinlavk.114542
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© Kirjoittajat & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2022

Share