dc.contributor.advisor | Pitkänen-Huhta, Anne | |
dc.contributor.author | Poranen, Laura | |
dc.date.accessioned | 2022-12-15T06:39:18Z | |
dc.date.available | 2022-12-15T06:39:18Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84381 | |
dc.description.abstract | Tunneälyn ja tunnetaitojen yhteyttä opettamiseen ja oppimiseen on tutkittu niin pedagogiikassa, psykologiassa kuin
soveltavassa kielitieteessäkin. Aikaisemmat tutkimukset ovat todenneet tunnetaitojen tukevan oppimista monella eri
oppimisen osa-alueella. Tunneälyn ja tunnetaitojen tarkastelu yhteydessä kielten opettajiin on suhteellisen uusi ilmiö,
minkä takia valitsin aiheen tutkimukselleni.
Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli mitata Suomessa työskentelevien englannin opettajien tunneälyä käyttäen
TEIQue-SF mittaria, sekä verrata iän ja opetuskokemuksen yhteyttä tunneälyyn. Tutkielma tarkastelee myös englannin opettajien asenteita tunnetaitoja kohtaan, sekä tutkii käytänteitä, joilla tunnetaitoja on opetettu englannin oppitunneilla. TEIQue-SF mittarilla saaduista tunneälypisteistä laskettiin IBM SPSS-ohjelmaa käyttäen Cronbachin
alpha, jolla analysoitiin pisteiden luotettavuutta. Lisäksi tunneälypisteitä verrattiin ikään ja opetuskokemukseen suorittamalla IBM SPSS-ohjelmalla ei-parametrinen Kruskal-Wallis testi. Asenteita ja käytänteitä tarkastelevat Likert-kysymykset analysoitiin laskemalla vastauksien keskiarvot ja mediaani. Lisäksi asenteita ja käytänteitä laajemmin
tutkineet avokysymykset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että englannin opettajilla on korkea tunneäly. Ikä tai opetuskokemus eivät vaikuttaneet merkitsevästi tunneälyyn. Englannin opettajilla on positiivinen
asenne tunnetaitoja kohtaan ja suurin osa kuvaili niitä tärkeiksi. Osa vastaajista painotti tunnetaitojen tärkeyttä tietyille ikäryhmille, kuten lapsille tai teini-ikäisille. Englannin opettajilla oli monipuolisia käytänteitä opettaa tunnetaitoja, ja jokainen vastaaja osasi keksiä tapoja kuinka tunnetaitoja voisi opettaa. Tunnetaitoja opetettiin osana kieltenopetusta sekä sen ulkopuolelta. Kaikki vastaajat eivät kuitenkaan kertoneet sisällyttäneensä tunnetaitoja englannin
opetukseen. | fi |
dc.format.extent | 46 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | English teachers | |
dc.subject.other | TEIQue-SF | |
dc.title | Emotional intelligence and language teaching : English teachers | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202212155637 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | kyselytutkimus | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | tunneäly | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | kieltenopettajat | |
dc.subject.yso | questionnaire survey | |
dc.subject.yso | emotions | |
dc.subject.yso | emotional intelligence | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | teachers | |
dc.subject.yso | emotional skills | |
dc.subject.yso | language teachers | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |