Emotional intelligence and language teaching : English teachers
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tunneälyn ja tunnetaitojen yhteyttä opettamiseen ja oppimiseen on tutkittu niin pedagogiikassa, psykologiassa kuin
soveltavassa kielitieteessäkin. Aikaisemmat tutkimukset ovat todenneet tunnetaitojen tukevan oppimista monella eri
oppimisen osa-alueella. Tunneälyn ja tunnetaitojen tarkastelu yhteydessä kielten opettajiin on suhteellisen uusi ilmiö,
minkä takia valitsin aiheen tutkimukselleni.
Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli mitata Suomessa työskentelevien englannin opettajien tunneälyä käyttäen
TEIQue-SF mittaria, sekä verrata iän ja opetuskokemuksen yhteyttä tunneälyyn. Tutkielma tarkastelee myös englannin opettajien asenteita tunnetaitoja kohtaan, sekä tutkii käytänteitä, joilla tunnetaitoja on opetettu englannin oppitunneilla. TEIQue-SF mittarilla saaduista tunneälypisteistä laskettiin IBM SPSS-ohjelmaa käyttäen Cronbachin
alpha, jolla analysoitiin pisteiden luotettavuutta. Lisäksi tunneälypisteitä verrattiin ikään ja opetuskokemukseen suorittamalla IBM SPSS-ohjelmalla ei-parametrinen Kruskal-Wallis testi. Asenteita ja käytänteitä tarkastelevat Likert-kysymykset analysoitiin laskemalla vastauksien keskiarvot ja mediaani. Lisäksi asenteita ja käytänteitä laajemmin
tutkineet avokysymykset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että englannin opettajilla on korkea tunneäly. Ikä tai opetuskokemus eivät vaikuttaneet merkitsevästi tunneälyyn. Englannin opettajilla on positiivinen
asenne tunnetaitoja kohtaan ja suurin osa kuvaili niitä tärkeiksi. Osa vastaajista painotti tunnetaitojen tärkeyttä tietyille ikäryhmille, kuten lapsille tai teini-ikäisille. Englannin opettajilla oli monipuolisia käytänteitä opettaa tunnetaitoja, ja jokainen vastaaja osasi keksiä tapoja kuinka tunnetaitoja voisi opettaa. Tunnetaitoja opetettiin osana kieltenopetusta sekä sen ulkopuolelta. Kaikki vastaajat eivät kuitenkaan kertoneet sisällyttäneensä tunnetaitoja englannin
opetukseen.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25583]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Emotional intelligence in Greek teacher education : Findings from a short intervention
Kyriazopoulou, Myrto; Pappa, Sotiria (Springer Science and Business Media LLC, 2023)Emotional intelligence (EI) is widely known to be crucial for professional development in education, and it is a curricular component of Greek teacher education. Still, there is little information available on student ... -
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
"Kattokaa nyt missa? se kieli on" : English and French teachers' views on pronunciation and its teaching
Kauppinen, Joonas (2015)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä suomalaiset englannin ja ranskan opettajat ovat ääntämisen roolista kieltenopetuksessa, ja millaisin keinoin he tukevat oppilaidensa ääntämisen oppimista. Alan ... -
"Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners
Hallila, Hanna (2019)Suomessa kielten opiskelu on aloitettu perinteisesti kolmannelta luokalta, joka on Euroopan viitekehyksessä verrattain myöhäinen aloitusaika. Varhennetun kieltenopetuksen puolesta puhuvat useat 2000-luvulla toteutetut ... -
Teachers’ Emotions and Beliefs in Second Language Teaching : Implications for Teacher Education
Barcelos, Ana Maria F.; Ruohotie-Lyhty, Maria (Springer International Publishing, 2018)Studies on language teacher beliefs have long indicated that in order to better understand teacher beliefs, we need to look at their connections with emotions (Borg 2006). Researchers in fields such as social psychology ...